Kokeutstyr- UT og lage mat!

Enten du er på kveldstur i marka, kajakktur langs kysten eller vandring i fjellheimen er det desidert hyggeligste stedet å lage mat UTE! Enten du skal briljere med en selvfisket gourmetmiddag, helle i deg posen med tørrmat eller bare koke deg en kopp kruttsterk kaffe og nyte frisk luft; her får du en kort oversikt og innføring i kokeapparatenes verden, for gramjegeren og gourmetkokken og mannen i gata.
I hovedsak er det 4 forskjellige brennertyper (kokeapparater), delt opp etter drivstoff:
1. Flytende drivstoff: Brennere som går på bensin, diesel eller parafin. Drivstoffet tilkobles en slange på brenneren.
2. Gassbrennere: Brennere som bruker gassbokser. Brenneren skrus enten oppå gassboksen, eller med tilkobling til en slange.
3. Multifuel: Brennere som kan bruke både flytende drivstoff og gass (NB!Noen kaller også brennere som bruker flere typer flytende drivstoff for multifuel).
4. Stormkjøkken: Brennere som bruker rødsprit.


1. MSR Whisperlite                                                               2. Kovea Titanium Stove

                 

3. Kovea Booster 1+                                        4. Trangia

              

Kokesystemer / integrert brenner og kjele
Det finnes også kokesystemer med integrert kjele og brenner. Disse er så og si rene vannkokere, bruker gass og er effektive både når det gjelder plass og koketid. De tilhørende kjelene/koppene settes fast direkte på brennerhodet, og har ofte en beskyttende skjerm mellom brenner og kjele for å øke effekten ved at minst mulig varme ledes bort fra kjelen.

Jetboil


Effekt
Det er stor forskjell på størrelsen på brennerhodene. Brennere med stort hode egner seg best til skikkelig matlaging, fordi de sprer varmen over et større område, og varmer opp kjelen jevnere. Det er naturligvis også en sammenheng mellom størrelse på brennerhodet og hvor lang tid det tar å få ting til å koke.

Ut i fra hva slags drivstoff brenneren bruker varierer effekten. Effekten påvirkes også av temperatur,værforhold, høyde over havet og kvaliteten på brenneren. En generell regel er at brennere som bruker flytende drivstoff fungerer bedre enn gassbrennere på vinteren. Gass er mindre effektivt jo kaldere det er.

Noen enkle tips for å øke effektiviteten:
- Dekk til for vinden, bruk vindskjerm
- Ikke brenn på full effekt; endel av avrmen vil forvinne vekk fra kjelen
- Forvarm godt

Hvor mye drivstoff trenger jeg på tur?
Dette avhenger av både type brensel og om du skal lage store måltider eller kun koke vann (Billigere brennere kan ofte ha lavere effekt og derfor bruke mer drivstoff og tid på koking). Her har vi laget en pekepinn på hvor mye drivstoff man trenger per dag per person:

 Type drivstoff   Brenntid  Antall L vann
 Gass, 240g      1,5-3 timer  15L
 Gass, 450g  3-6 timer  30L
 Renset bensin, 850ml  2,5 timer  28-32L
 Renset bensin, 300ml  1 time  9-11L

Generelt kan man si at en gassboks på 240g holder til to personer på helgetur og 450g holder for to personer i en uke.
Vinterstid beregner man 1,5-2dl per person per dag.

Kjeler av stål, aluminium og titan
- Stål: Hamre løs og skrubb med sand. Disse kjelene tåler det meste. Men så har maten en tendens til å brenne seg fast i bunn.
- Aluminium: Kjeler med aluminium kommer oftest med non-stick belegg på innsiden (du får også uten). Aluminium er lett, og med non-stick slipper du å skrubbe etter endt måltid. Kun bestikk av plast eller tre må brukes i kjelen, ellers ødelegges non-stickmaterialet.
- Titan: Letteste kjelemateriale. Blir styggvarmt, så husk kjelehåndtak (med plast!). 

1. Stål: MSR Alpine 2 Pot                              2. Aluminium: Optimus Terra HE

              

3. Titan: MSR Titan Mini









Tags: primus, optimus, kovea, trangia, stormkjøkken, gassbrennere, gassbrenner, multifuel, kjøkken, kokeutstyr, lifeventure, jetboil, msr, beaver, bensinbrenner, bensinbrennere, mountainhouse, tørrmat, turmat
| Kommentarer [1]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Trond Aspeland, 27.08.2012 15:12:36
God og relevant oversikt, men vær gjerne litt mer presis når dere skal lage estimat for drivstoffforbruk. Oppgi forbruk beregnet etter temperatur. Særlig vil gassforbruk stige når utetemp (eksotermiske betingelser) synker.