HAR DU SPØRSMÅL OM VASALOPPET? - Spør og få svar!

 

 

Med vallavagnen på plass og fylt med skismøring og Ramlösa begynner vi å bli klare for årets utgave av Vasaloppet. I denne tråden skal vi tradisjonen tro prøve å roe nervene til årets deltakere. Oppfordringen er enkel, er det noe du lurer på så spør. Vi svarer på spørsmål om smøring, løype og løpsopplegg.

I vår store spørsmål og svartråd om Vasaloppet gjør vi vårt ytterste for å svare på det du måtte lure på om rennet og alt rundt. Spør om hva du vil- vi prøver å svare på alt! Smøring, struktur, skivalg, næringsinntak er ting man alltid kan være usikker på.


Vi har en hel bataljon med smørere, testere og løpere i Sälen fra torsdag morgen og gir deg de siste oppdateringene fra løypa. Vi tester ski gjennom hele traséen og kommer med smøretips fra og med fredag ​4. ​mars. Velkommen til oss her på nett og i butikken!

 

Vi ønsker deg lykke til med forberedelsene!

 

ENDELIG SMØRETIPS FOR VASALOPPET:

 

I dag har vi testet ski fra Mångsbodarna til Evertsberg. Arrangøren har brøytet ned en del av nysnøen, men allikevel kommer det til å bli blankt i sporet etterhvert.. Det var i dag rett under 0ºC og lett overskyet. Her er vårt smøretips for Vasaloppet 2016:

 

GLID:

 

Av glidere fungerte i dag BrikoMaplus HP3 Red best. Rett bak var både Swix LF6 og HF6 samt Swix hvit marathon. Alle disse alternativene vil fungere bra i morgen. Vi har testet mange forskjellige pulverkombinasjoner og Vauhti hfC15.1 var i dag det beste pulveret. Vi hadde også gode ski med Alfa 11-0 og Swix FC8X samt Ski-Go C22.

 

Vår oppskrift for best mulig glid blir da:

  • Swix LF6- 3 innvarminger
  • BrikoMaplus HP3 Red- 3 innvarminger. (Har du ikke denne kan du fint bruke Swix LF6, HF6 eller hvit marathon)
  • Vauhti hfC 15.1 pulver. 2 innvarminger med oppbørsting imellom. 190ºC på smørejernet. (Har du ikke denne kan du fint bruke Alfa 11-0, Ski-Go C22 eller Swix FC8X)

 

Av strukturer var i dag OS 510 vår beste struktur og har du denne er dette den vi anbefaler. Det var allikevel ikke langt mellom denne og OS 050s. Av rill hadde vi best resultat med IDT 1mm høyre. Også 1mm rett fungerte bra så legg gjerne en 1mm rill på bakski.

 

FESTE:

 

Det ser ut til å bli greit å smøre i morgen. Vi hadde i dag to gode kombinasjoner som vi også tror vil være bra i morgen. Det er viktig med et godt grunnarbeid for at festevoksen skal holde så lenge som mulig. Her er to anbefalinger som begge fungerer:

 

Alternativ med Swix:

  • Swix KB20 grunnklisterspray. Fordel jevnt utover og la den stå en stund og tørke.
  • Grønn Toko + Swix V30 varmes inn sammen. La dette bli kaldt.
  • Ett lag Swix VR55N i hele festesonen
  • Pyramide (3-5 lag) med Swix VX43 på toppen

Alternativ med Rode:

  • Swix KB20 grunnklisterspray. Fordel jevnt utover og la den stå en stund og tørke.
  • Grønn Toko + Swix V30 varmes inn sammen. La dette bli kaldt.
  • Ett lag Rode Violet (0-Rode) i hele festesonen
  • Pyramide (3-5 lag) med Rode Super Extra
  • Ett lag Rode T-Line VPS

 

Vi forbereder oss nå til løpet selv og det kan ta litt tid før du får svar på dine spørsmål. Vi prøver allikevel å svare så godt vi kan utover ettermiddagen.

 

Husk å ta med et par mykere vokser. Det er bedre å bruke et par minutter på å smøre om enn å banne i 9 mil :)

 

Lykke til!

 

Stor hilsen fra alle oss i langrennsavdelingen!

 

 

FØRERAPPORT FREDAG 4. MARS KL. 10.00

 

Vi har i dag testet ski på Mångsbodarna, Risberg, Evertsberg og mot mål. Det begynte etterhvert å snø, men dette skal avta mot søndag. Arrangøren kommer også til å brøyte bort nysnøen fra sporene slik at man kommer ned mot kunstsnøsålen som ligger i bånn. Dette gjør løypa mye mer slitesterk og sikrer bedre forhold for flere. Førerapporten er basert på hva som var best i dag.

 

FESTE:

 

Dagens beste alternativ ble etterhvert rubbski pusset med #100-papir i hele festesonen og #80-papir i tråkket. Dette ga gode ski.

 

Av voksalternativer var følgende best:

 

  • Grønn Toko
  • 5 lag med Start Terva (tjærevoks) 0-3

Dette var det beste voksalternativet på nysnø. Det var også to andre alternativer som fungerte bra:

  • Grønn Toko
  • 2 lag Swix Blå Extra
  • Ett syltynt lag med 0-Rode (Violet)
  • Rode SuperExtra i pyramide

Swix VR55N fungerte også greit så lenge det blir dekket med VR45 på toppen. Det var isetendenser i 55N uten dekning.

 

Hadde det vært renn i dag hadde rubb vært å anbefale.

 

GLID:

 

Vår beste struktur er fortsatt OS 510. Det ga løft med 1mm rill på bakski.

  • Swix LF 6 - 3 innvarminger
  • Swix HF6 / Hvit marathon- 3 innvarminger
  • OS Alfa 11-0 fluorpulver- 2 innvarminger med oppbørsting imellom. 170º på smørejernet.

Flere pulveralternativer var bra i dag. Har du Swix så kan du trygt legge FC8X. Det samme med Ski-Go C105.

 

Vi kommer tilbake med endelig smøretips i morgen lørdag. Lurer du på noe så svarer vi i kommentarfeltet under.

 

 

FØRERAPPORT TORSDAG 3. MARS KL. 10.00

 

Vi har testet i morgentimene fra Mora mot Sälen. Det har snødd ca 5 cm i løpet av natta og det er satt spor på morgenkvisten. Det er nå 0ºC og oppholdsvær.Vi har testet feste og glid.

 

STRUKTUR: OS 510 best i dag

 

GLID:

 

  • Swix LF 6 - 3 innvarminger
  • Swix HF 6 - 3 innvarminger
  • Swix FC8X / OS Alfa 11-0 pulver varmet inn to ganger

FESTE:

  • Swix KB20 sprayklister i bunn
  • Toko base blandet sammen med Swix V30 varmes inn
  • Swix VR 55N / Rode Violet 0
  • Swix VX 43 / Rode Superextra

Vi kommer tilbake med flere tester og fyldigere rapport fredag.



Tags: vasaloppet, spørsmål, vasaloppet2016, skiclassics,
| Kommentarer [60]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Thor Kristian, 05.03.2016 18:47:08
Står dere fortsatt på at det vil lønne seg med grunnklister unnder grunnvoks?

Skrevet av Even, 05.03.2016 17:44:59
Vi er to stk (led 1 og led null) som lurer på hvilken KV+ trinse vi skal gå for. Liten eller stor?

Skrevet av Daniel K, 05.03.2016 16:42:54
Hei. VR45 satt som juling idag ved test i Sælen. Har ikkje VX43 som anbefalt. Startar pulje 1 i morgon, trur De VR45 vil fungere bra, eller heller gå for VR50?

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:52:57     
Vi tror VR45 også vil være bra. Du kan eventuelt legge et tynt lag 50 i tråkket. Og ha med 55N til start og i lomma under rennet.
Skrevet av Egil, 05.03.2016 16:36:58
Jfr smøretipset. Kan vxps brukes i stedet for 0-rode innerst?

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:52:05     
Tja. Men har du 0-Rode så er det vår anbefaling.
Skrevet av Ole, 05.03.2016 16:28:49
Går det bra å erstatte vx43 med vr45 eller bør man velge noe annet fra swix? Jeg spør ettersom det er tomt for vx43 i hele Sälen :)

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:51:37     
Sannsynligvis vil også VR45 være bra i morgen. Men om du skulle få tak i en brukerdose VX43 ville jeg heller valgt den :)
Skrevet av Daniel, 05.03.2016 16:27:24
Hej! Tack för alla tips! Har ni provat Toko jetstream röd? Föredrar ni andra pulver före det?

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:50:56     
Ja, vi har testet. Ja, den var bra. Og ja, vi hadde andre alternativer som er bedre. Det ser du ut ifra vår anbefaling :)
Skrevet av Arne, 05.03.2016 16:26:03
Har ikke Rode VPS, kan Vauhti Orange være et alternativ oppå Multigrade eller er den for hard?

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:50:19     
Vauhti morot kan fungere, men blir muligens i hardere laget. Når det er sagt kan multigrade fiolett fungere fint alene.
Skrevet av Team TTH1, 05.03.2016 16:24:20
Hva er vurderingen deres ift rubbeski imorgen? Takk så mye for tips!

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:48:55     
Hei. Vi tror ikke rubb blir aktuelt, men man skal aldri si aldri. Om du vurderer det så ville jeg hatt begge alternativer klare.
Skrevet av Chris, 05.03.2016 16:13:06
Vanlig 1 mm rett rill eller padda?

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:48:17     
Bruk valse
Skrevet av Ståle, 05.03.2016 16:01:57
Heisann! Begynner i pulje 4. Jeg ser for meg at det vil bli veldig blankt i sporene i morgen. Gikk 2.etp på Stafettvasan, og med bare 60 folk foran meg var det da blankt i sporet, og det snødde. Spørsmålet er at jeg vurderer Swix sin KX40s i 0,3-sonen veldig tynt, og eventuelt noen lag VX43 over. Jeg vil ha ganske bra feste. Hva tenker dere? Mvh, Ståle

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 16:48:03     
Hei. Joda. Så lenge klisteret blir lagt ekstremt tynt kan nok også det være en mulighet. Tror ikke det skal by på for store problemer.
Skrevet av Laila K, 05.03.2016 14:15:37
Har en man som befinner seg i sälen og skal gå imorgen. Han lurer ¨å hvordan det ev. er å bruke gurupute ??? Eller har dere noen andre gode tips. Med vänlig hälsning. Laila

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 14:27:29     
Se tidligere svar og smøretipsene som er lagt ut.
Skrevet av Halvor Sveen, 05.03.2016 14:05:44
Hei,, hva med Skigo rød HF voks i.morgen? Testet i dag i Sälen og virket som den kanskje kunne bygge litt/ise i verste fall. Vil lilla HF Skigo alene bli for glatt? Mvh Halvor Sveen

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 14:26:55     
Hei. Om du skal bruke den bør du i hvert fall dekke den godt. Se forøvrig skigo sine tips for morgendagen.
Skrevet av Anders, 05.03.2016 13:14:08
Hei! løper man noen risiko om man legger HVC Cold topping og vil man oppnå noe effekt på dette føret eller er det risiko for at man heller kan få dårligere ski? FC1 pulver under. På forhånd takk.

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 13:24:10     
Anbefaler deg å legge FC1 alene og ikke noe flytende oppå. Risikoen er at det kan bli dårligere og pulveret alene er mer enn nok slitesterkt.
Skrevet av Team TTH1, 05.03.2016 13:12:11
Hei. Vil gurupute fungere imorgen? Takk for smøretips!

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 13:23:15     
Hei. Vi anbefaler ikke gurupute denne gangen. Den kommer til å stjele litt for mye glid.
Skrevet av Team TT H1, 05.03.2016 13:10:48
Hei. Vil gurupute fungere imorgen? Takk for smøretips!

Skrevet av Erlend, 05.03.2016 13:04:52
Siste spøsmål denne gangen. ;-) Etter grunnen vil Skigo HF rød med HF lilla som sistelag gi en god kombinasjon.?. Ønsker alle teamløperne og andre kunder av Sportslageret lykke til i morgen.!

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 13:22:32     
Hei og takk for det. Det kan være en god kombinasjon. Vi er allikevel litt redd for slitestyrken dersom du kun går på disse voksene. Men om du planlegger å stake etterhvert kan det nok være et bra alternativ :)
Skrevet av Petter, 05.03.2016 12:25:49
Kan TK245 være et bra alternativ i morgen?

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 12:56:48     
Hei. Den vil i hvert fall ikke være dårlig. Vi har ikke testet den i dag så umulig å gi en klar anbefaling. Men erfaringsmessig vil den funke bra :)
Skrevet av Erlend, 05.03.2016 10:24:43
Hei igjen. :-) Kunne dere gitt en kort forklaring på forskjellen mellom hvit og sort marathon og hvilke forhold man bruker hvem.? På forhånd takk. :-)

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 10:48:07     
Hei. Svart marathon er spesielt god dersom det er veldig skitten snø eller kun kunstsnø. Som allround er den hvite å foretrekke. De er omtrent like harde.
Skrevet av Rådvild , 05.03.2016 10:16:57
Vil det bli sug mot slutten tror dere? Har medium/fin slip og kaldski, sikkert fint første halvdel, men er redd det blir sug på slutten. Hva tror dere?

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 10:19:22     
Det vil det nok. I hvert fall vil det føles slik når glidproduktene er slitt og armene er sure :)
Skrevet av Rådvild, 05.03.2016 09:12:12
Har preppet ski etter anbefalingen. Vil det ødelegge for morgendagen hvis jeg går en halvtimes tur nå for å titte på første bakken. Eller bør jeg gå i smørebua og gjøre det på nytt etterpå! Pulje 3 åkare.

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2016 09:51:23     
Hei. Jeg ville absolutt ikke gått på skiene før du skal starte. Om du allikevel gjør det ville jeg lagt pulver på nytt.
Skrevet av Lars, 04.03.2016 23:11:33
Takk for svar! Ser også at dere ikke anbefaler grafittglider som underlagsglider denne gangen og det er mitt inntrykk at dette ikke anbefales så ofte lenger? Er det ikke så viktig som det virket for et par år siden?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 23:15:38     
Joda. Vi bruker fortsatt grafitt på rennskiene vi prepper hos oss og det er absolutt ikke feil å legge grafitt uansett hva slags føre det er eller blir. Det er litt forskjellig hva man anbefaler etter hvem man spør (også innad hos oss:) Det er uansett ikke krise om du ikke bruker grafitt. Spesielt siden det også er en del natursnø i løypa i år. Hadde det vært super grovkorna og ekstrem slitasje er nok konsensus også innad hos oss at vi foretrekker å legge grafitt.
Skrevet av Lars, 04.03.2016 22:59:08
Hei! Ser dere ikke anbefaler HF7 til lange løp! Hvorfor er det da HF/ dere selger i den cera pakken dere annonserer for på forsiden som smørepakke til årets mål? Burde det ikke vært HF6?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 23:09:35     
Hei. Tja. Det spørs jo litt hva årets mål er. Vi har også en pakke med HF6, FC7 og LF 6 til samme pris. Men med de latterlig lave prisene vi har på FC7 og HF6 løst om dagen så er ikke pakkeprisen spesielt god.
Skrevet av Harald, 04.03.2016 22:24:30
Hei, takk for fin tjeneste. Jeg regner med å bruke mellom 6-7 timer. 1. Hvis det er løst føre, er det slik at man bør korke ut voksen litt mindre enn når det er harde spor? 2. Hvis man har klister med dekning, skal man korke voksen i det hele tatt?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 22:35:19     
Hei. Nei, du korker ut godt uansett. Vanskelig å si akkurat hvor mye du skal korke, men kork som vanlig. Om du dekker klister med voks så er det viktig at du korker voksen. Ellers vil ikke voksen dekke alt av klister og du kan få trøbbel med ising eller kladding der voksen ikke har dekket skikkelig.
Skrevet av Øyvind Berggren, 04.03.2016 22:07:21
Hei. Toppers tjeneste dere har her. Kommer til å legge 50/50 Toko Rød og Fc7 på glid. Bør man legge HVC warm oppå hvis det er eneste flytende man har? Bør den børstes isåfall? Takk

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 22:08:54     
Hei. Foreløpig vil vi ikke anbefalt noe flytende i det hele tatt. 50/50 Jetstream Red og FC7 kommer til å bli veldig bra alene.
Skrevet av Martin, 04.03.2016 21:34:53
Hei, dere skriver at C105 er et av flere bra pulveralternativer. Men skigo.se anbefaler C22. Synspunkter på disse to opp mot hverandre?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 22:06:44     
Tja. På nysnø er C105 oftest veldig, veldig bra. Det kan godt hende vi heller går mot C22 på søndag. Uansett valg vil ingen av disse være dårlige. Om det blir brøytet på toppen og man kommer ned på kunstsnøen samt at temperaturen holder seg og snøværet stopper opp går det mot C22.
Skrevet av Erlend, 04.03.2016 19:07:59
Hei og takk nok en gang for en flott tjeneste.! Har og velge mellom svart marathon og HF8 under Alfa 11-0. Svart Marathon som er mest aktuell.?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 19:50:38     
Hei! Legg marathon. Mye bedre slitestyrke. Lykke til :)
Skrevet av alien, 04.03.2016 17:04:05
Har alfa fra 2013. Er det samme blanding som dere selger nå, så jeg kan følge det rådet?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 17:32:59     
Jepp. Samme blandinga!
Skrevet av Morten, 04.03.2016 16:52:51
Hei - har dere testet hf7 og hvordan var det mot hf6? Har lagt vauthi LF grønn, hf7, fc8 og ønsker egentlig ikke å skifte om det er fornuftig. Morten

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 17:32:42     
Hei. Nei, vi har ikke testet hf7. Vi bruker alltid hardere glidere på langløp fordi det gir høyere slitestyrke. Når det er sagt kommer Hf7 til å funke greit. FC8 på topp blir bra.
Skrevet av Erik F, 04.03.2016 16:18:53
Hei. Hvor går temperatur skille for om man skal stake på kald ski eller klisterski? Det er jo litt forkjell i glisoner på de skiene?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 17:31:01     
Hei. Det er umulig å si en temperaturgrense for dette. Her handler det mer om hvordan løypa er og hvilken struktur du har. Er det løst vil en ski med liten motstand i tuppen(gjerne med litt sprik) være det beste og det motsatte når det er betongspor. Her må man nesten prøve seg fram. Ta også i betraktning hvilken struktur det er på skiene.
Skrevet av Arne Thorkildsen, 04.03.2016 15:15:28
Når omtrent blir smøretips oppdatert i dag? Vi er i ferd med skal til å legge på DHF hvit marathon. Deretter er planen er å legge på FC6x eller FC8x kveld. Burde vi vente til nytt tips foreligger? Venter med feste til i morgen kveld

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 15:19:06     
Hvit marathon er det bare å legge. Det samme er FC8X. Det er uansett et trygt produkt og av de to alternativene du har er FC8X absoultt å foretrekke. Feste bør du som du sier vente med så lenge som mulig.
Skrevet av Vegsrd, 04.03.2016 15:00:05
Er det noe som tyder på at det kan kan bli aktuelt med zero-ski?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 15:17:29     
Hei. Det vurderer vi fortløpende og har testet det i dag. Det var ikke så bra tidlig i dag morges, men satt som et skudd noen timer senere.
Skrevet av Nestenstaker, 04.03.2016 14:13:21
For oss som gjerne vil ha litt feste i første stigning, men som vil forsøke å stake resten og ha best mulig glid. Har dere noen forslag til om man kan smøre litt annerledes/gjerrigere enn forslagene dere over da?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 14:16:59     
Hei. Joda. Vi har i tidligere renn testet flere måter å gjøre dette på. Der vi har gjort det mest er kanskje tidligere utgaver av Marcialonga, men også i Vasaloppet har vi testet det med hell. Her er trikset å ikke rubbe festesonen og legge noe færre lag med voks. Da vil voksen bli slitt av rimelig raskt.
Skrevet av Håkon Haraldsen, 04.03.2016 14:12:36
Ser at mange anbefaler Hvit Marathon før pulver. Hva sier dere? Hvilket pulver anbefaler dere? Har en ny boks FC7, er den uaktuell?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 14:15:19     
Hvit marathon eller HF6 er begge trygge valg. På test i dag hadde vi best resultat med Alfa11-0 pulver, men både fc7 og fc8x funka bra. FC7 tester vi igjen i morgen, men vi tror ikke dette vil være det aller beste valget. Det vil uansett ikke være dårlig og du vil ha gode ski også med FC7.
Skrevet av OJH, 04.03.2016 13:07:06
Er det stor forskjell på Swix HF 6 og Rode blå HF

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 13:09:45     
Nei. Begge to fungerer bra. Bruk det du har.
Skrevet av Anders , 04.03.2016 12:20:27
Hvorfor anbefaler dere kb20 spray under grønn toko på tørrvoks- føre?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 13:02:54     
Hei. KB20 fungerer ofte like godt som grunnvoks som grunnklister. På løp som er såpass lange som Vasaloppet vil det gi bedre slitestyrke samtidig som laget man legger er såpass tynt at det ikke er noe proble å legge på kaldski.
Skrevet av Anders , 04.03.2016 12:20:23
Hvorfor anbefaler dere kb20 spray under grønn toko på tørrvoks- føre?

Skrevet av Trinsen, 04.03.2016 11:08:07
Hei, har dere noen anbefaling til valg av trinser til One Way(9mm)? One Way sine medium (grønn/gul) blir fort litt små, og One Way sine Large(grå) virker som er mer tilpasset turstaver og blir store og tunge. Evt. trinser fra andre produsenter som fungerer?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 11:15:03     
Det kommer litt an på hvor du starter. Om du starter langt fram kan du sannsynligvis gå med medium oneway-trinser. Starter du lengre bak er derimot de store trinsene å foretrekke selv om de ødelegger litt av pendelen i staven. Det er ingen andre som passer skikkelig til OneWay. Man kan ta sjansen på å bruke en Swix-trinse, men disse er 10mm og da må man kjøre på med ekstra lim. Ergo blir de også tyngre.
Skrevet av Torgunn, 04.03.2016 11:07:43
Hei Jeg starter i pulje 6. Tar med 2 par ski , et med tørrvoks. Det andre paret tenkte jeg å enten ta på k20 og toko / gurupute ( er flink til å få den tynn) .. Vil det ha mye å si om jeg velger det ene eller det andre ?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 11:09:58     
Hei. Med værmeldinga tatt i betraktning er er kb20 med grønn toko det beste valget. Men dette kommer vi tilbake til når det foreligger en nærmere værmelding og vi har testet litt til.
Skrevet av Ole, 04.03.2016 11:02:29
Det er sikkert å banne i kjerka, men jeg har Milslukern-slip. Hva ville dere valgt: blå eller hvit?

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 11:08:29     
Det valget slipper vi heldigvis å ta :). Men slik det ser ut nå er nok en blå med rill det mest nærliggende.
Skrevet av eric, 04.03.2016 08:22:08
Gitt siste nytt om været, hva tror dere om størrelse på trinser (triac), struktur og ski? Hva med rill? Har gjort klar to par ski. Et par har medium slip, det andre nullføre slip og mer sprik. Planen er blanke ski. Pulje 1.

Skrevet av OsloSportslager, 04.03.2016 09:00:23     
Hei. Det er tryggest å velge litt størr trinser. De store trinsene til TBS-systemet er uansett så lette. Medium mot fine sliper er det som ser ut til å bli best akkurat nå. Men det blir sannsynligvis enda bedre med rill. Kun basert på føremeldinga vil en 0,75mm traktir og en rett rill på toppen være et godt tips. Men vi kommer tilbake til nøyere tips når det nærmer seg.
Skrevet av Simen, 03.03.2016 20:07:37
Hva tror dere om grafitt, LF6, HF6 og 50/50 Toko jetstream rød/FC7?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 20:57:05     
Med den oppskrifta der er du stort sett sikret bra ski på alle fører. Du vil i hvert fall ikke ha dårlige ski med det. Vi kommer tilbake til glidprodukter etter mer testing i morgen og lørdag.
Skrevet av egil, 03.03.2016 18:12:43
takk for god service. KB20+toko eller gurupute? (pulje 4). er redd for at guru stjeler glid. har dere erfaring med GTpink (dekket med kaldere voks som eks morot?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 19:48:18     
Kb20 og grønn Toko er foreløpig vår klare anbefaling. GT pink kan også være et godt alternativ. Vi kommer tilbake med mer info om feste i morgen.
Skrevet av Pelle, 03.03.2016 17:46:55
Er slitestyrken på fc8x god nok? Vil fc7 kunne være et alternativ. Led 1.

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 19:47:11     
Det er ingen spesiell forskjell på slitestyrken på disse pulverne. Foreløpig vil 8X være det beste alternativet.
Skrevet av Magnus N, 03.03.2016 17:27:27
Kan man inte lägga HVC efter pulvret?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 19:46:21     
Klart man kan det, men erfaringsmessig vil pulveret være best alene i lengden.
Skrevet av Magnus N, 03.03.2016 16:37:48
Har ni provat Swix HVC Warm/Cold? Vad tror ni om den på Söndag? Swix verkar aldrig rekommendera den längre...?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 16:48:34     
Hei! HVC vil nok være veldig bra på søndag. Det eneste er at slitestyrken ikke er like bra som med pulver. På løp som Vasaloppet har vi stort sett alltid endt opp med å bruke pulver som topplag selv om vi har testet utallige flytende varianter. Det holder lenger og det er ingen fare for at det vil bli bråstopp etter noen mil.
Skrevet av Stig Aksel, 03.03.2016 14:54:53
FC8x eller FC6x pulver??

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 14:56:23     
Hei. I dag var 8X best. Vi kommer tilbake til pulver for renndagen senere.
Skrevet av Cato, 03.03.2016 13:40:35
Hvit marathon eller hf6 til søndag? Evt erfaringer med disse?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 13:41:22     
Begge to er trygge valg og det vil være minimale forskjeller.
Skrevet av Morten, 03.03.2016 13:28:27
Hf8, svart/hvit maraton? Hvilken av disse trur dere vil fungere best på søndag?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 13:32:41     
Hvit marathon. Ikke bruk hf8. Den er for myk for et så langt skirenn.
Skrevet av 50/50, 03.03.2016 13:15:12
Ref tidligere spørsmål om feste eller uten...dere svarer at det kommer litt an på hvor man starter; regner da med at dere mener at jo tidligere man starter, jo mer aktuelt å stake? Starter i pulje 2.

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 13:32:15     
Ja. Jo lenger fram man starter, jo mer aktuelt er det å stake. Vi kvier oss allikevel for å anbefale det ene eller det andre. Her kjenner nok de fleste sine egne egenskaper og begrensninger.
Skrevet av Arne, 03.03.2016 13:01:43
Todelt spm; 1) Tester dere Zero-ski også nå? Hvor sannsynlig er det at det blir Zero-føre. Starter i pulje 5 og er avhengig av feste for dobbeltak m/fraspark. Hvis Zero er alternativ; legger dere ut link eller tips til prepping av Zero-ski? 2) Hva slags erfaring har dere med Rode sine V-line vs VX-voksene til Swix. Ser at dere over har gjort Super x-tra lik VX-43.

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 13:05:39     
1) Vi tester også rubbski om vi ser at det er hensiktsmessig. Om vi anbefaler rubb som alternativ så legger vi også ut tips på hva du bør gjøre med dem. 2) T-linevoksene er bra de, men i dag var Superextra og VX43 bedre alternativer. Vi har ikke gjort dem om, men begge deler fungerte bra i dag.
Skrevet av OddRagnar, 03.03.2016 13:01:19
Bør man ta med Zero skiene til Sälen?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 13:03:58     
Vi avventer litt med å anbefale, men alltid greit å ha i bakhånd.
Skrevet av Olle, 03.03.2016 12:52:12
Er det noe negativt med å legge pulver aldrede i dag bortsett fra at prognosen kan endres? Har dårlig med tid på fredag/lørdag.

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 12:53:22     
Bare å legge pulver. Bruk et pulver som har et stort temperaturspenn.
Skrevet av Vasa debutant, 03.03.2016 12:39:24
Hei, gitt værmeldingene som foreligger, hva tror dere om: 1. stavfeste? 2. glid? Det blir kanskje lite sug og glaserte spor AKA god glid?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 12:50:17     
Her igjen kommer det litt an på når du starter, men bør bli greit feste for stavene og grei glid. Ser ikke ut til å bli rekordføre. Når det gjelder staver så er det greit å velge litt størrelse på trinsene om ikke starter helt i front.
Skrevet av Johan, 03.03.2016 11:49:36
Varma eller kallskida, bäst struktur i nysnö? //Johan

Skrevet av Johan, 03.03.2016 11:49:35
Varma eller kallskida, bäst struktur i nysnö? //Johan

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 12:48:53     
Det kommer litt an på hvilken struktur du har i skiene. Sannsynligvis vil en kald struktur med rill være det beste, men vanskelig å vurdere dette når vi ikke vet hvilke sliper du har på skiene.
Skrevet av Ole, 03.03.2016 11:43:16
Hva vil dere per nå anbefale av Skigo-produkter på glid? Kommer dere til å legge ut tips for oss som bruker Skigo-glider og -pulver?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 12:47:58     
Vi tester også Ski'Go. Både C44 og C105 kommer til å funke bra, men sannsynligvis vil 105 være best. Av glidere så er HF blå eller violett sikre valg.
Skrevet av Øyvind, 03.03.2016 11:40:18
Hei. Hvis det kommer endel nysnø på fredag, vil det da være risikabelt å legge guruputa i bånn? Starter i pulje 4

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 12:47:06     
Hei. Foreløpig er det ikke noe risk i det. Om det ikke kommer noe særlig snø lørdag og søndag vil det blande seg med snøen som allerede ligger der.
Skrevet av 50/50, 03.03.2016 11:10:25
Hei - dersom man i utgangspunktet er 50/50 på om man skal gå med feste eller ikke...hva ville dere anbefalt slik føret nå ser ut til å bli?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 12:46:18     
Det spørs litt hvor du starter, men om du er på 50/50 ville jeg nok anbefale feste.
Skrevet av Vasa debutant, 03.03.2016 11:06:37
Hei. Når det er kram nysnø opplever jeg ofte at snøen pakker seg i trinsene og legger seg på skiene. Har dere noe triks for å vaske trinsene og oppå skia for å hindre at snø fester seg?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 11:07:54     
Ja. Silikonspray under trinsene og på skiene funker veldig bra. Det samme gjør en billig hurtiggliger oppå skiene om du polerer godt med fiberlene.
Skrevet av Magnus N, 03.03.2016 10:21:36
Hej! Om det blir nysnö nu till Vasaloppet vilket pulver rekommenderar ni? Vad har ni för erfarenhet av Vauhti zerofox blandad med Swix FC7?

Skrevet av OsloSportslager, 03.03.2016 10:31:32     
Hei. Å mikse disse pulverne fungerer bra. Ved nysnø er det en mye brukt miks. Andre pulvere som fungerer bra dersom det kommer snø er Ski-Go C105 og Toko Jetstream Red.
  • Her finner du oss

    Oslo Sportslager

    Torggata 20
    0183 Oslo
    Telefon: 23 32 62 00
    Vis i kart
    Kontakt oss
    Informasjonskapsler

  • Populære kategorier

  • Nyhetsbrev

    Nyheter turtips og de beste tilbudene

  • Åpningstider

    • Mandag - Fredag 10 - 18
    • Torsdag 10 - 19
    • Lørdag10 - 17

    Åpningstider i Julen

    • Søndag 15/12: 14-17
    • Mandag  - Fredag 20/12: 10-20
    • Lørdag 21/12: 10-18
    • Søndag 22/12: 14-17
    • Mandag 23/12: 10-18
    • Julaften: Stengt
    • Fredag 27/12: 10-18
    • Lørdag 28/12: 10-17
    • Mandag 30/12: 10-18
    • Nyttårsaften: Stengt

    Følg oss på