Har du spørsmål om Vasaloppet? - Spør og få svar!

Vi liker Vasaloppet. Vi liker arrangementet, vi liker rennet, atmosfæren, historien og alt! Vasaloppet er etter vår mening ett av de aller best organiserte idrettsarrangementene som finnes og vi gleder oss til rennet og Vasaloppsuka. Som offisiell Vasaloppsbutikk har vi også mye kunnskap om rennet. Denne kunnskapen vil vi gjerne dele med deg enten du er garvet eller skal gå for første gang.

I vår store spørsmål og svartråd om Vasaloppet gjør vi vårt ytterste for å svare på det du måtte lure på om rennet og alt rundt. Spør om hva du vil- vi prøver å svare på alt! Smøring, struktur, skivalg, næringsinntak er ting man alltid kan være usikker på. Vi åpner den store tråden onsdag 27. februar.
Vi har en hel bataljon med smørere, testere og løpere i Sälen fra torsdag morgen og gir deg de siste oppdateringene fra løypa. Vi tester ski gjennom hele traséen og kommer med smøretips fra og med fredag 1. mars. Velkommen til oss her på nett og i butikken!

Spørsmålene stilles i kommentarfeltet under denne artikkelen.

Vi har testet i dag torsdag. Forholdene var elendige på grunn av masse granbar i løypene og mye vind. Vi har derfor ingen rapport å komme med torsdag. Vi prøver igjen fredag.


Spørsmål stilles fortsatt under denne artikkelen




Tags: vasaloppet, langrenn, sälen, mora, smøretips, langløp, skiclassics, vasaloppsbutikk
| Kommentarer [60]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Magne, 04.03.2017 15:14:29
Ang rill: Hva mener dere med: Først venstre en mm og deretter høyre en mm rett?

Skrevet av Tomas, 12.03.2015 14:59:48
Hei! For de som ikke er i villig til å bruke penger på pulver. Er det mulig å kun bruke marathon som glider, eller er det et baseprodukt som må ha en topping for å være et bra alternativ?

Skrevet av Vegard, 07.03.2013 13:36:25
Takk for hjelpen! Fasiten var muligens syltynt klister i bånn, men tipsene fra dere var uansett til kjempegod hjelp

Skrevet av OsloSportslager, 07.03.2013 13:38:26     
Hei! Takk for hyggelig tilbakemelding :)
Skrevet av Jumbo, 04.03.2013 18:19:41
Vr45 suger på den snøen som var i løypa. Viola multigrade var et langt bedre alternativ.

Skrevet av Lars, 02.03.2013 20:06:01
Hei, og takk for et kjempebra opplegg her! Har dere testet Black Magic-klister mot Hallgeir? Det er vel slik at dette stort sett alltid gir overlegent slipp på omdannet snø med barnåler?

Skrevet av Vegard, 02.03.2013 18:59:14
Hei Har ikke vr45, men jeg har rode multigrade. Et fett hvilken av disse to?

Skrevet av Tore, 02.03.2013 18:18:20
Er Hallgeir Extreme +V45 bånn deres endelige tips for morgendagen?

Skrevet av Lars K, 02.03.2013 18:05:05
Hei. Har dere testet start universal wide med dekning? Hva tror dere om det? Ser det er noen som anbefaler det også.

Skrevet av Sixten Jernberg, 02.03.2013 17:47:42
Hva er forskjellen mellom Hallgeir og grønn Toko?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 17:51:26     
Hei. Hallgeir er mer slitesterk og noe seigere.
Skrevet av Fersking fra elitepulja, 02.03.2013 17:04:27
Har noen spørsmål ang logistikk... Har hørt noen sier at de som starter i elitepulja har en egen parkeringsplass ved start. Stemmer dette? Hvor er det best å få langet eget drikke underveis, spesielt mot slutten?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 17:51:11     
Hei. Elitepulja kan kjøre helt fram til start. Kjøretillatelse (elitservice) får du når du henter startnummer.
Skrevet av Fersking fra elitepulja, 02.03.2013 16:57:32
Har noen spørsmål ang logistikk... Har hørt noen sier at de som starter i elitepulja har en egen parkeringsplass ved start. Stemmer dette? Hvor er det best å få langet eget drikke underveis, spesielt mot slutten?

Skrevet av E, 02.03.2013 15:04:11
Er fc7 et bra alternativ hvis man ikke har fc8x?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 15:45:30     
Om du ikke har FC8X så sørg i hvert fall for å legge pulver. Det er stor forskjell med og uten.
Skrevet av Moranissen, 02.03.2013 15:04:04
Ikke rill?!?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 15:44:35     
Jo, vi måtte bare sjekke i boka hvilken ski som hadde hvilken rilll Lagt ut strukturanbefaling nå :)
Skrevet av ole, 02.03.2013 14:30:49
Har allerede lagt gurupute, og ser for meg at jeg beholder den. Hva bør jeg da dekke den med?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 15:44:05     
Om du beholder den gjelder det i hvert fall å dekke den godt. Vi har ikke testet med så mange forskjellige vokser på guruklister i dag. Men sørg i så fall for å dekke den veldig godt på grunn av føyka og vinden.
Skrevet av Herman, 02.03.2013 14:09:53
Hei, jeg la gurupute i går. Nå ser jeg at dere anbefaler hallgeir extreme 2 lag og deretter 4 lag VR 45. Hvor stor risiko tror dere det er å la puta ligge?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 15:42:58     
Hei. Vår klare anbefaling slik det ser ut og som Morten vurderer det er at det er en risiko å legge klister uansett. Det føyker som rakkern på grunn av vinden på myrene og dette kan sette seg. Om du tar sjansen så ta i hvert fall med en skrape.
Skrevet av Gjermund, 02.03.2013 12:50:51
Har kjøpt nye swix triac stav. Ble raskt min favoritt. Er disse like trygge mot stavbrekk i starten som Star stavene? starter i led 2.

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 13:25:16     
Hei. Dessverre er de ikke like bruddsterke som Star.
Skrevet av Trond Flatemo, 02.03.2013 09:34:05
Hei! Brenner dere fc8x pulveret også inn 2x?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 11:16:02     
Hei. Jepp, varm det inn to ganger.
Skrevet av Nervøs, 02.03.2013 08:47:41
Hei! Anbefaler dere store eller små trinsen? Led 4.

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2013 11:15:47     
Hei. På slike massestarter lønner det seg ofte med litt større trinser enn de minste.
Skrevet av Led 1, 01.03.2013 21:13:06
Temmelig sikkert at det kommer 1-3 cm nysnø i natt. Gurupute blir da sannsynligvis for aggressivt og vil stjele glid. Mitt tips er nå Toko grunnvalla dekt med Swix V30 og toppet med Rode super ekstra; evt. multigrade eller Swix VR 45 som mellomlag.

Skrevet av Torbjørn, 01.03.2013 21:02:14
Hei! Hva tror dere om å klosse inn skigo c22 på toppen av pulveret?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 21:57:19     
Hei. Om du tenker c22 kloss så vil du sannsynligvis få noe effekt av dette i noen kilometer. Vi pleier som regel på langløp å gå uten både flytende og kloss. Vi kommer til å langtidsteste noen klosser og flytende i morgen, men mest sannsynlig vil kun pulver være det tryggeste.
Skrevet av Ståle, 01.03.2013 20:14:54
Hei ! Vil det være risikabelt å legge KB 20 hjemme før avreise i morgen ? Forringer den gliden på søndag hvis det nå skulle vise seg at det går greit uten det tynne laget med klister i bånn. Tror dere ikke det vil være like bra eller bedre med vg30 eller 35 med evt blått brent inn i det igjen ?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 20:41:48     
Hei. Er ikke risikabelt å legge KB20, men jeg ville ventet litt uansett. KB20 tar jo så kort tid å legge. Det blir ikke like bra og ikke en like slitesterk pute dersom du varmer inn grunnvoks i KB20. Men vi kommer tilbake med festetipsene i morgen. KB20 er uansett ikke feil da det kan være grunn for både Guru, voks og klister.
Skrevet av Trond Flatemo, 01.03.2013 19:44:33
Har dere noen tips for noen Rodeprodukter som kan erstatte guruwax. Jeg har ikke tilgang til det.

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 20:40:22     
Hei. Du kan gjøre samme prosessen med en blå special eller lignende fra Rode, men du vil ikke få like godt feste da det er en del gode festeegenskaper i Guruklisteret.
Skrevet av V, 01.03.2013 17:58:18
Starter i eliten og lurer på om det er grunnvoks eller gurupute som er best totalt sett?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 19:16:20     
Hei. Vi tester dette nærmere i morgen, men foreløpig er vårt tips gurupute.
Skrevet av O2, 01.03.2013 17:20:48
Rill? Skal rillen settes før eller etter pulver?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 19:15:58     
Hei. Rillen settes etter pulveret. Så avslutter du med litt børsting. Om du setter rillen før pulveret vil rillen gå tilbake når du varmer opp sålen.
Skrevet av Kjell, 01.03.2013 15:54:46
Ikke gått før og leste et tips om at du blir veldig sliten av å komme ekstremt tidlig til start for å legge ut skiene langt fremme i startleddet. Er det bedre å komme seinere til start, være litt mer utvilt og ikke trykkke i målområdet i 2-3 timer?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 19:15:02     
Hei. Er jo som å sende sau ut på ut på sommerbeite dette :) Førstemann ut. Men om man blir sliten av det er vel ganske individuelt :)
Skrevet av H, 01.03.2013 15:16:01
Swix HF6, Swix HF7 eller Skigo HF Fiolett om det er dem jeg har? FC8x eller Skigo 105?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 15:29:44     
FC8X var best på test i dag så det kommer til å gå veldig bra på søndag.
Skrevet av Herman, 01.03.2013 14:29:01
Jer ser at HF- tipset deres sålangt er SWIX HF-6. Skulle ikke HF-6 BW eller marathon vært bedre i lys av at det er meldt mye vind og antakelig mye møkk i sporet?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 15:29:17     
Antakelig vil det det. Men det er sånn med skismøring at det ikke alltid er det man tror glir best som virkelig gjør det.Det må alltid testes og dag var LF/HF 6 best.
Skrevet av Øyvind J, 01.03.2013 13:40:19
Hei Hvis det er tvil om isklister/guru eller grunnvoks, hva er da problemet med å legge isklister/guru for sikkerhets skyld? Stjeler det så mye glid, at hvis grunnvoks funker, vil grunnvoks glid desidert best? Jeg har veldig lyst til å legge guruputa i kveld, i stedet for å stå å fikle med dette natta før rennet...

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 15:28:22     
Hei. Se svar nedenfor
Skrevet av atle, 01.03.2013 13:23:52
hei. Gjør man noe dumt ved å legge guru blanding i dag.? Vil det fungere uansett på søndag.?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 15:28:07     
Hei. sannsynligvis ikke. Men vi vil ikke legge ut noe konkret tips på feste ennå uten at vi er relativt sikre.
Skrevet av Øystein, 01.03.2013 12:54:41
Hei. Hva med zero-ski til Vasaloppet. Kan dere kommentere om det er en løsning. Må det bli mildere om dette skal fungere?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 13:02:05     
Hei. Tror nok ikke rubb er tingen, men vi får se.
Skrevet av Vegard, 01.03.2013 08:52:07
Hei THANK YOU! I hvilken kammerhøyde legges guru? Jeg tipper 0,3 , men frista til å korte ned til 0,5. Legger man i så fall voks (som skal dekke puta) i hele smørelommen (0,1), eller holder man seg til den man har lagt gurupute i?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 08:56:51     
Hei. You're welcome! 0,3 er ikke noe problem. Avhengig av bæringa i skia kan den også ofte legges til 0,2 om det legges tynt nok. Jeg vet ikke hvordan skia di er ellers, men om du tidligere har gått med klister med dekning så bruker du samme lengde.
Skrevet av Lars, 01.03.2013 08:36:44
Hei. Blit litt forvirret etter å ha lest Aukland boka. Har alltid trodd at 2 mm rill er en gorovere (for mlildere føre) enn 1 mm rill. I den boka står det at talet er bare avstanden mellom rillene og ikke dybden. Vil ikke da 1 mm rill bli den groveste (for mildest føre)?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 08:55:05     
2mm er den groveste og er den du skal bruke på det mildeste føret.
Skrevet av andreas madsen, 01.03.2013 07:58:53
Hei:-) Supert å kunne få svar her!! Har to slags pulver hjemme: Fc8 el sportslageret sitt pulver oppå hf-glider? Ute i led 5 hvor det sikkert blir litt blankt, er det gurupute el annet klister med voks som gjelder?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 08:54:36     
Hei. Både FC8 og Alfa 11-0 vil gå bra i år. Vi tester hvilken som glir best i dag og i morgen. Guru eller klister med dekning kan fort bli aktuelt begge deler.
Skrevet av HC, 01.03.2013 07:51:46
Er det stor forskjell på den røde og den hvite Marathonglideren? Hven av de vil evt passe best ut i fra prognosene på søndag?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2013 08:53:33     
Hei. Ut ifra bruksområdet vil den sorte passe best. Det er mye granbar og annen dritt i løypa.
Skrevet av Stål, 28.02.2013 21:49:25
Hei ! Spm 1: Hvilke(n) glider bør man ha under Marathonglideren ? Spm 2 : Er FCX8 på toppen best på dette føret ? Spm. 3: Bør man ha stive ski ( kammerhøyde ) på dette føret ? Er det viktigere hvis det blir klister enn voks ? Takk for flotte sider !

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 21:57:36     
Hei. 1: Grafitt og LF6. 2: Akkurat hvilket pulver som er best tester vi i morgen og lørdag. FC8X er i hvert fall blant de beste på dette føret. 3: Ja, relativt stive ski med en høy kammerhøyde og god bæring er viktig i Vasa'n. Kammerhøyden bør være høyere hvis det er klister. 4: Bare hyggelig! 5: Lykke til :)
Skrevet av Vegard, 28.02.2013 21:17:30
Led 2. Samme spm som Kristen under. Jeg må ha feste hele veien, men guru blir ikke for aggressivt ved et par cm nysnø?

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 21:46:02     
Vi må som sagt se det an litt, men vi har tidligere brukt Guru med hell selv om det har kommet noen fjoner med nysnø.
Skrevet av Kristen, 28.02.2013 20:47:38
Hei. Først takk for en utrolig bra service med disse spørsmål og svar sidene. Tror dere Gurublandingen kan bli for aggresivt som grunning under voksen dersom det skulle komme nysnø lørdag? Krise å få ising/klabber under skiene, starter i Led 7 så nokså langt bak..

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 21:45:18     
Hei. Hyggelig du setter pris på tjenesten :) Gurublandingen tåler noe nysnø og så lenge du dekker den godt med voks skal det nok gå greit. Vi har fortsatt ikke testet skikkelig feste da forholdene i dag var helt elendige med masse vind og ekstreme mengder granbar i løypa.
Skrevet av Stian, 28.02.2013 17:17:26
Hei. Jeg legger ikke festevoks før avreise fredags ettermiddag. Jeg lurer på hvilke produkter jeg må/bør ta med meg for å være sikker på at jeg har det som trengs? Tusen takk for svar!

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 21:44:13     
Hei! Det du bør ta med er grunnklister og fiolett klister. Gjerne Guruwax klister og voks om du har dette. Av festevoks så ta med det du har av blå, fiolette og røde varianter. Eksempel, V40, Multigrade, Rode-0, Ski'Go HF fiolett og rød.
Skrevet av Ove, 28.02.2013 16:35:59
Kan man legge pulver rett på Swix marathon glider eller bør man legge HF glider mellom for best resultat?

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 21:42:59     
Hei. Marathon er en HF-glider.
Skrevet av Kjell249, 28.02.2013 15:38:22
Kan jeg legge pulver på fredag før avreise, eller vil sålen tørket ut til start? Er det da bedre å bare bruke voks?

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 15:57:53     
Hei. Bare å legge pulver fredag. ikke noe problem!
Skrevet av Erlend, 28.02.2013 14:30:17
Ser ut til at Swix har gått over til klister med dekning for StafettVasan så skal bli spennende å se hva dere kommer frem til av tester. Slik Swix har bygget opp sitt tips nå er veldig likt lik jeg tenkte mot søndagen både på glid og feste. Har dere noen formeninger om dette kan holde frem til søndag.?

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 14:34:48     
Hei. Ja, mest sannsynlig kan det bli veldig aktuelt med klister+voks. Og i hvert fall for de litt bak er nok dette det sikreste. Men slik aværmeldingene har svingt de siste dagene må vi nesten avvente litt. Vi er ute i løypa nå og sjekker forholdene. Første minirapport kommer i løpet av ettermiddagen. Første skikkelige smøretips kommer i morgen og endelig smøretips midt på dagen lørdag.
Skrevet av Are, 28.02.2013 11:14:20
Grunnklister eller grunnvoks? Hva tror dere per nå? Har spray-grunnklisteret til swix noen feste-effekt, eller er det kun ment for å binde voks/klister til skiene? Dette er veldig fint fordi det kan legges så tynt, så om det er tvil om det blir grunnvoks eller isklister under voksen, kunne kanskje spray-grunnklisteret til swix være bænkers uansett..?

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 11:30:33     
Hei. Morten er på vei ut i løypene fra Mora mot Sälen i dette øyeblikk så dette kommer vi tilbake til. KB20 kan brukes som underlag både til klister og voks. Om du bruker det under voks vil du få noe festeeffekt, men ikke mye. Vi kommer med første rapport i kveld.
Skrevet av Pelk, 28.02.2013 11:04:59
Ifølge Svt værmelding skal det bli godt med minusgrader hele dagen i hele løypa, ikke helt på linje med Yr.?

Skrevet av Stig, 27.02.2013 23:34:35
http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6297:0:24,3264 Hvorfor går ikke swix varmere enn HF6 når det er plussgrader? Skulle tru at HF8 var førstevalget. Er snøen virkelig så kald? Er det for at HF6 muligens tåler 9mil bedre enn en varmere HF8?

Skrevet av OsloSportslager, 28.02.2013 09:05:41     
Hei. På langløp bruker vi alltid mye hardere glidere enn vanlig på dette føret. Dette er fordi hard glider er mer slitesterk og ikke tar opp så mye møkk som myke glidere gjør. Dette er grunnen til Swix' anbefaling av HF6 og du vil også se når vi kommer med våre tips at glideren som blir brukt er hardere enn det man skulle tro. De nye Marathongliderne til Swix er også betydelig hardere (som HF4) enn tilsvarende glidere for varmt føre.
Skrevet av Kjell, 27.02.2013 18:27:39
Hei! Jeg prøvde å legge en guruwax pute i går på treningsskiene for første gang, og etter herding i natt ute, var det fremdeles litt klissete etter endel korking med syntetisk kork. Skal det være det?? Det ble veldig tynt og skinnende og trodde at det ikke skulle klebe noe etter herding og korking.

Skrevet av OsloSportslager, 27.02.2013 18:34:44     
Hei. Bittelitt klissete vil det bli om du korker godt. Men det virker som om du har gjort det riktig. Ingen grunn til bekymring :)
Skrevet av Jan Gullrich, 27.02.2013 16:00:02
Det er store temp-forskjeller i løypen, og på søndag ligger det også an til å bli kaldt på start og varmere utover dagen. Personlig ville jeg uten tvil kjørt Guru-blanding i bånn for å være sikker på ha noe slitesterkt som holder hele løpet. Bedre å evnt ofre noe gli i starten for å ikke ødelegge armene de siste 4milene. Husk på at det skal gå noen 1000 foran deg og at man tjener mye de siste milene på å kunne gå diagnal og dobbeltak m.fraspark...

Skrevet av Jan Gullrich, 27.02.2013 15:57:44
Jeg gikk Öppet Spår søndag (samme som Vasaen). -2 på start kl 07, 0 på Evertsberg og pluss 2 Eldrid og i mål. Tørrvoksføre i starten, klart klisterføre andre halvdel (glasserte spor hele veien). Jeg gikk på litt over 6timer. Alle brukte grunnvoks, og de fleste rundt meg hadde null feste etter Evertsberg (etter 6mil var mine ski blanke)...

Skrevet av H, 27.02.2013 14:45:57
Hei. Jeg har plus- og coldski med standardslip fra Madshus. Hvilke av disse vil gli best?

Skrevet av OsloSportslager, 27.02.2013 15:08:56     
Sannsynligvis vil både slip og spennet på lus-skia passe best.
Skrevet av Rune, 27.02.2013 12:25:14
Kan et syltynt lag med isklister eller grunnklister i bunn være lurt uansett for oss som bruker 6 timer ?

Skrevet av OsloSportslager, 27.02.2013 12:55:23     
Hei. Det kan være. Men det må være veldig tynt. Du kan eventuelt bruke KB20 klisterspray til dett formålet. Vi kommer tilbake til feste når vi er mer sikre på hvordan forholdene blir.
Skrevet av T. Mogren, 27.02.2013 10:26:20
Hei. Tipper mange må preppe skia (hvertfall glid og grunnvoks/klister/guru) før helga, så håper på noen gode tanker om dette tidligere enn lørdag ettermiddag... :)

Skrevet av OsloSportslager, 27.02.2013 10:30:28     
Hei. Glidanbefaling blir også gitt på fredag basert på værprognoser og tester i løypa. Vi legger også ut glidtips på lørdag, men sannsynligvis vil disse bli ganske like.
Skrevet av Stian, 26.02.2013 23:16:37
Hei. Jeg ønsker å gjøre mest mulig med skiene før avreise på fredag. Det ser ut som at det blir tørrvoksføre og jeg vil derfor varme inn ett tynt lag med Toko Basewax. Men hva skjer om det da skulle bli klisterføre? Kan jeg bare legge grunnklister over basewaxen og fortsette som vanlig?

Skrevet av OsloSportslager, 27.02.2013 10:29:23     
Hei. I et langt renn som Vasaloppet ville jeg absolutt ikke lagt grunnvoks under klisteret. Men slik det kan se ut nå går det mot tørrvoks.
Skrevet av Bård , 26.02.2013 19:11:28
Hei. Jeg har to aktuelle ski for søndag med tilnærmet lik slip, glider og festevoks. Forskjellen er kammerhøyden. Anbefaler dere å bruke ski med så høyt kammer som mulig, og hva vil dere anbefale av 1.30/0.5 eller 0.9/0,25?

Skrevet av OsloSportslager, 27.02.2013 10:28:21     
Hei. I et renn som Vasaloppet er det viktigste bæringa i skia. Generelt sett er det bedre bæring i en ski med høy kammerhøyde. Så lenge du får feste på det stiveste paret er det helt klart det jeg ville valgt dersom slipen er lik.
Skrevet av Lars, 26.02.2013 18:46:32
Hei Sportslageret! Er det mulig å få litt kvalifisert synsing vedrørende bruk/ikke-bruk av flytende glidprodukter oppå pulver i en slik type renn? Erfaring tilsier at det kan gjøres triks for å øke slitestyrken på toppingen for de som måtte ønske å gå lenger enn 1600 meter mellom hver påføring. Uten å ta stilling til den isolerte glideffekten; kan du si noe om hvor lenge du TROR et slikt produkt vil ha effekt før coatingen er slitt bort? Og ja, jeg vet dere ikke tester Gallifysj, et helt generel

Skrevet av OsloSportslager, 27.02.2013 10:26:40     
Hei. Vi er vanligvis ganske forsiktige med flytende produkter på så lange renn. Om vi velger å gå for flytende produkter må vi være sikre på at gliden ikke taper seg stort mot slutten. Derfor tester vi flytende produkter over lang tid og ser utviklingen sammenlignet med pulver. Dersom du bruker rotorkork vil den bli mer slitesterk. Men som sagt er vi ganske forsiktige med flytende produkte rpå et såpass langt løp. Vi kommer til å teste både Gallium og HVC dersom vi ser det som nødvendig.
Skrevet av Jostein, 26.02.2013 14:37:30
Alltid moro å spekulere i hva som kan være aktuelt av smøring. Vil plussgradene de neste dagene kunne gi omdannet snø eller tror dere det heller mot tørrvoks (det er vel meldt noen snøfjoner lørdag, men de freses vel sammen med gammel snø og forsvinner). Og: Hva er vurderingene av Speedmax og Redline? Dunker de ut alt av gamle ski, slik en kan få inntrykk av, eller er ikke forskjellene SÅ store?

Skrevet av OsloSportslager, 26.02.2013 14:54:39     
Vi regner med det blir voks slik været ser ut nå. Blir kaldt på morgenen og glid er viktig på stakepartiene i hvert fall for de som skal gå fort. Dette er ting vi tester. Speedmax og Redline er meget gode ski og endelig noe som er nytt, ikke bare kosmetiske forskjeller. Og ja, både Speedmax og Redline er bedre ski enn de tidligere modellene. Så ærlige må vi være :)
Skrevet av AI, 26.02.2013 14:26:58
Er det noe forskjell på å bruke HF6BW eller vanlig HF6?

Skrevet av OsloSportslager, 26.02.2013 14:51:00     
BW er for skitten snø og funker vanligvis godt i lange løp hvor det blir mye møkk i løypa. Men er det HF6 du har så trenger du ikke hamstre inn BW :)
Skrevet av A, 26.02.2013 12:44:38
Hvordan fungerer startnummerhentingen? Ankommer fra Oslo søndag morgen og fikk ikke endret hentested til Sälen før de stengte for endringer. Hvor mye tid bør vi ha på start?

Skrevet av OsloSportslager, 26.02.2013 12:50:04     
Hei. Dette må du nesten ta med Vasaloppet. Vi henter alle nummerne til våre løpere i Sälen på fredag. På start må du nok regne ganske god tid om du skal hente startnummeret før rennet.
Skrevet av Hanne, 26.02.2013 11:13:32
Har nylig kjøp Madshus Nanosonic cold og plus. Hvis værprognosen sier -1 på morgenen og +1 i mål, hva blir de beste skiene?

Skrevet av OsloSportslager, 26.02.2013 11:18:05     
Hei. Om det er Cold eller Plus har ingenting å si. Det som bestemmer her er strukturen og hvor mye plass det er til smøring under. Vi tester strukturer fra torsdag.
Skrevet av Ivan, 25.02.2013 18:59:01
Hvc legges bare som en topping etter cera, fører bare på. Veldig enkelt. SÅ til spørsmålet mitt, HVC har en begrenset effekt på ca 1mil, stemmer det? Jeg hadde EKSTREM glid, råeste gliden jeg har hatt noen gang. Men den avtok etter 1mil..

Skrevet av OsloSportslager, 26.02.2013 11:17:21     
Ja, HVC har ikke uendelig slitestyrke selv om den er ganske god til å være flytende. Akkurat hvor mange mil den holder er umulig å si da det har med snøtype og slitasje å gjøre. Vi langtidstester HVC sammen med flere produkter på torsdag.
Skrevet av tone moberg, 25.02.2013 15:21:40
swix hvc - hvordan legges den på? Vil den være et av de beste gliproduktene under værtypen i årets vasalopp? Hva med guruwax eksytreme 39, vil den holde på voksen helt til mål? ER den like gli-vennlig_ som toko grunnvoks?. skihilsner fra moberg og tronsmoen

Skrevet av OsloSportslager, 26.02.2013 11:16:22     
HVC er kanskje det letteste produktet å legge. Bare å legge på og la det tørke. Vi kommer til å teste HVC sammen med flere produkter fra torsdag. Extreme 39 vil nok holde på voksen, men det gjør også grønn Toko om det blir det føret det ser ut til å bli. Vi kommer tilbake til feste på torsdag. Er store temperatursvingninger ute i løypa.
Skrevet av Stig , 23.02.2013 23:48:47
Går Swix Marathon glider sammen med SuperCera? Eller blir marathon for varm ?

Skrevet av OsloSportslager, 26.02.2013 11:14:47     
Hei. Maraton er ikke noe problem å legge som grunnlag for FC78. Marathon funker også på kaldere forhold.