LØPESKO - Stort Utvalg Og Sikker Levering.

Få en kort oversikt på hvilken løpesko du bør velge.

RIKTIG VALG AV LØPESKO

Vi er alle forskjellige og har ulike behov. Alle har vi en særegen fot. Lange og smale, små og brede. Hver enkelt er unik. I jungelen av løpesko kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne og hva man skal velge.


Hva skal man så tenke på når man velger løpesko?

Bruksområde:

Før man skal kjøpe seg løpesko, er det viktig å tenke på hva man skal bruke disse til. Om man skal løpe på hardt underlag som asfalt, eller mykere underlag som i terrenget. Skal de være beregnet på langturer eller kortere intervalløkter. Løpesko til bruk på asfalt må ha god støtdemping, mens sko for terrengbruk bør ha en lavere og mer stabil såle som gir god følelse med underlaget. Sko til langkjøring bør ha bedre demping enn en som skal brukes til intervalløping. Det ideelle er å ha en løpesko til hvert bruksområde. For de fleste blir dette både for dyrt og unødvendig. Man bør derfor vurdere hva som er det største behovet, og velge ut i fra dette.

Støtdemping:

God støtdemping i en løpesko er viktig både for en god opplevelse under løpeturen og for å unngå skader i ledd og strukturer senere. Støtdempingen i en løpesko sitter i mellomsålen. Hovedbestanddelen er enten PU eller EVA. Disse er polymerer, en type plast, med meget gode støtdempende egenskaper. I mange løpesko finner man også ulike typer ekstrademping, som for eksempel gel eller luft. Den viktigste dempingen er likevel i mellomsålen, det vil si i PU- eller EVA-materialet.

Støtdempingen i en løpesko har begrenset levetid. Man bruker ofte å si at levetiden til en løpesko er maksimalt 150 timer eller mil. Løper man en time tre ganger i uken i løpet av et år, bør man bytte sko minst en gang i året. Levetiden avhenger også av løperens vekt og løpesteg. En tung løper vil slite fortere på dempingen enn en lettere løper. Dempingsmaterialet vil også tape seg noe over tid. 

Stabilitet:

Det kan være stor forskjell på stabiliteten i ulike løpesko. Grad av stabilitet, støtte, man trenger i løpesko, avhenger av ens løpesteg. Fotens naturlige støtdempende bevegelse kalles pronasjon. Dette er en sammensatt bevegelse som skjer i fotens mange ledd. I et løpesteg lander man på utsiden av hælen og sparker fra med tåballen. I løpet av steget får man en bevegelse i fotens ledd innover, medialt. Dette kaller man pronasjon. Alle har forskjellig grad av pronasjon, som man kan dele inn i normal pronasjon, overpronasjon og supinasjon(underpronasjon). Overpronasjon er en for stor bevegelse innover, supinasjon er for liten bevegelse. Feil valg av stabilitet i en løpesko, kan føre til skader.

Passform: 

Alle løpesko har forskjellig passform. Man må selv kjenne etter hvordan skoen sitter på foten. Det er viktig at den ikke er for stor og bred. I en for stor sko kan man miste noe av støtten og stabiliteten som bør være der. Den må heller ikke være for kort. For små sko klemmer og trykker og kan gi stort ubehag. Det anbefales å ha ca. en halv cm å gå på på lengden, samt at skoen skal sitte fast rundt foten. Særlig viktig er det at den sitter godt rundt hælen. Men til syvende og sist er det en selv som bestemmer hva som føles best på foten.

Alt i alt er det mye å ta hensyn til i valget av riktig løpesko. Vi er her for å hjelpe deg som kunde til å gjøre et så riktig valg som mulig, for deg og dine føtter.



Tags: løpesko
| Kommentarer [0]

Kommentarer

  •  


  •