Har du spørsmål til rennet 2015? Still dem her!

Er det noe du lurer på? Vi skal prøve å svare på alt vi kan fram til fredag kveld. Du vil få svar på det du lurer på om skivalg, struktur, glid, feste eller andre ting du lurer på. 




I denne tråden får du svar. Vi skal gjøre så godt vi kan for å roe nervene til ivrige skiløpere. Vi vil komme med førerapporter fra Skramstadsætra og innover. Vi har igjen et stort team av testere, smørere og løpere som er der for deg.

Spørsmålene stilles i kommentarfeltet under denne artikkelen.

Vi satser på at de første anbefalingene kommer iløpet av dagen men spørsmål kan sendes inn allerede nå:


Vi har også laget noen enkle videoer om skiteknikk med arbeidsoppgaver som kan være fine å huske under rennet. Sjekk Skiskolen her


* Smøretips kommer i egen artikkel her *



* Vi vil med dette takke alle som har skrevet inn spørsmål og vi håper at svarene har vært til hjelp. Vi fortsetter å preppe ski her oppe men avslutter spørsmål og svar tråden kl 21.00 i kveld. Lykke til alle sammen. *



Tags:
| Kommentarer [108]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Kristian , 24.03.2015 10:21:59
Hei, Bare for å lære litt: Hva var det optimale smørealterantivet på lørdag? Jeg hadde godt feste helt til Kvarstad. Der måtte jeg legge på litt ekstra. Skulle gjerne hatt feste helt inn, men det gikk ikke. Jeg fulgte deres smørealterantiv med KB 20 I bunn, varmet inn toko base og v30. Etterpå la jeg 3-4 lag med vr45 og et par lag med vr55n. Jeg startet I pulje 14.

Skrevet av Bård Magne, 20.03.2015 21:01:01
Kammerhøyden er 1.35 / 0.45

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 21:01:34     
Det holder. Lykke til i morgen!
Skrevet av Bård Magne, 20.03.2015 20:45:35
Hei. Jeg planlegger å bruke KB20 med Toko grunnvoks over. Ser at det fremdeles kan brukes. Hadde opprinnelig håpet at jeg kunne legge tynt lag klister oppå og deretter dekning for best mulig feste. Er det riktig forstått at det er stor risiko å benytte klister fra pulje 13? Kan sporet bli polert etterhvert?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 20:55:30     
Hvis du er flink til å legge ett syltynt lag med violett klister og at kammerhøyden på skiene dine tillater dette, samt at du får herdet det godt, dekket det godt og korket det lett tror jeg at du kan gå på dette. Dette blir litt synsing, men tror egentlig ikke at sporet blir veldig polert.
Skrevet av Bård Magne, 20.03.2015 20:45:31
Hei. Jeg planlegger å bruke KB20 med Toko grunnvoks over. Ser at det fremdeles kan brukes. Hadde opprinnelig håpet at jeg kunne legge tynt lag klister oppå og deretter dekning for best mulig feste. Er det riktig forstått at det er stor risiko å benytte klister fra pulje 13? Kan sporet bli polert etterhvert?

Skrevet av Bård Magne, 20.03.2015 20:45:28
Hei. Jeg planlegger å bruke KB20 med Toko grunnvoks over. Ser at det fremdeles kan brukes. Hadde opprinnelig håpet at jeg kunne legge tynt lag klister oppå og deretter dekning for best mulig feste. Er det riktig forstått at det er stor risiko å benytte klister fra pulje 13? Kan sporet bli polert etterhvert?

Skrevet av Hans , 20.03.2015 20:28:23
Ser at mange som meg vurderer KB20 og at dere sier at det vil fungere. Samtidig er vanlig grunnvoks anbefalt. Hva er fordelen med vanlig grunnvoks? Vil det bli bedre feste med KB20? Starter i pulje 14.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 20:32:27     
Hei. Blir ikke nødvenidigvis bedre feste med KB20, men det binder smøringen godt til skiene (bedre slitestyrke) En annen fordel med KB20 er at det er lett å legge tynt. På føret i morgen vil det være marginalt forskjell om du bruker KB20 eller grunnvoks.
Skrevet av Tor, 20.03.2015 20:22:20
Pulje 3, glad i feste. Ok med KB20?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 20:26:29     
Ja...
Skrevet av Bjørn Tore, 20.03.2015 19:56:37
Hei ! Rode og noen flere anbefaler nå isklister og rode violet spesialklister som toppes med multigrad og superweiss. Dette basert på tilbakemeldinger de fikk fra Sjusjøen tidligere i kveld. Men dere sier nå at det freses så dypt at det blir fin omdannet snø slik at det ikke vil være behov for klister. Men hva med partiet fra start til Skramstad? Tror dere det vil bli det samme der?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 20:09:12     
Hei. Ja, det er riktig at det holdt seg varmere lenger på Sjusjøen. I morgen blir det mellom -6 - -8 der. Vi tror at det blir greie forhold også opp til skramstad, men i en så lang løype, med så stor høydeforskjell, vil det bli forskjeller på føret.
Skrevet av Jens, 20.03.2015 19:39:56
Swix på Rena anbefaler kun tørr voks. Jeg ønsker veldig godt feste og ser at dere skriver at KB20 kan benyttes fra pulje 13. Hvor trygg er dere på det og hvor galt kan det i verste fall bli?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 19:46:01     
Det er jeg helt trygg på. Det blir utrolig tynt, og får du dekket det er det ingen som helst fare. Pass på å rense midtranden godt for sprayen slik at det ikke setter seg noe i den.
Skrevet av Jan, 20.03.2015 19:31:12
Har testpilotene nå konkludert med hva som er best av de ulike grunningsløsningene?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 19:44:18     
Ja... de er klare på at vanlig grunnvoks er best
Skrevet av Celine, 20.03.2015 19:08:19
Hei, starter i pulje 9 og ønsker godt feste. Kan jeg legge litt VR55 i tråkket og dekke med et 1-2 lag rode V0 ?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 19:09:50     
Det kan du.
Skrevet av Tommy, 20.03.2015 18:56:43
Har dere testet rode superweiss mot VR45. Hadde stor tro på superweiss.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 19:03:08     
Vi har testet, og det er marginal forskjell på disse i dag.
Skrevet av Lars Jørgensen, 20.03.2015 18:42:32
Ser at dere tidligere i dag anbefaler klister, men nå kun tørr voks. Hvorfor endringen? Så vidt jeg kan se er værmeldingen slik den har vært hele tiden.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 19:01:14     
Vi var usikre på hvordan snøen ble etter at det kom bløt nysnø. Ofte kan det da bli hardt, isete og stor slitasje i snøen. Når de nå freser dypt og snøen blandes og knuses med den tørre snøen under blir det litt annerledes enn først antatt.
Skrevet av Øystein Flagstad, 20.03.2015 18:17:39
Jeg så at Jann & Torgeir gikk på klister idag. Er ikke klister et alternativ imorgen også? Plussgrader nesten gjennom hele traseen idag (f.eks. 3,4 på Sjusjøen), skulle tilsi omdanna snø. Og selv om det blir noen minusgrader, endrer vel ikke dette snøstrukturen nevneverdig.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 18:33:41     
Hei. Det jobbes enormt med løypene og det freses dypt. Snøen blir blandet og "knust". Dette gjør at foholdene tilsier at det ikke er nødvendig med klister.
Skrevet av Bjørn Engseth, 20.03.2015 18:17:17
Hva med Gurupute som grunnsmæring dekket med vr40 og vr55n?foreslår dere moe topping feks vx43? Hva bør vi som starter sent ha med i sekken? Vr62? Skigo hf rød?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 18:35:33     
Hvis du legger VR 55n som topplag bør du nok dekke den med noe. VX43 kan være ett greit alternativ.
Skrevet av Kristin Ekbråthen, 20.03.2015 18:14:15
Holder dere fortsatt på å legge KB20 i bånn? Starter i pulje 13 Kl 905

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 18:34:36     
Hei. Det kan du fint legge. varm gjerne inn ett lag med blå voks oppå.
Skrevet av Jan, 20.03.2015 18:12:00
Med en nærmest helt ny 0 050S slip som utg.pkt. - ville dere satt en 1 mm rill i bakskien med progressiv styrke fra hælen og bakover? (Pulje 5) Har kun Swix rilleverktøy, T0401, 1 mm rill. Og hva er endelig anbefaling når det gjelder grunnvoks, KB20 + grunnvoks eller kun KB20? Takk :)

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 18:19:18     
Ville ikke satt det med T0401. Hør om du evt. får låne en valserill av noen. Jobber med å få fram endelig anbefaling. Testpilotene er ute i løypa igjen nå, så får tilbakemelding i løpet av kort tid.
Skrevet av Trond, 20.03.2015 18:00:04
Store eller små trinser? Pulje 1

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 18:16:44     
Små. Det blir fast og fint.
Skrevet av Gregor, 20.03.2015 16:37:45
Har lagt pulver og satt en 0,75mm rett rill forleden dag. Er dette greit eller ville dere kjørt over med padde (som er det eneste jeg har av rilleverktøy) i tillegg? Starter i pulje 4.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 18:16:20     
Ikke gå på med "padde" Behold det du har , det blir kjempebra.
Skrevet av Anne, 20.03.2015 16:29:08
TUSEN takk for super service! Jeg skal starte 9:25. Feste: Har lagt en tynn gurupute. Høres det fornuftig ut å da dekke denne med to-tre tynne lag Blå extra samt dekke dette igjen med Rode viola multigrade, muligens ispedd Vauhti oransje? Jeg har lagt guruputa til de innerste merkene på skia foran og bak. Bør jeg da først legge en grunnvoks der voksen skal dekke utenfor guruputa før jeg legger på Blå extra der?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 18:15:46     
Denne oppskriften høres meget bra ut. Det er litt jobb å få det bra med grunnvoks i endene, men det er lurt å få brent noe inn der.
Skrevet av Knut, 20.03.2015 15:13:45
Hvilken type slip anbefaler dere nå som det ikke ser ut til å bli de store snømengdene? Fin eller medium/grov (Fischer Plus fabrikkslip?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:49:12     
Fin til medium... Fischer plus slilpen kan fungere bra.
Skrevet av Ola, 20.03.2015 14:12:37
Hei! Ved bruk av Kald ski, Redline, og tynt lag med guruputa. HVilken sone anbefaler du å legge dette i ? ( har liten lomme) 04-04 ? eller opp til 02-03 foran Og evt hvis 04,-04, legger en noe i sonen ,04-0,2 foran? ( ser for øvrig ut til at det blir TOKo og V30 ... men greit å ha en backup klar) Super tjenseste dete. Masse god tips å ta med seg!

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:51:32     
Hei. Jeg ville lagt den til 0,3 foran og 0,3-04 bak (litt avhengig av hvor du har 0,3-0,4 bak) Ja, ville lagt litt tørrvoks frem til 0,2.
Skrevet av Ole, 20.03.2015 14:12:24
Swix har endelig kommet med sitt smøretips for i morgen: http://www.swix.no/Tips-guider/Smoeretips-for-skirenn/Birkebeinerrennet-2015 - De anbefaler voks, både om en starter tidlig og sent. Hva tenker dere om Swix variant (basewax, v30, vr40, vr45/vr55), sett opp mot KB20+vr40+vr45?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:52:42     
Slik det ser ut ville jeg valgt "vår" variant. Da er du tryggere på at smøringen sitter hvis det blir stor slitasje.
Skrevet av Per, 20.03.2015 14:08:31
Ser det anbefales grunnvoks. Har allerede lagt et tynt lag grunnklister. Antar det er ingen krise, kan dekke det godt med voks? Bør eg smelte inn et lag voks i tillegg, eller gå rett på dekking? Pulje 6.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:43:40     
Jeg ville valgt å smelt inn ett lag med blå voks opp grunnklisteret. Da holder du klistert mere i "sjakk"
Skrevet av Jon, 20.03.2015 14:07:10
Kan dere si litt mer om hvorfor dere mener det holder ,med grønn Toko i bånn? Med såpass lite og fuktig nysnø - i tillegg til mildvær høyt opp - hadde jeg trodd det skulle bli harde spor med skarp snø og høy slitasje?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:48:03     
Grunnen til at vi har valgt å anbefale "kun" grunnvoks er at mengden snø som har kommet er liten, og at den snøen som ligger under, og blir blandet inn er relativ tørr. Snøen som har kommet på fjellet er i tilleg tørr. Vi er også litt usikre enda, så det kan godt hende det er smart å legge ett tynt lag violett klister under.
Skrevet av Jon, 20.03.2015 14:06:50
Kan dere si litt mer om hvorfor dere mener det holder ,med grønn Toko i bånn? Med såpass lite og fuktig nysnø - i tillegg til mildvær høyt opp - hadde jeg trodd det skulle bli harde spor med skarp snø og høy slitasje?

Skrevet av Usikker, 20.03.2015 14:02:07
Auklandbrødrene har skrytt mye av Vauhti Orange (morot). Kan den fungere bra i morgen eller er det bankers med VR40 + VR45 som dere har anbefalt? Er avhengig av godt feste. Starter i pulje 9.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:42:12     
Den kan helt klart fungere. Det som er viktig er at du har riktig tykkelse og konsistens på det du har under.
Skrevet av Alex, 20.03.2015 13:56:44
Starter i pulje 22, vil da KB20 og Toko holde i bunn? Ikke nødvendig med klister utover sprayen? Og så i utg.pkt ikke noe mykere enn VR45? Eller fortsatt usikkert?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:40:56     
Det er desverre litt tidlig å si noe med sikkerhet. Kan godt være at det kan lønne seg å ha litt violett klister under for sent startende (syltynt) Usikkerheten ligger i hvor stor slitasje det blir da sporene fryser til.
Skrevet av Borge, 20.03.2015 13:55:25
Ser dere anbefaler KB 20 I bunn for sendt startende. Må den stå I mange timer å herde før man først varmer inn Toko base og deretter V30?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:39:13     
Hei. Nei, la den herde ute i 5-10 min.
Skrevet av Team nervøs, 20.03.2015 13:52:14
Ser dere har anbefalt Toko grunnvoks og ikke KB20 i smøretipset. Hvis en allikevel skal legge KB20, hvor langt frem legges KB20? 0,2? Legges V30 (neste lag) like langt som KB20?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:38:45     
Vi er litt usikre på hva som skjer når det fryser på utover kvelden, så ikke sikkert det er så dumt med litt klister i bunnen. Legg KB20 til 0,2. Dekk med V30 litt over der du stopper med KB20 (0,5 cm lenger)
Skrevet av Pulje 9, 20.03.2015 13:49:22
Takk for super service! Ser dere anbefaler fin til medium slip. Kan OS035 fungere? Har rillejernene Red Creek +15/-5, 0/-10 og 1mm rett. Hva bør jeg bruke på OS035 i morgen? Starter i pulje 9.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:35:46     
Hei. Ja, 035 kan fungere bra. Tester som er gjort der oppe så langt viser det. Jeg ville valgt å legge 1 mm. rett. på 035 slipen med veldig lett trykk foran og med medium til hardt trykk bak. (start med medium trykk fra festsonen og øk trykket bakover)
Skrevet av Oah, 20.03.2015 13:47:49
Hei, jeg har så langt lagt på Kb20 + toko grunnvoks brent inn + V30. Ser at anbefalingen nå er at Toko holder uten baseklister. Bør jeg fjerne all festesmøring/KB20 fra disse skiene, og begynne jobben på nytt - eller gjør KB20 i bunn ikke så mye skade?Både Toko og V30. Jeg har forøvrig lagt 3-4 lag totalt med V30 - vurder kun å legg ett eller to topplag med VR40 evt VR45 på. For mange lag V30, som evt bør skrapes litt av?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 15:32:45     
Behold den grunnen du har. Antall lag høres fornuftig ut, men det kommer jo an på hvor tykke lag du legger. Smør skiene med like mye smøring som du gjør til vanlig.
Skrevet av Anders, 20.03.2015 13:31:39
1.Er snøen som har kommet i dag fuktig(tung) fra Skramstad og oppover? 2.Fint om dere kan gi en melding fra Skramstad når snøværet avtar og hvor mye det da har kommet med snø. 3.Er gammel snø på Skramstad fuktig?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 13:38:13     
Snøen nå er våt. Det har begynt å snø litt igjen men det blir liksom ikke noe ut av den.( 3-4 cm) Det er nå + 1,7 grader på Skramstad. På Tingstadjordet har nedbøren kommet som regn.
Skrevet av Dag, 20.03.2015 13:22:11
Gurupute, KB20 eller Toko voks som base? Pulje 4.

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 13:33:41     
Det holder med Toko base.
Skrevet av Benny, 20.03.2015 12:54:40
LF6 eller HF7? Pulje 7, merkejeger!

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 13:33:23     
Hvis valget står mellom disse ville jeg valgt HF7
Skrevet av Torgunn, 20.03.2015 12:39:36
Hva vil forskjellen bli om en legger tynn gurupute eller K20 baseklister med grønn toko oppå som Grønningsæter? Er det større fare for ising ?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 13:32:58     
Hvis du klarer å legge guruklisteret syltynt, blir det ikke store forskjellen. Fordelen med KB20 er at det bare blir en tynn hinne.
Skrevet av Andreas, 20.03.2015 12:11:05
Hva tenker dere om Grønn Toko og KB20 som base og så voks? Vi det gi mer feste og slitestyrke enn bare KB20? Noen tips til hvordan en skal legge dette? Toko først, så KB - eller omvendt?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 13:31:22     
Dette er en bra løsning. Legg KB 20 først, så varmer du inn grunnvoksen. Korkes lett
Skrevet av Rune, 20.03.2015 12:07:38
Hei, hva anbefaler dere av feste for pulje 15 og utover?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 13:28:39     
Smøretips kommer i løpet av 10 min.
Skrevet av Jan, 20.03.2015 11:56:03
Hei. Har dere rapporter på hvor mye snø det har kommet hittil i dag? Eventuelt har det gått over til regn?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 12:02:23     
Det har kommet 3-4 cm til nå. Snør fortsatt lett og er 0 grader på Skramstadsætra. Fra nå og utover dagen skal det bli kaldere.
Skrevet av Andreas, 20.03.2015 11:55:14
Hei, jeg skal ikke starte før 0930 og begynner å bli en smule nervøs - det slår ikke feil, hvert år må en vurdere klister vs voks. Hva tenker dere, vil det holde med KB20 og så voks? Hvilken voks bør en velge da?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:57:41     
Slik værmeldingen er nå holder det med KB20 og voks. VR45 bør holde, men greit å ha med en mykere voks for justering.
Skrevet av Øyvind, 20.03.2015 10:24:46
Hei og takk for super service. Pr nå, hva ville dere lagt som feste i morgen (pulje 2-6)? Mvh Øyvind

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:43:00     
Hei. Jeg ville lagt KB20 sprayklister med grønn toko (basevoks) og blå swix (voks) som varmes sammen. La dette herde. Legg så tre til fire lag med VR40 og avslutt med to til tre lag med VR45.
Skrevet av Per, 20.03.2015 10:20:47
Starter i pulje 11 og har lagt KB20 med syltynt lag KX30, som jeg planlegger å dekke med aktuell voks! Kan jeg beholde klister i bunn uten at det er fare for kladder etter dagens snøfall?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:40:34     
Hei. Hvis du lar "grunnen" herde godt, samt får dekket den godt med voks uten å korke for hard, vil dette gå veldig bra.
Skrevet av Øystein, 20.03.2015 10:17:15
Hei. Jeg er usikker på dette med smurning. Har hørt at rextape er bra. Skal tapen festes med tanke på fartsretning? Starter i pulje 12

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:39:16     
Hei. Tapen til Rex fungerer like bra begge veier.
Skrevet av Arne, 20.03.2015 09:40:27
Starter i pulje 7, har et gammelt pulver som heter Swix Cera FC200 -4C/15C. Kommer til og legge på HF7, vil dette pulveret hjelpe, eller er det for kaldt for denne typen?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:38:31     
Pulveret er evt. for varmere føre en meldt, men tror likevel jeg hadde valgt å bruke det. Det legger seg mye skitt i sporet, det er saft og gel på matstasjoner. Fluorpulveret reduserer risikoen for at ting setter seg på sålen.
Skrevet av Gunnar, 20.03.2015 09:17:24
Starter i pulje 7. Bør jeg velge store trinser, eller går det ok med små?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:36:15     
Tilbakemeldingene fra fjellet tyder på at det holder med små trinser. Kan gi det et bedre svar på dette når det slutter å snø.
Skrevet av Mike Teve, 20.03.2015 09:10:42
Hei - jeg har lagt tynn Gurupute m Hallgeir i klistersonen og grønn Toko ut til 2er merkene foran og bak. Gitt at Yr holder det de lover, anbefaler dere å legge kaldere voks enn to lag VR40 og to lag VR45? Evt hvilke? Takk for flott tjeneste!

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:34:55     
Hei. Det holder å legge VR40, men du kan evt. vurdere ett eller to lag til med denne (hvis skiene er stive nok til å tåle det) Kork lett mellom hvert lag slik at lagene ikke blandes.
Skrevet av Even, 20.03.2015 08:36:19
Hei, har lagt på hf6x men har ikke noe pulver. Har HVC Warm, skal jeg legge dette på toppen eller la være?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:32:59     
Jeg ville valgt å gå på HF6X
Skrevet av Anders, 20.03.2015 08:13:15
Hei, jeg ser av tidligere spørsmål at flere pulver vil fungere, dog ser det ut til at FCX6 er anbefalt? Jeg har JetStream 2.0 rød og vurderer nå om jeg bør kjøpe FCX6? Vil det være forskjell i glid på disse to og evt hvilke værforhold vil favorisere den ene foran den andre?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:32:37     
Hvis det blir stabilt kaldt (-6 -/-10) over fjellet i morgen vil nok FC6X være et bedre alternativ. Du kan ha bedre ski på slutten (fra Sjusjøen og ned)med Jetstream 2.0 rød, særlig hvis snøen blir påvirket av sola.
Skrevet av Laila, 20.03.2015 07:48:26
Hei. Jeg skal gå på lørdag og ønsker å ha godt feste. Vurderer Gurupute eller KB20 med KX30 + dekning, evt noe annet hvis dere råder meg til det. Er det stor risiko for at det kan kladde hvis det kommer 10 cm nysnø som meldt i dag? Så lenger ned i tråden at Guruwax skulle legges med 10-12 cm mellomrom. Hva mener dere med det? Den skal vel ha en sammenhengende hinne?

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 11:29:37     
Gurupute kan fungere på lørdag, men slik det ser ut nå vil det nok også holde å gå på grunnvoks. Det vil være risiko for ising og at du kan få litt "sug". Prikk på klisteret med 10-12 cm mellomrom, men "dra" det ut med smørejernet for å få en sammenhengende hinne.
Skrevet av Sondre, 20.03.2015 00:57:09
Hei! Har sett noe snakk om vx smøringene til Swix. Har skjønt at dette er toppingprodukter som legges helt til slutt i festesonen. Hvordan legges dette? Et tynt lag over hele festesonen til slutt? Burde det korkes? hvor hardt? Tykt eller tynt lag? Som du kanskje skjønner er jeg ikke ekspert på disse produktene...

Skrevet av OsloSportslager, 20.03.2015 01:34:43     
Legges som et tynt lag til slutt. Korkes lett.
Skrevet av Srs, 19.03.2015 23:33:48
Hva er forskjellen på Vg35 og vg30, brukes disse på forskjellig føre?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 23:55:31     
VG35 er litt mere slitesterk en VG30. VG35 brukes på fører med stor slitasje. VG30 brukes på fører med medium slitasje.
Skrevet av Trond, 19.03.2015 23:21:40
Jeg har en Milsluker hvit-slip, og skal gå på blanke ski i en av de første puljene. Burde jeg la være å rille siden slipen er litt grov (den er riktignok litt gammel slip), eller skal jeg sette en rett 1mm på hele skia med økende trykk jo lenger bak jeg kommer?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 23:28:35     
Jeg ville valgt å sette rill slik du beskriver.
Skrevet av Magnus, 19.03.2015 23:18:30
kan fc100 funke på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 23:28:04     
Det kan den...
Skrevet av Dag, 19.03.2015 23:01:29
Ser det er mye snakk om guruputa her. Er ikke dette noe man bruker ved høy slitasje? Is og grovkornet føre? På lørdag blir det vel mye tørrsnø-innslag?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 23:27:54     
Det er riktig at den brukse ved høy slitasje. I dag var det stor slitasje, så det kommer an på hvor mye av nysnøen som blir blandet med den gamle snøen.
Skrevet av Toods, 19.03.2015 22:43:43
Jeg har lagt grafitt, HF 7 og FC 7. Usikker på grafitten... Var det tabbe å legge den?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:50:56     
Nei. Aldri feil å legge den.
Skrevet av Anton, 19.03.2015 22:40:53
Hei. Takk for strålende service. Slip: violett (medium) eller blå (fin/kald) for tidlig startende (pulje 2) på lørdag? Tynn gurupute eller ren toko grunnvoks base?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:50:29     
Hei. Jeg ville valgt å bruke en blå(fin) slip, men legg da en 1 mm. rett rill. Tror begge løsninger kan fungere, men det vil nok være litt tryggere feste med guruputa.
Skrevet av Even, 19.03.2015 22:33:11
Forstår at guruputa kan være et godt alternativ på lørdag. Hvor tynt er tynt? Feks 6 punkter på hver side av midtranda? Skal hallgeir voksen legges på mens klisteret fortsatt er lunkent, eller skal klisteret bli kaldt før man legger på voksen?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:48:46     
Legg med ca. 10-12 cm mellomrom (5-6) Voksen legges mens klisteret fortsatt er varmt.
Skrevet av Kåre, 19.03.2015 22:07:12
Vil dere anbefale hydrex i festesona på lørdag ? Kan man miste noe feste med dette ?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:13:05     
Du mister ikke feste ved å bruke hydrex, men ser ikke det store poenget med å bruke det.
Skrevet av Even, 19.03.2015 21:43:01
Planen var lf6, hf6 og fc7 fra Swix. Fc7 boksen er nesten tom, men har mer av fc8x. What to do? Er fc8x bedre enn ikkenoe pulver i det hele tatt?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:12:04     
Hei. Det er det. Hva med å blande?
Skrevet av Geir Olav Larsen, 19.03.2015 21:41:37
Fc7 eller fc8x? Eller er jeg nødt til og handle inn noe annet?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:11:38     
Du får veldig gode ski med FC7
Skrevet av ., 19.03.2015 21:36:35
hei! Har bare et Start SF30 pulver som kanskje ikke er perfekt på aktuelt føre(?). Vil dette være bedre enn og bare legge en hf-glider? Skal gå på lørdag...

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:11:16     
Vill nok lagt pulveret. Du vil ha bedre ski mot slutten av rennet.
Skrevet av Tom, 19.03.2015 21:34:22
Hei, vil en guruklister/voks i bunnen i stedet for vanlig basevoks gi betydelig økt mulighet for dårlig glid dersom nysnø blåser inn i sporet.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 22:10:16     
Hvis du legger det tynnt, lar det herde godt og polerer det, vil du ikke få dårligere glid.
Skrevet av Håvar, 19.03.2015 21:21:19
Hei! Har lagt isklister i bunn. Det bør funke bra å dekke dette med V30 og VR40? Synes dere det trengs basevoks i tillegg til klisteret? I fare for at dette svetter igjennom.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 21:23:06     
Det vil nok funke, men det er kanskje litt tryggere å brenne inn en mix av grunnvoks og blå voks oppå.
Skrevet av Sven, 19.03.2015 21:15:06
Bør man legge en grunnvoks før man legger på f.eks HF6? Vil altså voks med mindre fluor trekke bedre inn i såla? Hva med å bruke topping som flytende Toko HelX red over HF6 pluss FC7? vil en slik topping tape seg mye på et så langt løp. Vil da skiene bli dårligere enn utgangspunktet uten topping?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 21:21:04     
En voks med mindre fluor vil ikke trenge bedre ned i sålen, men det er heller ikke nødvendig å ha mere en ett lag med HF glider under ett pulver. Hvis du skal bruke HelX , ville jeg brent inn pulveret, børstet det opp, sprayet HelX i det oppbørstede pulveret og korket det inn med rotorkork (evt. naturkorke det inn for hånd) Dette kan fungere bra.
Skrevet av Magne B, 19.03.2015 21:10:05
Hvordan vil HF6 og pulver Toko JetStream 2.0 Red fungere på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 21:16:25     
Det vil fungere bra
Skrevet av Ivar Svendsen, 19.03.2015 20:42:14
hei skal gå Fredagsbirken i morgen,og har lagt på vg 35 varmet inn og v 30 varmet inn . Lagt på vr 45 3 lag korket inn og 2 lag vr 50 hva tror dere ? skal gå 830

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:52:07     
Det er viktig å ha nok smøring slik at du lager en myk pute av smøringen. Ser ut som du har bra kontroll på det. Mulig du må ned på VR55N for å få godt nok feste, men det kan du jo legge i morgen evt.
Skrevet av lars, 19.03.2015 20:37:36
Hei! Skal legge HF. Har kjøpt HF6x, men har littegrann gamle hf6 igjen. Er dette samme glider? Kan jeg eventuelt blande disse for å bruke opp siste rest av hf6?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:46:38     
Disse kan du fint blande.
Skrevet av Erlend, 19.03.2015 19:48:21
Gruppe 13 lørdag. Må legge glid og grundprepp i kveld. HF7 eller Svart Maraton som topplag. FC7 eller HVC på toppen. Grundprepp KB20+Grønn Toko+V40 ? Takk for super service

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:46:15     
Hei. HF7 med FC7 på toppen. Festevoksene du har valgt ser veldig riktig ut, men mulig du må ha en litt mykere voks på toppen.
Skrevet av Anders, 19.03.2015 19:45:21
Slik det ser ut nå blir det relativt finkornet og kaldt i snøen på lørdag, vil Skigo C105 være et godt valg, og da med Skigo grafitt og HF blå som underlag til ceraen?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:44:03     
Helt klart et meget godt alternativ. Du kan evt. halvblande HF Orange og HF Grønn hvis du har dette, men HF blå vil også være veldig bra.
Skrevet av Audun, 19.03.2015 19:30:59
Hei, Jeg har lagt FC6X, hva tror dere om å legge HVC Cold oppå denne. Starter 08:30 på Lørdag.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:41:44     
Hei. Jeg tror du får bedre ski uten HVC, men dette blir kun synsing...
Skrevet av Meg, 19.03.2015 19:25:49
Vil Atomic skintec skiene kunne fungere i imorgen på fredagsbirken?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:40:23     
Hei. Tipper at du får ok feste, men at det kan være litt tungt å gå på i perioder.
Skrevet av Elise, 19.03.2015 19:12:28
Hei! Hvilket skipar velger man til Guruwax? Jeg har myke tørrvoks ski og klister m/ dekning ski. Kan man legge på blått isklister istedenfor guruwax? Jeg har guruwax, men har aldri lagt det før. Hvor mye skal det snø før dere anbefaler Grønn toko i bunn. Jeg går lørdag i pulje 11.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:39:26     
Du kan bruke begge parene med guruwax, men må da være veldig nøye med å legge det tynnt på tørrvoksskiene. Du kan legge ett tynnt lag med isklister, som du så avkkjøler og dekker med f.eks. en blå voks. Det blir ikke helt den samme herdingen som med guruwax, men vil fungere bra. Vanskelig å si hvor mye snø, da det er avgjørende hvor hardt det freses.
Skrevet av Bård, 19.03.2015 19:03:03
Hei, har Madshus Redline med OS 510 slip. Har mettet dem med Holmenkol rød og deretter LF6x. Hva anbefales å gå videre med av HF6x, HF7x eller Marathon hvit? Tenkte deretter å legge pulver - JetStream 2.0 rød eller FC6X (evt FC8x). Hva anbefaler dere - skal starte i pulje 13 på lørdag.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 20:33:36     
Jeg ville lagt HF6x for deretter å legge FC6X
Skrevet av Ola, 19.03.2015 18:27:48
Hei. Mye av de samme spm som går igjen her, men tester ut min case Må klargjøre ski i dag. Madshus Redline, kald ski-.m kald slip- tenkte å klargjøre disse med Toko/ V30. Gjør også klar Fischer Speedmax, Plus. ( med Fischer slip) Tenkte å klargjøre med Guruputa. Slik det ser ut nå for lørdagen , heller det mye mot Madshus sine. Hva tror du ? Er samtidig bekymret for å slite bort feste med Madshusene, dersom harde spor. Vurdere også å legge guru på madshusene, men er svært usikker på

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 18:32:35     
Det du evt. kan gjøre er å legge Swix KB 20 på Tørrføreskiene. Det sitter bra uten at det bygger noe. Jeg hadde heller ikke vært så redd for å legge guruputa om du har erfaring med det og legger den tynnt nok.
Skrevet av Knut, 19.03.2015 17:28:29
Hei, hva tror dere om rex 63 som pulver på Lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 18:29:54     
Har egentlig ikke nok erfaring med dette pulveret til å tørre å anbefale det for så langt løp. Det er i utgangspungtet ment for omdannet gammel snø, så tror nok at det er andre pulvere som vil være bedre.
Skrevet av Vibeke, 19.03.2015 17:19:41
Hei, har tenkt til å legge LF6 + HF6X + FC7. Vil det være stor forskjell på FC7 og FC6X som swix anbefaler?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 17:26:42     
Nei, men hadde du brukt FC7X hadde det vært litt forskjell
Skrevet av Anders, 19.03.2015 17:12:04
Hvor store trinser er nødvendig med snøforholdene nå / etter nysnø som kommer i morgen? Starter i pulje 13 på lørdag.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 17:13:55     
Nå er det ikke behov for store trinser. Det var vått i går og kaldt i natt, så det var kjempefast i dag. Hvor løst de evt. blir avhenger av snømengden, men det skal mye til for at det ikke skal gå fint med små trinser.
Skrevet av Arve, 19.03.2015 15:58:30
Må legge glider idag. Hva tror dere om LF6 - toko hf dibloc red og fc7 (har også fc8x)?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 17:08:35     
Denne løsningen høres bra ut. For morgendagen vil nok FC8x være ett godt valg, men FC7 vil være bedre på lørdag.
Skrevet av Vegard, 19.03.2015 15:38:05
Vil VX43 være aktuell topping til lørdagen om det blir tørrvoks som blir løsningen?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 17:06:46     
Hei. Det kan være at det kan bli en bra løsning hvis du ønsker litt bedre "slipp" på skiene dine.
Skrevet av TT, 19.03.2015 15:27:24
Hei, er alfa pulveret et godt valg. Med nysnø en innvarming en gang. Grafittvoks og HF6 under og rett i mill rill bak. Eller bør rent pulver velges.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 17:05:55     
Alfa pulver er et veldig bra valg. Holder å brenne en gang. 1 mm. rett rill vil på de aller fleste grunnstrukturer være det riktige valget. Det høres ut som du har bra kontroll på dette :)
Skrevet av Thomas, 19.03.2015 15:19:10
Hei. Jeg skal gå på lørdag. Jeg har allerede glidet skiene mine med LF6 + HF6BW. Ser at dette ikke er anbefalt noe sted. Blir dette helt feil? Tenkte å legge FC1 pulver i tillegg.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 17:04:06     
Hei. Hadde nok vært bedre med glider uten BW hvis det nå kommer snø. Legger du pulver oppå vil dette uansett ikke være noen krise.
Skrevet av Tommy, 19.03.2015 15:17:08
Hei, Kona starter i pulje 11 (08:55) på lørdag og jeg hadde tenkt å gjøre så mye som mulig i kveld (de reiser i morgen formiddag). Ville dere gått for grønn toko eller klister i bunn? Og takk for fantastisk god service!

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 17:02:39     
Hei. Ser ut som det blir såpass stabilt kaldt på lørdag at jeg vil anbefale toko grunnvoks.
Skrevet av Torgunn, 19.03.2015 14:53:11
Kan gurupute være et alternativ for oss som starter ca 9 lørdag og som trenger godt feste?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 14:59:52     
Kan bli det, men med litt varierende værmeldinger de siste dagen er det litt tidlig med endelig anbefaling.
Skrevet av Sondre, 19.03.2015 14:49:10
Hei! Må gjøre meg ferdig med glider i dag. Har lagt Swix sin hvite maraton. Har ikke lagt pulver før, og vil ikke prøve det nå. Burde jeg legge en annen glider oppå med tanke på at det mest sannsynlig kommer snø i morgen? En hf6/7?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 15:00:24     
Hei. Da ville jeg lagt HF6 som topplag.
Skrevet av Ivar, 19.03.2015 14:08:45
Skal smøre for fredagsbirken, start 08.30 middels løper. Begynner å haste! Værmeldingen spår temperaturer fra +2 til -2. Skjønner ikke at ekspertene tør å anbefale ren tørrvoks. Hva med Start Wide klister, evt. Rode Silver Ekstra, og eventuell dekning med 0 Rode eller Multigrad? Det må da bli dønn polerte spor?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 14:58:51     
Jeg ville lagt Swix KB20, tynnt lag med Start wide klister eller tynnt med SkiGo Violett HF klister, dekket med swix VR55N, Rode 0, eller Skigo HF rød voks
Skrevet av Tor Erik, 19.03.2015 14:03:58
Hei. Jeg har to ski å velge mellom før rennet. Et kaldpar som jeg kommer til å velge om det blir tørrføre, og et varmpar med grovere struktur om det alikevel skulle bli klisterføre. I den forbindelse så lurer jeg på; hva betyr kammerhøyde 1,24, og merking 0,2 , 0,3 , 0,4 i smøresonen? Vil Swix VG35 være mest aktuell som grunnvoks? Hvordan er løypa i forhold til trinsevalg? På forhånd takk.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 15:13:09     
Kammerhøyde 1.24 betyr at det er 1,24 mm. klaring mellom underlaget og høyeste punkt i smørelommen din når du belaster skien med din halve vekt. 0,2, 0,3 og 0,4 er klaringen mellom underlager og skien der merket er angitt. (Halv vekt) Det er vanlig å smøre en klisterski mellom 0,3 merkingene. Hvor langt du smører varierer så klart også litt ut fra ferdighet.
Skrevet av arne, 19.03.2015 14:01:40
Slik jeg ser det nå blir det 8-10 cm nysnø i morgen og 4-8 kuldegrader gjennom hele løypa på lørdag. Vind og fokksnø over fjellet. Blir det ikke da uaktuelt med klister? Hvilken festevoks vil være best for dette føret (gjerne Swix)?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 15:07:16     
Hvis det blir stabil 4 eller kaldere ville ikke jeg valgt klister. Det eneste er hvis det blir stor slitasje (noe som ikke skjer hvis snøen kommer) Blir det så kaldt som de spår kan man sikkert gå med VR45, men kanskje med fordel legge ett lag med VR55N i tråkket som dekkes med VR45.
Skrevet av Geir Olav Larsen, 19.03.2015 13:57:48
Skal jeg legge Gurupute, eller grønn Toko grunnwoks under skia i dag? Skal gå Lørdag, pulje1

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 14:57:04     
Slik det ser ut nå, ville jeg lagt Grønn toko, men litt for tidlig med en endelig anbefaling...
Skrevet av runar, 19.03.2015 13:34:29
Om det blir klister med dekning. Anbefaler dere 1.50/60 ski eller 1.20/30 ski?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:39:16     
Jeg ville valgt det myke paret, men det er da viktig å legge klisteret så tynnt som du klarer. (10-12 cm mellom hvert pungt, og varme det ut med smørejernet)
Skrevet av Torleif, 19.03.2015 13:32:11
Har nyinnkjøpte Fischer Speedmax Cold. Ville dere anbefale å benytte disse med fabrikkslip, eller burde jeg ta mine gamle godt brukte rennski med birkenslip (MK7 fra Bull) på lørdagens renn?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:36:25     
Slipen fra Fischer kan fungere bra, men ville nok satt en rett rill på bakskien. Hvis du føler deg trygger med ditt gamle par velger du dette.
Skrevet av Jarle, 19.03.2015 13:29:27
Hei. Har lagt LF6 og HF7 glider i skia. Av pulver har jeg bare FC8X. Blir gliden noe særlig bedre om jeg topper med denne? Sløyfe eller legge?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:40:46     
Jeg ville lagt pulver. Det er ikke sikkert du har bedre ski på start med pulver, men utover i rennet vil du få bedre ski med pulver.
Skrevet av Torleif, 19.03.2015 13:25:37
Med snøen som kommer i morgen, blandet med gammel grovkornet snø; vil ikke dette fortsatt gi god fart i snøen?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:34:36     
Hei. Regner med det, men den snøen som ligger under er ganske finkornet og tørr.
Skrevet av Ole , 19.03.2015 13:17:44
Hva slags ski tror dere kommer til å fungere best?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:21:01     
Hei. Helt vanlige tørrføreski. Kan også fungere med ski ment for klister med dekning.
Skrevet av Bjørnar, 19.03.2015 13:12:21
Hei! Må gjøre alt på glid i dag. Basert på værmld, hva ville dere lagt av fc7 (den gamle) og fc8X? Har os50s slip. Hva med rill?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:14:00     
Jeg ville da lagt gammel FC7. Rill baksiene med en rett 1mm valserill.
Skrevet av Frode, 19.03.2015 13:11:05
Hvis det blir tørrvoks, hva ville dere valgt - VX53 eller VR55N? jeg har begge typer, men er usikker på hvilken av disse to jeg skal velge

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:13:02     
Velg VR55N, du kan evt. toppe denne med et tynt lag VX53
Skrevet av hans olsen, 19.03.2015 13:10:09
Blir det sol på lørdag Hilsen Hans

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 13:12:20     
Ja :)
Skrevet av Trond, 19.03.2015 12:52:01
Hvilken slip anbefales av Blå/gul OS 510 eller Gul/rød OS 050S?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:54:51     
OS 510, men 050S er også ett godt alternativ.
Skrevet av Hans, 19.03.2015 12:38:52
Har ikke veldig mye HF og pulver, men tenkte å forsøke Skigo HF grønn, med litt HF orange med swix fc7 oppå. Har kun FC8 og FC7 Høres dette helt feil ut?Starter seint i pulje 15.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:40:04     
Hei. Dette kan bli en super løsning.
Skrevet av frank, 19.03.2015 12:33:12
Guru-blanding er et sikrere valg? Eller står det bom stille i tørrere snø (drevsnø)?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:42:36     
Guru blandingen kan bli aktuell, men været etter snøfallet og frem til start vil avgjøre dette.
Skrevet av Frank, 19.03.2015 12:32:17
Det slår altså ikke feil ... Det blir alltid - alltid - usikre utsikter med tanke på Birken. I helga var det kanonforhold, lett å smøre og rask snø. Det så ut som om det skulle bli det samme, men den gang ei. Struktur: Vil medium kunne bli for grovt? Ser for meg trå drevsnø som legger seg i sporene. Eller vil det du taper på litt tunge ski på fjellet hentes inn med riktigere struktur mot Lillehammer? Tørrvoks? Eller er det sannsynlig at det blir såpass innslag av omdannet snø når det freses at

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:53:46     
Hei. Du har helt rett. Birken kan ofte være utfordrende når det gjelder smøring. Slik det ser ut nå er det bedre med en litt finere struktur, da evt. med en rett 1 mm. valsestruktur. Det er relativt lav luftfuktiget nå (ca.55%) og etter at de kjørte spor i dag er det tørt i sporene. Nå når det er meldt kalt igjen tror jeg ikke du trenger så veldig grov struktur mot slutten.
Skrevet av Rasmus, 19.03.2015 12:09:01
Hei, levert skiene mine til steinslip hos dere. Hva bør jeg mette de med før jeg legger dagens glider? Dere legger kanskje en transportglider etter slip? Ch10 blir vel for kaldt nå. Starte rett på lf6? Går lørdag.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:56:30     
Skiene blir levert med en myk glider. Vi anbefaler at du da kan gå rett på LF6
Skrevet av hans flaen, 19.03.2015 12:02:58
var og hørte på Cr. Maybeck i går. Feste. Han anbefalte skigo lilla klister syltynt under hf lilla . Dette for å sikre feste hele veien og i tilfelle de freser opp gammel omdanna. Er dette fortsatt aktuellt eller skal jeg varme inn Toko og blå ekstra som vanlig.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:44:58     
Hei. Vi hadde veldig gode ski med denne løsningen i dag. Tror fortsatt at det vil være bra på fredagsbirken, men at det kan bli litt for kaldt for denne løsningen på lørdag.
Skrevet av Asterix, 19.03.2015 11:32:24
Hei, jeg har glidet med det jeg hadde tilgjengelig i smørekofferten. Det ble: LF6 + HF6 + FC7 Cera. Starter i pulje 1. Har jeg bommet helt?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:45:22     
Nei :)
Skrevet av Giert, 19.03.2015 11:17:41
Gjorde meg ferdig litt tidlig og la på LF6 og Cera FC8x. Tror dere det er stor forskjell på dette og de beste pulverne? Gjelder et par i pulje 4 og et i pulje 19. Hva bør jeg i så fall gjøre med det?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:46:14     
Hei. Nei, testene i dag viste at det nesten ikke var forskjeller på disse pulverene.
Skrevet av Anders, 19.03.2015 11:11:31
Hei. Etter at det lenge så ut til å bli klisterføre heller det vel nå ganske klart mot voks med snøfall i morgen. Jeg står mellom nyslipte klisterski(nanosonic varm) med 0 til -10 slip hos dere og eldre kald-ski som ikke er slipt siste 2 årene. Hva ville dere anbefalt at jeg velger? og hvis jeg velger klisterskia i så fall hvor mye voks vil man normalt måtte fylle på ekstra på klisterskia for å kompansere for høyere lomme?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 12:39:11     
Hei. Jeg ville nok tatt kladskiene, men sett da gjerne en rill i de om du har mulighet. (1 mm rett) Litt vanskelig å si hvor mye ekstra voks som trengs, da jeg ikke vet kammerhøyden på skiene dine. Tipper at du fint kan ha 3-4 lag ekstra. De siste lagene legges der kammerhøyden er størst.
Skrevet av Hans, 19.03.2015 11:11:06
Hvorfor anbefales det å legge DHF104 White Marathon når det er meldt såpass ned mot -10 grader? Er ikke dette en glider for vår snø og pluss grader?

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 11:27:25     
Marathon er en hard glider som særlig i langløp legges som underlag nesten uansett temperatur. Hvit for ny ren snø, og svart for gammel skitten og omdannet snø. Det er derimot ikke sikkert at Marathon er det raskeste i en glitest før start, men den har stor slitestyrke og lite smussopptak i forhold til mange andre glidere. Med ny ren snø som kommer i morgen er det ikke sikkert at Marathon er det beste valget.
Skrevet av Lars, 19.03.2015 11:09:15
Hf6 eller hvit maraton? Har dere ikke testet så svar gjerne basert på erfaring/værmld. Må legge dette snart!

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 11:20:33     
Jeg ville nå valgt HF6.
Skrevet av Jostein, 19.03.2015 10:50:21
Hva tror dere om å dekke HF6 / Marathon glider med HVC ? Har ikke lyst å forsøke å legge pulver.

Skrevet av OsloSportslager, 19.03.2015 11:20:10     
Utan å ha testet, tror jeg at dette vil være bra. Legg ikke pulver hvis du ikke har gjort det før.