Skal du sykle Birkebeinerrittet? SE HER!

Oslo Sportslager vil gjerne hjelpe deg til et så godt resultat som mulig under årets Birkebeinerritt. Vi hjelper deg med hva det enn måtte være. Hva skal du være obs på? Hva skal du ha på deg? Hvordan skal du legge opp løpet? Våre eksperter står klare til å svare deg!
Om du skal sykle fra Rena til Lillehammer er det sikkert noe du lurer på. Vi starter her opp en spørsmål og svar- tråd som vi gjorde under rennet i mars og under Vasaloppet. De som svarer deg er henholdsvis profesjonelle mekanikere, syklister på vårt team og vårt erfarne butikkpersonale. Vi svarer på hva som helst, så det er bare å spørre i vei!

Noen av våre eksperter:

Sykkelteknisk:



Are Engehagen og Erik Alexander Nordby: Erik og Are er gutta bak Everest, vårt eget kvalitetssykkelmerke. Erik er også forfatter av boka Best i Birken: På sykkel sammen med Kurt Asle Arvesen. Disse to svarer på alle spørsmål du måtte ha om sykkelen din. Stemlengde, hvilke deler du bør ha, oppgraderinger, utveksling, dempegafler osv. Det disse gutta ikke kan om sykkel er ikke verdt å vite! Men på en annen side er det svært lite disse ikke kan. Få svar på dine spørsmål av to av Norges fremste sykkeleksperter!


Løpsopplegg, taktikk, trening:



Bjørn Ivar Ekberg: Bjørn Ivar er en Norges mest erfarne turrittsyklister. Bjørn Ivar har vært med i Birken i en årrekke og har flere klasseseire bak seg. Han har også rekorden på distansen Lillehammer-Oslo med sykkelklubben Ceres. Bjørn Ivar svarer deg på hva du bør gjøre under rittet, hva du bør ha i sekken, hva du bør drikke, hvordan du bør lade opp osv. Denne mannen kan det som trengs for å lykkes i Birkebeinerrittet! Benytt sjansen, gode råd er gratis!


Ønsker du ytterligere og mer dyptgående litteratur om rittet anbefaler vi boka Best i Birken: På sykkel av Erik Alexander Nordby og Kurt Asle Arvesen.


Spørsmålene stilles i kommentarfeltet under artikkelen.

Tags:
| Kommentarer [14]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Pamela Baust, 02.10.2014 21:19:09
Skal sykle birken for første gang, og har ikke skikkelig sykkel. Hva slags sykkel, og hvor stor ? Jeg har ambisjoner om merket. Jeg er 163 cm høy. Mvh Pamela

Skrevet av S. Naa, 23.09.2013 21:29:34
Hvordan bør man lade opp når man aldri har syklet ritt før? Tenker på trening, hvilken type trening, styrke osv. Også kosthold!

Skrevet av Per Olav Skage, 12.06.2013 01:47:04
Heisann! Jeg har planer om å sykle Birken neste år, 2014. Jeg har enda ikke skaffet meg en sykkel og er på leting. Må ha noen tips om hvilken type sykkel som egner seg best for denne Birken-løypen. Jeg er egentlig på utkikk etter noe under 10,000,-. Er det lurt å være i denne prisklassen, eller må jeg opp i pris?

Skrevet av Tor, 15.05.2013 16:09:54
Min erfaring med enkleste måte å sikre seg at flaskene ikke faller ut er å bruke et flaskestativ i aluminium. Aluminium er lett å forme. Klem sammen stativet littegrann slik at det er passe stramt rundt drikkeflasken. Stramt nok til at den aldri faller ut, men ikke strammere enn at de går greit å få den i. Test på forhånd.

Skrevet av Roar, 18.08.2010 13:41:15
Hei. Ønsker å prøve proteintilskudd. Har forsøkt Cell Max fra PF som restitusjonsdrikk, men har fått appelsinsmaken helt i vrangstrupen. Har dere forslag til alternativ? Kan f.eks. et av de andre proteintilskuddene kombineres med en eller annen form for karbohydrater og gi samme effekt? Har også hørt at noen syklister blander proteintilskudd i drikken under lange treningsturer/ritt og dermed reduserer matbehovet underveis. Hvilke produkt kan evt brukes da?

Skrevet av OsloSportslager, 24.08.2010 10:59:37     
Hei. Jeg bruker kun Maxim Recovery som restitusjonsdrikk og synes det fungerer veldig bra. Under trening/ritt bruker jeg kun vanlig sportsdrikk, men får i meg proteiner fra vanlig brødmat og barer. Noen velger å blande protein og sportdrikk under ritt, bruk da Maxim Pepto pro som er en ferdig blanding av proteiner og karbohydrater. Lykke til med forberedelsene! Sykkelhilsen fra BIE
Skrevet av stig, 18.08.2010 11:34:17
Hei, jeg skal debutere i rittet i år. Sykler endel i marka stort sett med utgangspunkt fra Hammeren. Finnes det en bakke i det området som kan sammenlignes med den beryktede rosinbakken i lengde/stigning? takk for bra tjeneste!

Skrevet av OsloSportslager, 24.08.2010 10:56:50     
Sykkelhilsen fra BIE
Skrevet av OsloSportslager, 24.08.2010 10:56:37     
Hei og beklager sent svar. Nå synes jeg egentlig ikke Rosinbakken er så ille, det finnes flere stigninger i Nordmarka som er hardere. Ved innkjøringa før Hammeren starter det en grusvei. Følger du denne opp til Ullevålseter har du en stigning som er noenlunde lik, men noe lengre. Rosinbakken er egentlig ikke noe som er noe å grue seg for. Den er verken så hard eller bratt som ryktene skal ha det til, men grunnen til at den er beryktet er at den kommer sent når du er sliten. Lykke til! Sykkelhils
Skrevet av Ole Stangeland, 05.08.2010 22:55:09
PS linken jeg hadde tenkt til å legge ut kom feil - artikkel på VG om Powerade (birken sportsdrikken): http://www.vg.no/innstikk/powerade/2010/08/05/ny-sportsdrikk-gir-deg-energien-tilbake/#xtor=AD-10-[pulverversjon]

Skrevet av OsloSportslager, 06.08.2010 13:13:58     
Hei. Denne sportdrikken fører vi nok ikke. Vi har valgt å satse på Maxim og et par andre leverandører som har et mye bredere sortiment enn kun sportsdrikk. Skjønner at du gjerne vil prøve denne drikken, og drikken du henviser til er eid av Coca Cola, så den finner du på alle landets kiosker, bensinstasjoner og butikker. Lykke til med "magetesten" :)
Skrevet av Ole Stangeland, 05.08.2010 22:54:06
Ser at sportsdrikken som serveres på drikkestasjonene under Birken nå har kommet for salg. Selger dere denne? Er det ikke lurt å prøve ut sportsdrikken før man stiller til start?

Skrevet av Linda Stokkeland, 05.08.2010 16:16:40
Hei. Jeg trener i gjennomsnittet 4-5 ganger i uka på sykkel. Fordelt på langkjøring, intervaller og en tempokjøring. Trener veldig allsidig utenom. Men uannsett hvor bra jeg trener blir jeg ikke bedre på oppoverbakker. Mister all kraft og sliter meg opp alle bakker. Holder bra tempo på sletter og ellers. Men får ikke driven når jeg skal opp. Har du noen gode råd på hvordan jeg skal trene? Takker

Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 17:14:16     
... intervalløkter så fremt total tid på økten er kort (mindre enn 1,5 t inkl. oppvarming og "nedsykling") og man er flink med næringsinntaket etterpå. Men pass på at ikke totalbelastningen bir for stor! Håper svaret hjalp litt:)
Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 17:12:43     
Dette er et komplisert spørsmål å svare på uten å ha sett nærmere på treningsprogrammet ditt. 4-5 ganger i uken er i utganspunktet mye trening ved siden av normale forpliktelser som jobb og familie. Å få fart i oppoverbakkene handler jo om å ha en bra "motor" dvs. høy aerob kapasitet. Dette trener man jo best gjennom ulike typer intervaller, gjerne i bakker. Prøv å legge inn en intervalløkt til i uken og kutt heller litt tilbake på langkjøringstiden. Man restituerer relativt raskt etter...
Skrevet av 41er, 05.08.2010 14:01:13
Hei. Kjører Everest 29er. Er ca 90 kg. Hvilket lufttrykk anbefaler dere i dekkene for et ritt som Grenserittet? Kjører i dag med 2.0 bar foran og 2.5 bar bak. Han ennå til gode å punktere...

Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 14:40:22     
... man da gjerne sitter tyngre på sykkelen gjennom humpete/slagete terrengpartier o.l. hvor sjangsen for gjennomslagspunkteringer er tilstede) vil normalt dekktrykk på en terrengsykkel ligge mellom 25-45 psi (avhengig av dekktype (vekt, volum, sidevegger m.m.), og selvfølgelig vekt og teknikk hos rytteren, samt type sykkel (fulldempet sykkel muliggjør ofte litt lavere dekktrykk, uten at man får en gjennomslagspunkteing). Hilsen Are :-)
Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 14:34:19     
Hei. Litt avhengig av dekkene du bruker (lette dekk krever gjerne litt høyere dekktrykk enn tyngre dekk, siden disse gjerne har tyngre og kraftigere sidevegger), høres ikke dette så dumt ut (hvis man tar utgangspunkt i dekkene som sykkelen leveres med (enten Stan's NoTubes "The Crow" eller "The Raven" i str. 2.0 avhengig av årsmodell)). Litt avhengig av hvordan du sitter på sykkelen (vektfordeling) og din egen teknikk (en mindre finslepen teknikk krever gjerne litt høyere dekktrykk, siden
Skrevet av Trevor Cockburn, 05.08.2010 13:40:25
Har dere noen råd angående kramper? Har testet Ringer-drikk, men har alltid fått kramper allikevel. Min erfaring er at krampene kommer veldig lett når det er stor endring i terreng/underlag/bevegelsesform. Forsøker derfor å bli sittende på sykkelen i tekniske motbakker, fremfor å hoppe av selv om jeg bruker mer krefter på sykkelen. Er det en god taktikk?

Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 15:21:52     
du drikker nok bør du prøve de første tipsene. Lykke til! Stor sykkelhilsen fra BIE
Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 15:21:25     
Hei. Det kan være mange grunner til at du får kramper. Et godt tips er å prøve magnesiumtabletter. Dette hjelper for veldig mange. Hovedsaklig er det viktig å fokusere på tråkkfrekvens når du sliter med kramper. Dette er det aller viktigste. Hold deg sittende på sykkelen så mye som mulig og fokuser på lett, ledig og rask frekvens. Dette er desidert viktigst i motbakker og teknisk terreng. Væske kvelden før og under ritt er veldig, veldig viktig i forhold til krampeproblemer, men dersom du mener
Skrevet av Goggen, 05.08.2010 11:23:54
I hvilke partier er det hensiktsmessig å låse demperen?

Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 12:01:23     
Demperen bør låses når du står og trår. Så lenge du sitter vil det nesten alltid være en fordel at demperen er aktiv, selv på grusvei. På asfalt er det jo selvfølgelig bare å låse den. Sykkelhilsen, Erik
Skrevet av Øyvind, 05.08.2010 11:17:28
Hva anbefales - drikkeflasker på ramma eller camelbak i sekken?

Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 11:59:06     
Det er litt smak og behag... Sekken blir jo veldig tung med 3,5 kilo og et par liter vann i tillegg. Flakser er jo også enklere å fylle underveis, eller å bytte ut hvis du er så heldig at du får langing:-) Men en kombinasjon er jo også mulig. 0,5-1,0 liter vann i camelbacken og flasker i tillegg. På Birken har men jo sekk på seg uansett, så da er jo det greit. Erik
Skrevet av Hans Amadeus Hestenes, 05.08.2010 11:01:08
Har dere noe tjuvtriks for å unngå at flaskene detter av i humpete utforkjøringer?

Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 11:54:33     
Svaret ble visst litt langt, men fortsettelsen: ... bruker disse flaskeholderne. Det kan også være lurt å ikke fylle den flasken som sitter på underrøret helt full (eller å drikke litt av den før du kommer til første humpete utforkjøring). Noen setter også en tapebit rundt flaske og seterør for å holde den andre flasken på plass til de begynner å drikke av den første gang. Lykke til! Sykkelhilsen Erik
Skrevet av OsloSportslager, 05.08.2010 11:22:51     
Det viktigste er at du har et bra flaskestativ. Siden dette er helt essesielt tillater jeg meg å komme med en produktanbefaling: http://www.oslosportslager.no/produkt/flaskeholder-i-titan-6272.aspx Det er et veldig dyrt flaskestativ ja, men siden det er av titan har det en rekke fordelaktige egenskaper: Metallet er ekstremt "spenstig" og holder derfor veldig godt på flaskene, de varer "evig" og de "flasser" ikke, slik aluminiumsholdere gjør. Flaskene dine blir derfor ikke like fort stygge når du