Hva er dropp på joggesko?

Det finnes veldig mange varianter og typer av joggesko i dagens marked. Noen har veldig mye demping, andre har ikke demping i det hele tatt. Pronasjon den ene eller andre veien? Lav eller høy dropp? Men hva er egentlig dropp på ​joggesko? Det skal vi prøve å gi deg en innføring i her.

 

 

Se hele utvalget vårt av løpesko her

Hva er dropp? 

 

Dropp er enkelt forklart forskjellen i tykkelsen på løpeskoens såle fra forfot til hæl. Hvis skoens såle er helt flat har den 0 mm dropp. Hvis du har en sko som for eksempel har 12 mm dropp, så er den 12 mm høyere i hælen enn i forfoten. Tradisjonelt har løpesko hatt dropp på 12 - 14 mm uansett hvordan type sko det har vært. I dag ser vi at det varierer fra 0 mm og opp til 12 mm. De aller fleste mengdetreningsmodellene ligger mellom 8 og 12 mm, mens lettvektssko og enkelte terrengsko ofte har dropp mellom 3 og 6 mm.

 

 

Her ser du en Altra sko med 0 mm dropp - det vil altså si at den har samme høyde foran og bak. Da Vibram Five Fingers kom på markedet for en del år siden som de første flate skoene uten demping skjedde det en revolusjon i løpeskoverden. I årene etter så vi at de aller fleste løpemerkene senket droppen på skoene sine noen millimeter. 

 

Hva vil det si i praksis?

 

Da har du forhåpentligvis litt mer kontroll på hva dropp betyr, men hvordan påvirker det løpingen din? En typisk hælløper lander på hælen for så å sette hele foten i bakken før han avslutter stegavviklingen med tærne. Hvis man løper på denne måten er det helt greit å løpe med en sko med tradisjonell dropp rundt 10-12 mm. På rolige langturer er det helt vanlig å ha et avslappet steg og kroppen er ofte tilbakelent slik at man lander naturlig på hælen. Ved raskere frekvens er det mer naturlig at kroppen blir mer framoverlent og man får stegavviklingen mer rett under kroppen og hoftene. Det gir et mer effektivt steg og en mye raskere stegavvikling. Tanken med å ha en sko med lavere dropp er å gjøre det enklere for deg å komme mer frampå og få en raskere stegavvikling. Vi sier gjerne at ved å lande på mellomfot og ikke hæl bruker du mindre krefter på å bremse forrige steg og mer av kraften til å komme videre til neste.

 

Kan alle bruke sko med lav dropp?

 

Det er ikke slik at nødvendigvis verdens beste løpere bruker lavdroppsko, hverken i konkurranse eller på trening. De største merkene er ofte konservative når det gjelder dropp og har forskere som mener det er mest skadeforebyggende med mellom 10 og 12 millimeter dropp. Du vil derfor se at konkurranseløpere ofte bruker sko med tradisjonell dropp. Men disse løperne er veldig godt trent i løpsmuskulaturen og lander uansett på forfoten. For en mosjonist kan det være gunstig å trene seg opp til å bli en bedre løper ved å utfordre foten med en sko som har mindre stabilitet og lavere såle på noen økter.

 



Tags: dropp, joggesko, løpesko,
| Kommentarer [1]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Grethe Skotheim, 15.06.2018 21:02:25
Hei! Kan jeg bruke skoen Gel Nimbus? Jeg bruker vanligvis innleggssåler pga høy fotbue,men sliter med å finne joggesko som passer innleggssåler. Har også krokete tær ,så lave ,trange sko på tå partiet er ikke noe for meg. Mvh Grethe

Skrevet av OsloSportslager, 18.06.2018 11:21:35     
Hei Grethe. Du kan helt klart bruke Nimbus. Det som er viktig når du har en innlegg såle som har en forhøying i fotbuen er at du bruker sko som er helt nøytrale for at du ikke skal få for mye korrigering på buen. Hvis du har et problem med at skoene blir for trange i tåpartiet, ville jeg også sjekket ut Altra Paradigm 3 eller Altra Torin 3. De er også mindre i størrelsen i de fleste sko, så hvis du går for en av de modellene vil jeg råde deg til å gå opp minimum en halv cm i forhold til det du