Har du spørsmål til Birkebeinerrennet 2017? Spør og få svar!


Er det noe du lurer på til Birkebeinerrennet 2017? Vi skal forsøke å svare så godt vi kan på det du måtte lure på om skivalg, struktur, glid, eller feste. Våre smøretips blir oppdaterte fra og med torsdag og blir vist her etterhvert som de tikker inn.

 

Vi har som vanlig base på Skramstadsætra. Herfra har vi gode testmuligheter innover løypa og opp på fjellet. Vi vil i denne tråden svare på dine spørsmål fortløpende fra og med onsdag ettermiddag til og med fredag ettermiddag.

 

Lykke til :-)

 

 

Smøretips Birkebeinerrennet 2017:

 


Slip: 

- OS7 (medium/fin)

Rill:

- Svak 1mm rett på bakski 

Glid:

- Rens skiene med glide wax cleaner

- Varm inn LF6 eller tilsvarende LF-glider 3 ganger

- Varm inn Swix HF6, Skigo P-16 eller Toko HF White 2 ganger 

- Brenn Swix FC6x Cerapulver med en smørejernstemperatur på 165 grader. Dra jernet raskt over sålen.

 (FC8x, Skigo CM17 og Alfa 11-0 er veldig gode alternativer).



Feste: 

- Rubb opp festesonen med sandpapir korningsgrad 100.

- Spray et jevnt lag med Swix KB20 sprayklister. Jevn ut med fingeren. Eller legg et tynt lag med isklister. (Tynt).  

- Legg 2 tynne lag med Guruwax Extreme Hallgeir. (Har du ikke denne voksen velg en annen hard voks f. eks. Swix V20)

- Legg 1 tynt lag med Alfa Blå eller Swix V40 (Blå Extra) Varm inn med smørejern med en temperatur på ca 100 - 110 grader. (ikke varm inn voksen hvis du har lagt isklister i bunn)

 

Vent med de to siste lagene til start i morgen når føret er mer sikkert. 

- Legg 2-3 tynne lag med Swix VR55N i pyramide. 

 

- Dekk med Swix VR45.



Lykke til!

 



Tags:
| Kommentarer [150]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Kkal, 20.03.2017 08:45:26
Henger meg på og kan bekrefte at tipset til feste var bra fra start til mål. Var spent på gliden da jeg gikk på en gul/rød slip fra dere + FC7, men det fungerte det også:-) Takk til dere!

Skrevet av Cato Dovland, 20.03.2017 08:27:03
Fulgte tips med noen små tilpasninger både for meg og kona, gikk i hhv pulje 5 og 10. Kjempeski !!! Tok selv merket med god margin - tusen takk for superbra side og service (fulgt den i mange år og håper dere fortsetter)

Skrevet av Jan Even Sandal, 19.03.2017 12:09:20
Takk for strålende smøretips: Hadde ikke et eneste glipptak fra start til mål ved å følge tipset fra dere👍

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2017 15:54:36     
Takk for hyggelig tilbakemelding:)
Skrevet av Evigunge , 18.03.2017 15:11:32
Takk for strålende tjeneste. Fulgte tipset til punkt og prikke (minus dekking m 45) og hadde knallski fra pulje 7.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2017 15:53:12     
Takk for hyggelig tilbakemelding! :)
Skrevet av Morten, 18.03.2017 05:44:59
Takk for alt! Funker VX43 som topping i stedet for VR45?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2017 15:52:15     
Beklager. Denne fikk vi ikke med oss i alt stresset inn mot start. Det hadde nok fungert bra:)
Skrevet av Trond, 17.03.2017 20:19:23
Hei. Skal kB20, Hallgeir x2 og v30 legges like langt ut i smøresonen?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 20:24:56     
Hei. Første lag med Hallgeir legges helt ut , andre laget legger du litt kortere og V30 legger du helt ut
Skrevet av Jan Even, 17.03.2017 19:27:19
Hei! Gir meg ikke helt med den guruputa. I en av videoene deres blir det sagt at man kan gå flere knepp kaldere om man har lagt gurupute fordi puta gir feste i seg selv. Betyr det at jeg kan smøre med vr 45 selv om det egentlig er vr 55 som er morgendagens topplag?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 20:12:59     
Hei. Det stemmer. Avhengig av når du starter kan du legge VR45 og heller justere ved start med mykere voks dersom det trengs
Skrevet av Andre, 17.03.2017 19:16:47
Pulje 10: Hei, du har sikkert skrivd det før, men dette blir komplisert når jeg leser alle innleggene. Jeg har som mange lagt en gurupute. Basert på det og tipsene dere har fra løypen i dag. Hva anbefaler dere oppe på den av festesmøring?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 20:10:09     
Hei. Legg 1 lag med swix V40(blå extra) deretter 2 lag med VR55N i pyramide, dekk til slutt med 1 lag VR45
Skrevet av Are, 17.03.2017 19:15:50
Hallo. Har dere noen mening om det er vr45 eller v45 som tåler nysnøen best?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 20:07:18     
Hei. VR45 tåler nysnø veldig bra og har litt bedre slipp enn V45 på dette føre
Skrevet av Geirmund, 17.03.2017 19:15:50
Hei - tusen takk for super service ! Jeg driver hjemme og styrer kvelden før kvelden. .Har lagt KB 20, to lag Hallgeir og V30 som er varmet. Har satt det kaldt nå og det er en hard og litt ru overflate. Skal dette korkes før jeg legger på VR55N ? Lykke til alle sammen i morgen !!

Skrevet av Geirmund, 17.03.2017 19:15:43
Hei - tusen takk for super service ! Jeg driver hjemme og styrer kvelden før kvelden. .Har lagt KB 20, to lag Hallgeir og V30 som er varmet. Har satt det kaldt nå og det er en hard og litt ru overflate. Skal dette korkes før jeg legger på VR55N ? Lykke til alle sammen i morgen !!

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 20:04:47     
Hei. Kork lett før du legger neste lag
Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 20:04:46     
Hei. Kork lett før du legger neste lag
Skrevet av Magnus , 17.03.2017 18:43:49
Hei Etter at jeg har varmet inn V30 på toppen av Hallgeir, skal jeg korke da eller på første lag etterpå ?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 19:09:21     
Hei! Du skal korke på begge de lagene. Men bare lett :)
Skrevet av Espen K, 17.03.2017 18:37:28
Takk for veldig god støtte! - jeg har GS varianten av Carrot - blir den også ok?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 19:08:49     
Hei. Den tror jeg blir litt glatt dessverre.
Skrevet av Jørn, 17.03.2017 17:56:45
Flere, bl.a Petter Skinstad, rapporterer om skikkelig isete spor i dag og sier at klister er et must i morgen...

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 18:26:30     
Det er mulig. Vi har testet hele løypa og hatt tre løpere på langtidstest gjennom fredagsbirken med den blandingen du ser i smøretipset lenger over. Det satt helt til myrene etter nedkjøringen fra Sjusjøen. Løypemaskinene harver opp snøen og tørr snø vil bli blandet inn før sporene settes fra klokken 20.00 og utover kvelden. Dette blir bra :)
Skrevet av Espen K, 17.03.2017 17:54:56
Hva med Vauhti Carrot som siste to tynne lag? (har Gurupute, Super extra og Rose Violett) - pulje 3.,

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 18:26:17     
Kan fungere bra. Vi testet veldig bra på tjære varianten av Vauhti Carrot i dag.
Skrevet av Magnus e, 17.03.2017 17:52:13
Hva er grunnen til at dere anbefaler extreme Hallgeir i stedet for vg35 som Swix anbefaler?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 18:25:40     
Extreme hallgeir er veldig slitesterk og har et veldig bra slipp. Bedre slipp enn VG35.
Skrevet av Jørn, 17.03.2017 17:51:42
Flere, bl.a Petter Skinstad, rapporterer om skikkelig isete spor i dag og sier at klister er et must i morgen...

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 18:25:06     
Det er mulig. Vi har testet hele løypa og hatt tre løpere på langtidstest gjennom fredagsbirken med den blandingen du ser i smøretipset lenger over. Det satt helt til myrene etter nedkjøringen fra Sjusjøen. Løypemaskinene harver opp snøen og tørr snø vil bli blandet inn før sporene settes fra klokken 20.00 og utover kvelden. Dette blir bra :)
Skrevet av Magnus, 17.03.2017 17:48:26
Var det stor forskjell på FC1 og FC8 på testen i dag? Hvem var best? Hvor testet dere?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 17:49:05     
Fc8x var best. FC1 gikk ikke videre på test ved Skramstad. FC8x har vært på langtidstest gjennom hele løypa fra klokken 08.00 i dag.
Skrevet av Tor , 17.03.2017 17:09:15
Vil rød toko pulver funke?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 17:35:42     
Rød Toko er et bra pulver og vil fungere greit, men det hang ikke helt med de beste pulverne på test i dag.
Skrevet av Jan Even Sandal, 17.03.2017 16:53:54
Hei! Jeg har lagt gurupute, etter tips fra en av deres medarbeidere. Den har herdet siden onsdag. Kan jeg da følge tipset deres etter Halgeir ekstrem med å smelte inn v 40 osv? Vil ikke dette da rote til guruputa? Skjønner heller ikke at topplaget skal være det samme som i dag. Er det ikke meldt betydelig kaldere i morgen?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 17:35:07     
Hei! Hvis du har lagt guruputa skal du ikke smelte inn noe mer voks. Bare korke lett de lagene du legger oppå. Som det står i tipset må de siste lagene vurderes på start. I dag tidlig var det -4 grader på Skramstadsætra i morgen er det meldt det samme. Må nesten se an temperaturen i morgen ved start før du legger topplaget.
Skrevet av Halvor, 17.03.2017 16:52:24
Hei! Jeg starter i menn elite og lurer på deres vurdering rundt gurupute/sprayklister og hvor mye dette vil subbe fra kvarstad og inn? Vil det lønne seg totalt sett over hele rennet, eller er det bedre med bare grunnvoks?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 17:31:31     
Hei! Slik det har vært de siste dagene, har det vært svært liten forskjell på KB20 og vanlig basevoks når det gjelder slipp i skiene. Litt bedre slitestyrke i kb20 gjør at vi velger den. Angående subbing kommer det veldig an på skiparet. Prøv å legge feste tynt, det blir raskt føre så det blir nok mye staking.
Skrevet av Pulje 6, 17.03.2017 16:49:22
Ser det er meldt et lite snødryss i natt. Fortsatt KB20 som gjelder altså?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 17:29:03     
Ja, den lille snømengden som er meldt vil ikke påvirke det. Sprayklisteret blir uansett dekket godt med tørrvoks.
Skrevet av Jon, 17.03.2017 16:44:46
Hei og takk for bra tjeneste! Har dere testet rode fc1 i dag? Eller er ikke denne testet?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 16:46:10     
Hei, bare hyggelig! Rode FC1 er testet, og den kom ikke helt opp, men er et ålreit alternativ. Den er ikke dårlig! ;)
Skrevet av Kudros, 17.03.2017 16:30:47
Hei, hva tror dere om pulvervalg, swix fc7 (gammel type) eller rode fc1?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 16:45:28     
Hei! Swix FC7.
Skrevet av Tobias, 17.03.2017 15:39:34
Hei. Takk for utrolig nyttige tips. Kan dere si noe om en amatør i pulje ti bør foretrekke klisterski med slip til nullføre for å få plass til ordentlig gurupute, eller finere struktur, flatere ski og kun plass til KB 20-spray?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 16:45:03     
Hei! Bare hyggelig. Slik det ser ut vil det holde med KB20 sprayen. Ta med mykere voks for justering av feste underveis så vil du klare deg fint:)
Skrevet av Ole, 17.03.2017 15:36:08
Hei. Vil et syltynt kort lag med kx30 på KB20 være unødvendig?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 16:43:58     
Slik det ser ut nå; ja!
Skrevet av Gunnar, 17.03.2017 15:30:50
Hva er fordeler/ulemer ved å velge sprayklister varianter kontra isklister varianten?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 16:43:39     
Fordelen med sprayklister er at du får den tynn. Det heller mot kaldere sliper og kaldere konstruksjoner i skiene og da er det som regel ikke plass til så mye smurning. Fordelen med isklister er at den har litt høyere slitestyrke. Men kan altså påvirke gliden i negativ retning.
Skrevet av Thomas , 17.03.2017 15:23:55
Hei. Hvordan er det å bruke HVC cold som en siste finish til Birken i morgen? unødvendig ? Har Vauhti LDR pulver som siste lag.... mvh. Thomas

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 15:26:45     
Hei! Det ville jeg ha droppet. Større sjanse for å få dårligere glid om du legger det på toppen!
Skrevet av pål, 17.03.2017 15:19:57
hei, Hvis jeg legger tynt isklister i bunn -så hallgeir og blå ekstra i tipset deres. Skal jeg da varme inn siden jeg har lagt isklister i bunn?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 15:25:18     
Nei, da varmer du bare inn isklisteret :)
Skrevet av Lars Hugo Olsen, 17.03.2017 14:47:58
I forhold til tipset deres med Hallgeir, skal de to lagene bare korkes normalt eller er det noe spesial triks, veldig bra tjeneste

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:52:06     
De skal bare korkes normalt! :)
Skrevet av TKH, 17.03.2017 14:43:51
Noen fordeler/ulemper å blande fc6x og fc8x-pulverene?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:46:39     
Det kan være kjempebra. Er en mye brukt blanding. Men den nådde ikke helt opp på test her i dag.
Skrevet av Anders, 17.03.2017 14:33:38
i forhold til de nyeste tipsene deres så tenker jeg v20 over isklister. Bør jeg korke eller varme inn disse lagene? Ser dere anbefaler å varme laget over.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:46:09     
Hvis du legger isklister varmer du inn det, og ikke festevoksen over.
Skrevet av Thomas , 17.03.2017 14:29:29
Hei og takk for superservice! Holder kb20 i bunn, eller bør jeg gå de 100m til butikken og kjøpe kx30? Hvor lenge bør dette herde før jeg fortsetter å smøre? Har heller ikke v20, men v30. Legger isåfall v40 oppå v30 og varmer inn hele mølja før jeg avkjøler og venter med resten (vr55n) til i morra. Starter i P5. Gir dette feste hele veien?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:44:16     
Hei! Spørs hvilken butikk det er;) Nei, det holder. Det trenger bare å herde i 10 min. V30 funker i stede for V20. Det ga feste hele veien på fredagsbirken i dag (3 testløpere). :)
Skrevet av JB, 17.03.2017 14:23:44
Hei, har lagt gurupute, hva anbefaler dere oppå det og vil dere vente med alt av festevoks til i morgen eller kan noe legges i kveld oppå guruputa, takk! :)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:39:40     
Hei! Følg smøretipset etter Extreme Hallgeir.
Skrevet av Ole L, 17.03.2017 14:21:06
Hei! Har varmet inn et lag VG30 og så et lag v30. Planen var å bygge videre på det. Bør jeg skrape bort og legge KB20 i stedet?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:38:30     
Hei! Spørs når du starter. Starter du tidlig går det bra med tørrbunn.
Skrevet av TKHBH, 17.03.2017 14:12:00
Hei. Skal legge feste for ei som går i pulje 10 og som er avhengig av godt feste. Holder det å legge grunnklister(KB20) eller bør jeg legge isklister i bunn? Eventuelt, kan det være lurt å legge begge deler før man legger voks oppå?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:36:13     
Hei! isklister i bunn gir litt tryggere feste, men litt dårligere glid. KB20 + isklister er ikke nødvendig.
Skrevet av Kristian Wollen Steen, 17.03.2017 14:08:31
Takk for rå tjeneste! Fantastiske ski (plukket av dere) med gårsdagens anbefaling med kb20 i bunn. Holdt hele veien!

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:23:39     
Takk for det! :)
Skrevet av Hans Flaen, 17.03.2017 14:06:07
Takk for tjeneste: Har lagt syltynn Gurupute som jeg skal polere inn snart. Tenkt å legge Rex gold klister og så dekke det med multi grade lilla/ blåi noen lag Greit? Pulje 6

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:22:11     
Hei! Kan fungere bra. Bare pass på at det må være veldig tynt!
Skrevet av Trond, 17.03.2017 14:03:32
Starter i pulje 3. Har valget mellom FC6x og FC8x. Ser at Swix anbefaler FC8. Vil ikke det være bedre med FC6 når det er så kaldt og har ikke den mer slitestyrke?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:21:48     
Hei! Vi anbefaler FC6x.
Skrevet av Johansen, 17.03.2017 13:37:45
Hei, Hei! Takk for fantastisk Q&A funksjon. Ser Swix anbafaler KB20 etterfulgt av VG35 smeltet inn. Tidligere har jeg ikke brukt de to produktene i kombinasjon og har derfor av ren nysgjerrighet et par spørsmål: 1) Hva er fordelen med å ha KB20 under VG35? Høyere slitestyrke? 2) Hvor legges KB20 i smøresonen? Til 0.3 og bygge ut til 0.2/0.1 med VG35 til anbefalt dagens voks? 3) Hvilken smøring anbefaler dere å ha med i sekken?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:21:10     
Hei! 1) Høyere slitestyrke. 2) 0.3 KB20 0.2 VG35. 3) Ta med Swix VR55N, VR45 og VR62.
Skrevet av S, 17.03.2017 13:33:09
Hei. Jeg har glider med ett lag LF8 og ett lag Maraton White. Har kun FC7 pulver. Burde jeg droppe pulver og kun ha Maraton White på topp, eller lønner det seg uansett med FC7 på toppen?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:19:26     
Hei! Legg FC7 på toppen. Det blir bra :)
Skrevet av M, 17.03.2017 13:22:42
Hei! Skal gå på et klisterpar med hvit slip, starter i pulje 11. Pleier å gå på skigo, og ser de nå sier hf lilla klister sammen med basevoks i bunn. Jeg har allerede lagt blått klister, gjør det samme nytten? Kan/bør jeg legge hf lilla klister oppå (burde jo ha høyde nok for det på kllisterskia)?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 14:07:18     
Hei! Det går bra! Hvis du vil ha trygt og godt feste hele veien kan du legge HF lilla klister oppe hvis du har plass til det.
Skrevet av Johnny , 17.03.2017 13:14:57
Hei. Redline Cold med slip nr. 7 eller fischer carbonlite plus med fabrikkslip? Det jeg lurer på om er egentlig om man skal bruke voks eller klistersski når man har klister med dekning. Mvh. Johnny.

Skrevet av Johnny , 17.03.2017 13:14:53
Hei. Redline Cold med slip nr. 7 eller fischer carbonlite plus med fabrikkslip? Det jeg lurer på om er egentlig om man skal bruke voks eller klistersski når man har klister med dekning. Mvh. Johnny.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:55:31     
Hei! Redline Cold med slip nr. 7. Det kommer an på hvor høy lomme du har på skiene. Er lommen for lav for klister vil skiene subbe.
Skrevet av Erik, 17.03.2017 12:57:20
Takk for alle gode svar fra Oslo Sportslager på kommentarer, veldig lærerikt. Kudos!!

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:12:06     
Bare hyggelig :)
Skrevet av Thorstein, 17.03.2017 12:52:44
Hei. Hva med VGS35C som spray i bunn istedet for KB 20 i bunn. Gjør det samme nytten?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:10:55     
Ikke helt! Anbefaler helt klart KB20 i stede.
Skrevet av Frank , 17.03.2017 12:45:54
Har der testet Alfa pulveret? Burde ikke dette passe bra i morgen? Brenne to ganger på 155 grader?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:10:32     
Alfa 11-0 har vært bra på test og er et veldig trygt pulver å legge. Det tåler føreforandringer godt også. Brennes to ganger på 155 grader.
Skrevet av Per, 17.03.2017 12:40:48
Når i dag kommer dere til å legge ut nytt smøretips?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:09:27     
Legger ut et tips rundt klokken 14
Skrevet av Pål Tore, 17.03.2017 12:24:06
KX 30 fra Swix mente jeg i innlegget under..

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:08:41     
OK! Da ville jeg lagt KX30:
Skrevet av Pål Tore, 17.03.2017 12:21:24
Starter i pulje 3.Hva slags klister skal man legge i bunn? Jeg har KX20 og KX35 fra Swix. KX35 tilsvarer vel Rex isklister?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:08:26     
Legg KX20 syltynt. KX35 er et mykere klister enn Rex isklister.
Skrevet av Hans, 17.03.2017 11:56:40
Hei! Super tjeneste. Da jeg skulle legge toko jetstream (var det jeg hadde for hånden) i går måtte jeg google temperaturen på jernet. Kom da over Toko sin egen instruksjonsvideo https://www.youtube.com/watch?v=rHLrNBKYlTw . Er ikke dette en god oppskrift på å brenne alt som er av såle??? Hvordan vil dere anbefale å legge pulveret ? 47 sekunder på et drag er vel horibelt lang tid?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:07:03     
Hei! Det er jeg enig med deg i! Dra jernet raskt over sålen. Bruk en smørejernstemperatur på 180 grader.
Skrevet av Pulje 3, 17.03.2017 11:55:19
# Hei og takk for flott tjeneste. Hvordan vil Skigo Lilla HF med syltynn gurupute være i morgen?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:04:28     
Den kan være veldig bra :)
Skrevet av Ander, 17.03.2017 11:55:15
Hei. Ser for meg isklister i bånn med dekning. Har det noen hensikt å bruke hydrex for å unngå potensiell ising? Legger jeg det i så fall rett på listeret eller på toppen?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:04:11     
Hei. Høres bra ut. Ville droppet hydrex. Kan påvirke festet negativt. Det legges i så fall på toppen helt til slutt.
Skrevet av Svein, 17.03.2017 11:54:11
Pulje 4: legger grunnlag for feste nå og må bruke det jeg har. Bør jeg gå for toko og blå ekstra varmet inn, eller et tynt lag med swix blått isklister (evt. med blå ekstra varmet inn)?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 13:02:31     
Tynt lag med blått isklister hvis du skal ha trygt feste hele veien. Da trenger du ikke å varme inn blå ekstra laget.
Skrevet av Anders , 17.03.2017 11:53:55
Har grunnpreppet med blandingen 50/50 Skigo HF Blå og Skigo HF Orange, vil dette være et greit underlag for pulver? Hva ville dere eventuelt valgt av Skigo C105 eller Swix FC8X?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 12:54:45     
Det blir bra! Da ville vi valgt FC8x.
Skrevet av Preben, 17.03.2017 11:46:05
Hei. Skal gå på et snilt klisterpar, bsk7, med feste fra pulje 3. Har lagt guruputa og vil gjerne ha trygt feste. Kan jeg f.eks legge mange lag med viola multigrade oppå puta -eller blir det for mykt i morgen?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 12:28:54     
Hei, det kan du gjøre, mulig du må dekke det ved start.
Skrevet av Fredrik, 17.03.2017 11:24:36
Hei, vil det være stor forskjell på å kjøre kun KB20 spray med dekning og f.eks syltynt Guru 39 Hard? Ser dere nevner slitasje som en viktig faktor, men vil den være like stor i morgen lørdag når de får frest snøen ytterligere? Er livredd for glipptak, men å hefte for mye er jo ikke gøy heller.... takk for tips og god service!

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 11:29:33     
Hei! Tror slitasjen blir noe mindre i morgen ja, starter man tidlig tror jeg KB20 holder, men vil ikke utgjøre så mye dersom man klarer å legge Guru 39 Hard eller isklister syltynt.
Skrevet av Sverre, 17.03.2017 10:58:34
Hei! Jeg er en fattiglus i pulje 3 som ikke har råd til å legge fluor, men har hatt god erfaring med HVC Warm som topping. Jeg har lagt Marathon White som topplag. Hva tror dere om HVC Cold som topping? HVC Warm blir vel for varmt? Eller er det bedre å droppe topping og gå på Marathon White?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 11:05:52     
den tryggeste løsningen er og gå på Marathon White.
Skrevet av Esben, 17.03.2017 10:56:52
Rubbeski, er det helt ut på lørdag? For hardt og kaldt?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 11:03:51     
Rubbeski er ikke aktuelt i morgen.
Skrevet av Lars, 17.03.2017 10:55:59
Er vahtu GT carrot det samme som den gode gamle moroten?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 11:02:59     
nei, det er tilsvarende voks, men GT carrot er med tjære
Skrevet av Lars , 17.03.2017 10:45:55
Pulje 3. Fischer DP ski med originalslip. Hva tenker dere om rill? 1 mm rett rill bak el hele skien?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 11:01:39     
legg 1 mm med svakt trykk på bakskien.
Skrevet av Cathrine E. Arnesen, 17.03.2017 10:40:26
Pulje 9. Hadde tenkt å legge Vauthi universalklister etter isklister, og dekke med Vauthi Carrot. Men dere anbefaler Extrem Hallgeir Guruwax i steden da?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 11:00:18     
du kan godt legge et tynt lag med isklister, men du bør bygge noe i mellom før Vauhti Carrot. feks Swix V30
Skrevet av Pulje 2, 17.03.2017 10:39:29
Har kun Grønn toko i bunn. Hjelper det å spraye KB20 på toppen eller bør jeg fjerne det jeg har lagt på og legge isklister?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:58:27     
da bør du fjerne grønn Toko og legge isklister tynt.
Skrevet av Kari , 17.03.2017 10:32:06
Hei Starter i pulje 7, planlegger å legge blått isklister nå før jeg reiser til Rena. Bør jeg legge universalklister over iskliseret før jeg legger hardvoks? - litt redd for bakglatte ski.

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:33:45     
Hei! Nei, vent med det. Slik det ser ut nå trenger du ikke det :)
Skrevet av Knut , 17.03.2017 10:25:52
Hei. Når kommer dere med endelige tips på glid?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:32:13     
Litt senere i dag. 14 tiden tipper jeg :)
Skrevet av Kjell Inge, 17.03.2017 10:10:55
Om det blir klister med dekning: Varmer man inn voksen? Korke den ut? Eller ingen av delene...

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:30:13     
Hvis det bare er grunnklister varmes voksen inn. Er det universalklister skal voksen bare korkes lett på toppen.
Skrevet av Martin, 17.03.2017 09:55:44
Hei, hva bør Alfa blå erstattes med fra Swix/Rode? God gammel blåswix, V30?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:27:16     
Ja, V30 :)
Skrevet av Eric, 17.03.2017 09:53:33
Skal stake fra pulje 2. Lurer på store eller små trinser? Hvordan er det i dag? Blir det tilsvarende i morgen etter å ha kjørt opp? Har lagt FC8x. Ser dere anbefaler FC6x - vil det være store forskjeller på dette?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:26:14     
Små trinser! I dag er det så trinsen nesten ikke kommer nedi en gang. Bare piggen som går nedi. Tipper det blir ganske likt i morgen. Fc6x er nok marginalt bedre, men FC8x vil bli bedre utover i rennet :)
Skrevet av Bjørn, 17.03.2017 09:51:42
Skal man la isklisteret avkjøles før man legger i hallgeir og blå voks i dagens tips? Eller skal man kjøre som i guruputa og legge inn voksene mens klisteret fortsatt er varmt og smelte alt inn sammen?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:22:26     
Avkjøles!!
Skrevet av Harald, 17.03.2017 09:40:05
Starter i pulje tre og planlegger å stake. Har to par Fischer Speedmax å velge mellom. Anbefaler dere stive plus-ski med OS50S eller et kaldpar med OS510 på føret som er nå?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:22:09     
Kaldpar med OS510 :)
Skrevet av Magnus, 17.03.2017 09:37:02
Anbefaler dere isklister + hallgeir voks fremfor gurupute (hallgeir voks + extreme 39), eller blir det stort sett det samme? Går i pulje 3

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:21:50     
Det blir stort sett det samme. Bare pass på at det blir syltynt.
Skrevet av Øyvind , 17.03.2017 09:35:34
Ser tipset i dag er VR55 og VR 45, men det kommer vel ikke til å være det beste i morgen da det er kaldere? Er det beste egentlig å vente med å smøre til man er på startområdet og får de siste tipsene? Eller er det noe mer enn gurupute man bør legge på forhånd?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 10:21:29     
Det er trygt å legge frem til blått nå. De siste lagene kan med fordel legges før start i morgen ja.
Skrevet av Per, 17.03.2017 09:06:17
Har bare 2 mm rill rett - er det for grov å sette i en tørrsnøslip- eller er det bedre enn å ikke sette rill?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 09:47:34     
Sett 2mm rett svakt på bakskien.
Skrevet av Marte, 17.03.2017 09:03:57
Hei! Vurderer felleski kontra guruputa. Begge par er glidet og guru er lagt... Vil det i høyden være fare for mye snøfokk i sporet, eller er det skare utenfor løypa?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 09:36:44     
Hei! Det er ikke noe fare for fokk med mindre det kommer noe nysnø nå. Snøen utenfor løypa har lagt seg ned.
Skrevet av Andre, 17.03.2017 09:01:49
Pulje 9: Hei. Jeg har lagt en gurupute. Jeg leser at man da kan gå på noen knepp kaldere smøring. Hva menes med noen knepp? I følge yr så er det meldt følgende grader når vi går. Fra -1 på start og varierende fra -2, -3 -4 -5 gjennom hele løypa og ned til litt varmere -1 ved mål. VR45 ser jeg går fra -2 til -8 på gammel snø og vr 40 går fra -4 til -12 på gammel snø. Hvilke tanker har du rundt dette?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 09:35:26     
Hei! Helt riktig. Du kan nok gå på blå extra eller VR45.
Skrevet av Rasmus, 17.03.2017 08:48:55
Hei. Hvit eller svart marathon under pulveret? (pulje 1) alternativt hf6?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 09:34:30     
Hei! HF6 eller Hvit Marathon.
Skrevet av Bård, 17.03.2017 08:11:25
Hei igjen. Den er god. Om man ønsker å gjøre noe med guruputa. Hva anser du som den beste løsningen? Ta en skrape og dra mot midten. Ta bort overskytende og korke ut. Vil det da være noe hold igjen i grunningen? Eller bruke rens og ta bort alt og starte på nytt?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 08:55:23     
Hei, er nok dessverre best å ta bort alt. : /
Skrevet av Bernt K, 17.03.2017 08:11:24
Hei. Hva har dere mest tro på av fc6X eller fc8X i morgen? (pulje1).

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 08:41:09     
Hei, akkurat slik det ser ut nå og om værmeldingen slår til har vi mest tro på FC6X.
Skrevet av Bård, 17.03.2017 07:28:40
Pulje 10: Hei, jeg har lagt gurupute for at den skal herdes. Ser nå at det anbefales tørrvoks grunning i bunn, eller en veldig tynn gurupute. Hva er dine tips om man er redd man har lagt litt tykk gurupute?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 07:38:05     
Hei! Er ikke sikkert det blir så gærent fra pulje 10, blir litt blankere i sporet da, og da trenger du litt mer feste. :)
Skrevet av Tom, 17.03.2017 07:20:22
Hei, med KB20 som underlag - hvor langt bør man smøre? Som vanlig tørrvoks (0,1-0.2 foran) eller mer mot 0,3-04 (klister)

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 07:36:57     
Hei! Kommer litt an på hvor trygt feste du får på skiene. Ikke lenger enn til 0,2 i hvertfall.
Skrevet av Andre, 17.03.2017 07:19:00
Hei, Jeg smurte opp noen ski forrige helg til halvbirken som jeg ikke brukte. Jeg la lf6, hvit maraton og ldr. Er det noe jeg bør gjøre om jeg skal bruke de skiene? Eller kan pulver ligge en uke ubrukt og fortsatt bevare den hode gliden?

Skrevet av OsloSportslager, 17.03.2017 07:36:06     
Hei! Børst opp skiene med en myk nylonbørste. Så går det bra!
Skrevet av Jon, 16.03.2017 23:21:29
Kan man legge kister f.eks Rex gold eller Start wide oppå Gurupute? Hvis man velger klister i stede for tørrvoks?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 23:50:40     
Det kan du! :)
Skrevet av Per, 16.03.2017 22:48:44
Ser at hvit maraton diskuteres. Hvorfor er den i det heletatt aktuell når bruksområdet Swix oppgir for denne er 0 til +20C ? Veldig forskjell fra temperaturen som er varslet for lørdag!

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 23:50:11     
Det er en hard glider, utviklet spesielt for å bevare gliden over lengre distanser. Se bort fra temperaturområde på denne glideren. Som underlag for pulver fungerer den på stort sett alle temperaturområder.
Skrevet av Ola, 16.03.2017 21:52:52
Vil dere anbefalle å rille før legging av pulver (for å unngå å ødelegge coating-effekten)? Elller rille til slutt etter legging av pulver? Jeg har tilgjengelig 0.75 mm rett rill, Swix sitt T0423 pregeverktøy).

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 22:18:41     
Nei! Riller du før du legger pulver vil varmen fra smørejernet trekke ut mye av den pregede strukturen som rillejernet setter. Det du kan gjøre og som vi ofte gjør er å rille oppi pulveret etter at det er brent inn, men før du børster. Da trykker du pulveret ned i rillen. PS: Coating-effekt er det mer snakk om når det gjelder flytende toppingprodukter. :) Lykke til!
Skrevet av Gjermund, 16.03.2017 21:50:58
Hei! Vurderer å kun legge et tynt lag med guru extreme 39. Dere anbefaller å smelte inn Hallgeir voks ovenpå grunnklister. Hva er grunnen til dette?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 22:16:07     
Grunnen til det er at slik det ser ut går det mot tørrvoksføre og Hallgeir er en bra voks å ha i bunn og bygge videre på. Grunnen til at vi anbefaler KB20 er fordi det er lett å få det tynt og at det ikke er så høy slitasje i løypa at det trengs noe hardere klister slik det ser ut nå. :)
Skrevet av Linn, 16.03.2017 21:40:53
Hei! Hvordan anbefaler dere å preppe fellen? Gått renn tidligere, sist var det tilnærmet samme føret. Endte opp med så og si blanke og glatte ski. Har glider klart. Starter lørdag 0900 :)

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:44:22     
Hei! Det aller beste er å gni inn Cerapulver i fellen. Har du ikke det, bør den impregneres med et sprayprodukt som er laget for felleski.
Skrevet av OF, 16.03.2017 21:38:59
Har dere testet det nye nero klisteret til Swix? Blir kanskje litt aggressivt på lørdag slik det ser ut nå, men erfaringsmessig blir ofte smøretipsene litt glatte i Birken etter at det har gått en del folk i løypa:)

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:43:18     
Det fungerer bra, men bør nok dekkes. F.eks. med VR55N, slik det ser ut nå.
Skrevet av Tom, 16.03.2017 21:33:43
Lørdagsbirken pulje 2: Swix hvit maraton eller HF6?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:42:42     
Hipp som happ.
Skrevet av Martin, 16.03.2017 21:33:19
Hei, er tom for FC8X, men har FC78. Vil den fungere godt? Pulje 3. Og, bør FC78 smeltes inn to ganger?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:42:25     
Er skeptisk til FC78 på dette rennet her. Den kan fort bli tung i de partiene av løypa der det er mer finkornet og tørr snø. Holder å varme den en gang.
Skrevet av Iver, 16.03.2017 21:19:29
Er rex tape lurt for fredagsbirken?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:41:14     
Det kan fungere greit! :)
Skrevet av Frode, 16.03.2017 21:09:19
Hva tenker dere om rode fc1 som pulver? Tenker å legge det på HF6.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:40:06     
Rode FC1 er et trygt pulver som sjelden er dårlig. Fint og legge på HF6.
Skrevet av E, 16.03.2017 21:04:55
Hei, så bra tjeneste :) Redline plus klister/dekning ski preppet/slipt hos dere nå eller redline cold som jeg evt prepper selv?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:39:15     
Hei :) Spørs når du starter? Og hvilke sliper du har på skiene dine?
Skrevet av Håvar, 16.03.2017 20:55:34
Allerede lagt FC6X på Hvit Maraton. Kan vel ikke bli helbom det når det er meldt noen minusgrader?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:38:08     
Fc6x var bra i dag, og vil ikke bli dårligere når det blir kaldere:)
Skrevet av Arne, 16.03.2017 20:51:38
Hva er galt med å varme inn Fc8x 2 ganger, brukte alltid 2 ganger med gamle fc7 og fc8 før

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:35:57     
Er ikke nødvendigvis så galt, men er mer aktuelt ved nyere snø å varmebehandle mer. Varmes generelt mindre nå.
Skrevet av bjørgs, 16.03.2017 20:43:21
Pulje 2 lørdag. Legger hf6. Hva vil bli best av swix fc7 (gammel type) eller rode fc1? Eller blande disse?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 21:37:40     
Legg Rode FC1.
Skrevet av Bengt, 16.03.2017 20:22:37
Lørdag pulje 3. Det er ikke nødvendig å la kb20 sprayklisteret herde før jeg legger på tørrvoks? Vurderer også å varme inn toko basevoks etter at jeg har lagt på kb20, men det er kanskje smør på flesk?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 20:38:23     
Nei, la det tørke i 10 minutter, så er det klart for voks. Spørs hva alternativet er. Vi anbefaler Guruwax Extreme Hallgeir.
Skrevet av Espen Kjønsberg, 16.03.2017 20:15:29
1) Blir Guru-pute (Guruwax Extreme 39 og Exttreme Halgeir) trått hvis jeg legger klisteret supertynt? 2) Er det noe forskjell om dette dekkes med 0-Rode (fiolett) eller Swix Vr55N?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 20:36:58     
1) Hvis du legger supertynt bør det bli bra :) 2) Ikke slik det var i dag, men vent med det til i morgen!
Skrevet av Dag, 16.03.2017 19:49:42
Hei. Bra tjeneste! Ser nå at det er meldt litt snø lørdag. Hvordan påvirker det rådene dere har gitt for feste og gli så langt? Starter i pulje 3.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 20:05:05     
Så lenge det ikke blir mye snø vil ikke det påvirke noen ting. :)
Skrevet av Jon, 16.03.2017 19:16:15
Hei! Starter i pulje 14 (kl 0920) lørdag. Skjønt det er sent, men ser det er meld kaldt vær. Hva anbefaler dere av feste til dette?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 20:03:30     
Hei! Litt tidlig og gi et eksakt svar på det, følg med i morgen. Da får vi sett hvordan sporene blir underveis i fredagsbirken. Ser ut som det er trygt og legge KB20 i bunn i alle fall.
Skrevet av Dag Are, 16.03.2017 19:12:40
Hei, Hva anbefales av HF8 og HF6 på lørdag? Starter i pulje 2.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 20:00:23     
HF6
Skrevet av JB, 16.03.2017 19:10:07
Hei, har et lag med lf6 og fc8x, er det for lite og vil det gi dårlig glid utover i rennet? Har også lagt Guruputa er det greit? Takk :)

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 20:00:16     
Det blir bra! Guruputa blir nok bra!
Skrevet av Arne, 16.03.2017 19:06:53
Varme inn fc8x en eller to ganger?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 19:58:57     
En gang!
Skrevet av Hans O, 16.03.2017 18:39:49
Takk for svar, å blande rød Toko og fc7x er vel uansett trygt gitt at bli litt kaldere ?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:58:39     
Bare hyggelig! Tror jeg heller ville vurdert rød toko alene, slik det ser ut nå.
Skrevet av brede, 16.03.2017 18:25:13
Når ca kommer endelig glidertips og endelig festetips for lørdagsbirken?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:31:46     
Vanskelig å gi et eksakt tidspunkt, men satser på å ha det klart senest klokken 15 i morgen! Avhengig av temperaturer og føre.
Skrevet av trond, 16.03.2017 18:22:29
Hvor mye KB20 sprayklister skal benyttes? skal man ha på så lite at man må bruke fingeren for å få dekket begge sider av midtranden? Eller skal det bare sprayes på uten å gjøre noe mer?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:30:30     
Spray på og dra ut med fingeren. Når jeg legger på blir det alltid noen felter hvor det ikke legger seg spray. Da drar jeg bare det overflødige over disse feltene. Sprayen skal dekke hele sonen, men ikke legges for tykt.
Skrevet av Bjarne, 16.03.2017 18:15:11
Er det greit å varme inn pulver i dag og la det stå til i morgen kveld for børsting? Tenkte å legge fc8x, men har muligens litt lite igjen og må kanskje supplere med fc7. Er det da best å legge fc8x fremfor og bak bindingen så langt det går og eventuelt fylle på med litt fc7 i tuppen og bakerst på skia? Eller bør jeg blande de hele veien (da med stor ovevekt fc8x). Håper at fc8 x holder til begge skiene da

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:29:20     
Det er helt greit å varme i dag og børste i morgen. Jeg ville blandet de hele veien. Ut i fra værmeldingen kan det faktisk bli et godt alternativ.
Skrevet av Hans O, 16.03.2017 18:14:16
Hei, tror dere Toko jet steam rød er like bra som fcx8 på lørdag ? Hva bør vekges ?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:27:21     
Det kan det fort være gitt at det blir litt kaldere enn det var i dag. Anbefaler å vente til i morgen med å legge pulver. I morgen formiddag tester vi ferdig alle aktuelle pulvere. Hvis du må velge i dag ville jeg valgt FC8x.
Skrevet av Terje, 16.03.2017 18:12:36
Pulje 3, lørdag. Har allerede lagt KB20 spray i bunn. Ser nå det anbefales ren voks, og grunnvoks i bunn. Er det særlig forskjell på klisterspray og grunnvoks dersom spray dekkes godt med voks?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:26:02     
Hei! Vi anbefaler KB20 spray i bunn. Det er ikke så stor forskjell, men sprayen får du lagt tynnere enn et lag med grunnvoks.
Skrevet av Jon, 16.03.2017 18:10:52
1) Er det vesentlig forskjell på FC6x og FC8x? Har lagt på Swix hvit Marathon og planlegger å legge pulver i kveld. Hva anbefaler dere av FC6x og FC8x? 2) Er det sannsynlig at smøretipset for lørdagens renn vil være nokså likt tipset for fredagsbirken? Tenker først og fremst på to de første lagene (KB 20 pluss Guruwax Extreme Hallgeir). Eller kan det like gjerne bli grunnvoks i bunn som er anbefalingen for lørdag? Starter i pulje 3.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:24:22     
1) Ja, det er en forskjell. FC8x tåler mildere og våtere forhold i større grad enn FC6x. Har ikke testet ferdig på pulver enda, men hvis du ikke kan vente hadde jeg valgt FC8x. 2) Det er veldig sannsynlig ut i fra værmeldingen. Vil også være et godt alternativ med grunnvoks i bunn. Vi anbefaler KB20 for å få en syltynn base under Extreme Hallgeir.
Skrevet av trond, 16.03.2017 18:08:51
Pulje 3 på lørdag. Har lagt hvit maraton. Bedre med HF6? Hva skal jeg velge av pulver: Vauhti LDR, FC8x eller toko red?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:20:19     
Ingen fare med hvit marathon, var svært lite som skilte de på test i dag. Hvis du kan vente med å legge pulver til i morgen ville jeg gjort det. Ferdigstiller testing av pulver da! Hvis du ikke kan vente hadde jeg valgt FC8x.
Skrevet av Anders, 16.03.2017 18:05:44
Takk for flott service. Skigo c105 eller swix fc8cx på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 18:18:02     
Swic FC8x
Skrevet av Hans, 16.03.2017 17:52:49
Er løypa fast nok til små trinser? Hva er egentlig den store vinningen med å ha små vs store?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 17:58:17     
Hei! Ja, løypa er fast nok til små trinser. De store trinsene vil påvirke pendelen på staven i negativ retning.
Skrevet av Jonny, 16.03.2017 17:37:06
Hei! Angående sekken; ser at man må ha med vindtett jakke og bukse. Hva hvis man ikke bruker kondomdress, men går med jakke og bukse (som er vindtett) - trenger man da å ha enda et par med jakke og bukse i sekken?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 17:43:35     
Hei. Dette vet jeg ikke nok om, men det viktigste er at du har nok klær med deg om noe skulle hende på fjellet. Tviler på at du blir disket så lenge du har vindtett tøy på deg og sekken veier nok :) God tur
Skrevet av birk, 16.03.2017 17:29:52
Pulje 2 - lørdag. Glider. Hva anbefales av HF6 eller Hvit maraton? Og Swix pulver - F6 eller F8?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 17:38:03     
Ville valgt HF6 og FC8
Skrevet av Eric, 16.03.2017 17:05:53
Er tk-72 å anbefale på toppen av pulver som siste lag? Takk for topp tjeneste.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 17:38:58     
Hei. Ville valgt å ikke bruke tk-72 hvis du har pulver.
Skrevet av Jon, 16.03.2017 16:43:02
Vurderer å stake. Ligger det an til faste spor/gode stakeforhold. Original plus eller Cold-slip fra Fischer?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 17:40:11     
Det er faste fine forhold i hele løypa,. Ville valgt cold slipen.
Skrevet av Remi, 16.03.2017 16:32:15
Hei! Kan man legge1mm rett rill dagen før? Eller vil den ikke holde over natta? Takk!

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:38:14     
Den kan du fint legge dagen før.
Skrevet av Atle, 16.03.2017 16:17:25
Hei! Har to par nyslipte speedmax ski. Den en kjøpt som tørrsnø ski og OS 7 slip. De andre som klister med dekning og OS 8. Vil den grove slipen bli alt for grov? Takk

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:32:58     
Slik det ser ut nå, og våre tester i dag viser at det er OS 7 som er best. Legg evt. 1mm rett rill på bakski med lett trykk.
Skrevet av Per, 16.03.2017 16:16:22
Hei. Jeg har toko JetStream Powder 2.0 red i smørekofferten hvordan vil denne fungere på lørdag? og hvilken temperatur ville dere ha brukt på jernet?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:25:39     
Den fungerer bra på lørdag. Ville brukt 180 grader, men beveg jernet fort.
Skrevet av Eirik, 16.03.2017 15:55:43
Hva tror dere om ett lag isklister i bunn? med dekning oppå av noe slag

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:56:40     
Er du flink til å legge syltynt lag, blir dette bra.
Skrevet av Trond, 16.03.2017 15:54:05
Jeg ser Swix anbefaler glider hvit marathon. Jeg har den svarte marathon. Funker den like bra?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:55:54     
Vanskelig å svare på før vi har testet det, men slik det ser ut vil nok også svart fungere.
Skrevet av Per, 16.03.2017 15:28:23
Tror du felleski vil fungere på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:52:00     
Felleski fungerer, men en godt smurt ski vil være bedre.
Skrevet av Knut , 16.03.2017 15:21:08
Hei, Har ingen erfaring med å blande KB20 og Extreme Hallgeir. Kan man regne med å smøre med kaldere voks også med denne blandingen? Hvilke egenskaper gir det og hvordan virker det ifht Guruputa?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:54:54     
Du vil få litt av den samme effekten. Poenget med å bruke KB20 i stedet for guruklister er at det er letter å legge det tynt.
Skrevet av Ola, 16.03.2017 15:01:33
Hei, ser dere anbefaler 1 lag Alfa blå i deres festealternativ 1 - hva slags smørning er dette? Antar dere ikke mener Alfa skisko eller Alfa-pulver :)

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:58:08     
Det er en festevoks vi selv blander.
Skrevet av Jon, 16.03.2017 14:48:27
Hei, 1) Hva ville dere valgt av et par Redline tørrsnøski (slip OS 510) eller et par Speedmax rene klisterski (slip OS 050S)? 2) Har lagt på Swix hvit marathon. Bedre med HF6?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:58:57     
Ville valgt Madshus skiene. Både hvit marathon og HF6 fungerer bra.
Skrevet av Glenn, 16.03.2017 14:48:09
Hei. Jeg har lagt LF7 og jeg har svart Swix Marathon glider. Holder det med å legge Marathon som siste lag? Jeg starter i de bakre puljer

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:59:27     
Hei. Det holder.
Skrevet av Synnøve, 16.03.2017 14:20:33
Fint om dere også kan legge ut tips for oss som starter i de siste puljene og har noen tusen foran oss i løypa.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:00:05     
Det skal vi gjøre når de endelige smøretipsene kommer.
Skrevet av LEIF , 16.03.2017 14:09:02
HEI, HVILKET SMØRINGSALTERNATIV HAR DERE FOR I MORGEN , KLASSISK ? Feste MVH

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:38:40     
Dette vil bli lagt ut på siden om en liten stund. Vi er ute på en siste test nå.
Skrevet av Daniel, 16.03.2017 14:08:11
Hei! Har ikkje tilgang til Gurublanding, kan Swix KB20 spray med grønn Toko varma inn vere eit bra alternativ? Eller vil Grønn Toko basevox vere slitesterkt nok med tanke på at eg startar i pulje 1?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:00:46     
KB20 blandet med grønn toko vil fungere meget bra.
Skrevet av Axel Teichmann, 16.03.2017 14:02:41
Hei. Har mange spørsmål til årets viktigste renn: 1) Må gå på en varm slip. Kan det være lurt å justere med swix padda med ein 1mm eller 0,75 mm struktur før en legg på gliderne, siden den skjærer i sålen? 2) Dere skriver litt om Gurupute. Vil det funke i pulje 5? Guruwax Extreme + Hallgeir før en legg på dagens glider? 3) Har bare Svart Maraton og Toko hf red dibloc før jeg legger pulver. Hvilken funker best?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:28:04     
Hei. 1. Nei, ville ikke brukt padde på skiene. 2. Det vil fungere veldig bra. (regner med at du mener "dagens feste"?) 3. Da ville jeg valgt Toko HF red.
Skrevet av Ola, 16.03.2017 13:59:46
Hei! Ser at det gjennomgående er HF 6 som anbefales på glid før topping. Hvorfor ikke HF8 som i forhold til spesifikasjon burde passe bedre temeraturmessig (-4 - +4). Er det noe med slitasjestyrken?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:23:02     
Hei. Dette har både med at det blir mindre smussopptak ved hardere glider, samt som du sier at det bedrer slitesyrken.
Skrevet av Raymond, 16.03.2017 13:52:56
Hei. Jeg har en kamerat som har hatt god erfaring med å brenne pulver direkte, altså uten glider, når det er mye smuss i snøen. Vil dette være et godt alternativ på føret slik det ser ut nå, eller bør sålen glides først?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:21:36     
Jeg ville valgt å glide først. Det kan på enkelte fører med mye smuss fungere bra å brenne pulver direkte, men skiene dine har ikke godt av det, så prøv å unngå det.
Skrevet av Thomas, 16.03.2017 13:24:52
Hei, ser at det er spådd litt snø i kveld og antar det er relativt tørr snø over fjellet. Slik konsistensen på snøen ligger an til å bli, er det fare for kladding med noe annet enn et tynt lag med KB20 i bunn, eller blir det harde spor? Starter i pulje 7

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 16:30:05     
Hvis det ikke kommer mere snø en det som nå er spådd, vil ikke dette innvirke noe på smøringsvalget.
Skrevet av Rune, 16.03.2017 12:44:06
hva tror dere om felleski i år `?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:51:22     
Felleski fungerer, men en godt smurt ski vil være bedre.
Skrevet av Eric, 16.03.2017 12:32:57
Hei. Er det mulig å varme inn TK-72 med smørejern? Er det greit å evt legge Gallium over pulver eller annen høyfluor på det føret som er meldt på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:50:49     
Det går an å varme inn tk 72 med jern, men du får et mye bedre resultat hvis du korker det inn. Ser ikke noe poeng i å legge Gallium på lørdagens føre.
Skrevet av Mike, 16.03.2017 12:28:05
Hei - anbefaler dere myke ski for tørrvoks med kald slip eller stive ski for klister med dekning og medium slip? Og gitt at dagens værmelding holder, vil dere anbefale syltynn gurupute?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:48:59     
Ville valgt ett medium stivt par med medium til fin slip. Hvis du klarer å legge en syltynn gurupute ville jeg valgt å gjøre dette.
Skrevet av Bjørn, 16.03.2017 12:00:08
Ser Swix anbefaler KN44 klister som en del av feste for Fredagsbirken. Hva er gode alternativer til KN44 hvis man ikke har det?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:44:57     
Swix anbefaler nå bare tørrvoks for fredagsbirken. Start Universal wide kan evt. være ett alternativ.
Skrevet av Per, 16.03.2017 11:55:55
Har et par gamle Madshus fra 2006 med fin slip. Går fortsatt kanonbra på kaldt tørt føre. Og et par Atomic med 0 C slip fra dere. Klister med dekning ski. Hva tror dere?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:46:16     
Jeg heller nok kanskje litt mot Madshusparet ditt. (sett rill)
Skrevet av Marve, 16.03.2017 11:12:31
Har dere noen erfaring med Vauhti Mix Klister, som kanskje være et alternativ å legge med dekning på lørdag? Et spørsmål til: Er det noen ulempe at man må legge ferdig glidvoks/pulver og topping) allerede i dag (i går) i og med at det tar flere dager å legge flere lag med klister som skal herde?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 15:43:02     
Hei. Vi har god erfaring med dette klisteret. (regner med at du mener det som er 50/50 multi/violett) Hvis det blir klisterbunn kan dette være aktuelt. Du kan fint legge gliprodukter i dag.
Skrevet av Marve, 16.03.2017 11:09:56
Hei. I og med at man må starte å legge klister et par dager før rennet må man jo ta et par valg allerede i dag. Jeg vurderer å legge grunnklister (KB 20 eller rode blå spesial K10) i kveld, g la det stå ute og herde til i morgen. Så er spørsmålet om det holder med grunnklister med dekning, eller om må opp på lilla eller evt universalklister med dekning for å få godt nok feste til å komme over fjellet? Vauhti Lila har jeg god erfaring med når det gjelder å motstå ising, det samme med Start Univer

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 13:20:04     
Hei! Når starter du? Dersom du ikke er blant de første startende kan jeg trygt si at du kan legge grunnklister. Bare pass på å få det tynt. Start Universal fungerte veldig bra uten dekk i dag. Vauhti lilla testes i kveld og/eller i morgen, men dette bør også fungere bra.
Skrevet av Jan, 16.03.2017 11:01:26
Gurupute, KB 20 spray, eller Swix grunnklister. Forskjell? Ofte ser jeg at KB20 spray blir så syltynt at de kanskje ikke gir så god slitasjestyrke? Best å varme inn baseklisteret med jern?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 13:17:16     
Alle tre kan være gode alternativer. Hvis du legger grunnklister (ikke spray) må det legges syltynt. KB20 skal holde hele veien. Kan eventuelt legges to ganger. Gurupute vil være et trygt alternativ med maksimal slitestyrke.
Skrevet av Giert, 16.03.2017 10:59:46
Hei 1. Redline cold (til prepping hos dere nå) eller redline plus (må i så fall preppes av meg)? 2. Hva legger dere på skiene som leveres hos dere? Valgte HF+Cera-pakken.

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 13:15:28     
Redline Cold. Det legges HF6 + Alfa 11-0.
Skrevet av Bjørn, 16.03.2017 10:45:47
Dersom en blander FC7/FC8, skal en varme det inn andre gang også, eller kun en gang? Hvor mange grader anbefaler dere?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 13:11:43     
Det holder å varme inn én gang. 165 grader.
Skrevet av ArneL, 16.03.2017 10:08:14
Har sett at f.eks Swix anbefaler noe mer forsiktighet med varmen av pulver nå enn for noen år siden (1 isteden for 2 gg, mm). Er det gyldig for Alfa også?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 10:34:06     
Alfa blir best om du brenner det på 155 grader, børstes opp og brennes fort en gang til.
Skrevet av Mikal, 16.03.2017 09:18:20
Rode fc1m, fc2 eller lande disse sammen?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 10:35:42     
Ville valgt fc2. Vi har aldri prøvd å blande disse.
Skrevet av Nils, 15.03.2017 22:44:35
Om værmeldinga holder: Sørger fresing og kuldegrader for reint tørrvoksføre?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 10:37:06     
Det ser sånn ut nå. Kan evt. bli aktuelt med tynn klisterhinne i bunnen (Kb20 eller guru)
Skrevet av Jens, 15.03.2017 17:55:45
Har lagt lf6 og Swix maraton svart. Bør jeg ha hf 6 også før pulver, eller er det unødvendig?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 10:37:45     
Hei. Jeg ville valgt å legge HF6.
Skrevet av Eric, 15.03.2017 17:42:51
Har gjort grunnarbeid med kald HF og skal ha på FC7. Er det dumt å gni inn Rex Tk-72 fluorkloss, drysse pulver på og varme dette sammen to ganger?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 10:39:15     
Jeg ville valgt å gå på FC7 uten tk72.
Skrevet av Bjørn, 15.03.2017 16:40:43
Gledelig å se at dere er i gang igjen. Tenker LF6, HF6 og blanding av pulver FC8/FC7. Går det greit å blande pulver, eller bedre alene? Kan det bli for kaldt for Rode FC1W?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 10:41:43     
Hei. Høres ut som en bra plan. Bland FC8/FC7 (50/50) Det blir bra :) Ville valgt denne blandingen i stedet for FC1
Skrevet av Hans, 15.03.2017 15:46:38
Hei Bra tjeneste jeg følger hvert år! Har brent sålen et par steder på skia mine. Har dere noe erfaring på hvor mye dårligere glid man får ved brent såle? Bør man slipe opp skia på nytt?

Skrevet av OsloSportslager, 16.03.2017 10:42:54     
Hei. Dette er det egentlig vanskelig å svare på uten å ha sett skiene dine. Som regel blir skiene som nye igjen ved slip.