Slik unngår du gnagsår

Vi kjenner alle til den sviende følelsen som river i føttene for hvert skritt man tar. Noen har store problemer med gnagsår mens andre er heldige og har lite. Her får du servert et knippe tips som vil redusere sjansen for gnagsår betraktelig.

 

Foto: Christoffer Isdahl/Tron Stian Eidem

Bud nummer 1 for å unngå gnagsår er å holde føttene tørre. Når huden blir våt blir den vablete. Våt og vablete hud tåler mye mindre enn tørr hud. Gnagsår oppstår vesentlig lettere når huden er våt. Prøv derfor så godt det lar seg gjøre å holde føttene tørre.

 

Gå inn skoene

Nye fjellsko trenger inngåing. Når skoene er helt nye er det større fare for gnagsår enn når de er skikkelig inngått. Dette gjelder uansett om det er en lærsko eller en sko som er laget i syntetiske materialer. Moderne fjellsko går du inn ved å bruke dem på vanlig måte. Ta noen dagsturer i god tid før de lange utfluktene starter. Det er viktig å gjøre det lenge før en langtur slik at eventuelle gnagsår for grodd skikkelig før turen. Det er ikke unormalt at nye sko gir deg gnagsår, så ikke fortvil om det skulle svi litt på de første turene.

 

LES OGSÅ: Tips til valg av riktige fjellstøvler

 

Riktige sokker

Riktig bruk av sokker kan gjøre underverker for deg som har problemer med gnagsår. Vi anbefaler alltid å bruke to par sokker. En innersokk innerst, og en sokk på utsiden av innersokken. Innersokken transporterer fuktighet bort fra foten, og holder foten tørr. Yttersokken gir isolasjon og polstrer foten mot skoene.

 

Innersokken, eller linersokken som den ofte kalles, bør være tynn og finmasket. Bridgedale Coolmax Liner og Bridgedale Thermal Liner er gode alternativer. Noen bruker også en helt vanlig nylonsstrømpe. Uansett hvilke innersokker du bruker er det viktig å bytte til rene sokker ofte. Skitne sokker transporterer fukt dårligere enn rene.

 

Yttersokken kan gjerne være litt tykkere enn innersokken. Hvor tykke avhenger av temperaturen og hvor god plass du har i skoene. Vi anbefaler fortrinnsvis å velge yttersokker laget med en andel ull. Gode alternativer kan være Bridgedale Trail Ultra Light eller Bridgedale Trekker WoolFusion.

 

Tørk skoene godt

Mellom hver tur er det viktig å få tørket skoene skikkelig. Dette kan være en utfordring på turer som går over flere dager. Et lite tips kan være i stikke litt avispapir nedi skoene om kvelden. I tillegg bør du ta ut innleggssålene. Da vil skoene tørke noe raskere. Sett ikke skoene foran en varm ovn eller rett ved siden av et bål. Dette kan skoene ta skade av. Når du har lunsjpause er det også lurt å ta skoene av slik at damp kan stige lett ut. I tillegg vil det gjøre at føttene kan få tørket.

 

Impregnering
Å impregnere skoene er viktig for å unngå gnagsår. Da hindrer du at føttene blir våte. Også sko med Gore-Tex må impregneres. Du kan lese mer om impregnering av fjellsko her.

 

Såler
De aller fleste fjellsko leveres med innleggsåler av relativt laber kvalitet. Bytter du til en anatomisk formet innleggssåle vil foten holdes bedre på plass i skoene. Dette kan gjøre at gnagsårproblemet forsvinner. Slike såler finnes både i ferdig støpte, og støpbare varianter. Du finner gode såler her.

Taping

Mange taper føttene før de skal på tur. Noen sverger til vanlig sportstape, mens andre velger tapen fra Tensoplast. Tape gir et ekstra slitelag som kan forhindre gnagsår. Følger du alle de andre tipsene her er det ikke sikkert du trenger tape. Prøv deg frem, og se hva som fungerer for deg. Når du taper føttene er det viktig å gjøre det nøye slik at tapen sitter godt. Hvis tapen løsner, eller får folder, kan den gjøre vondt verre.

 

Kort oppsummert

  • Gå inn skoene i god tid
  • Bruk både innersokker og yttersokker
  • Impregner skoene godt
  • Hold både sko og føtter tørre
  • Tape føttene om nødvendig

God tur!

 

 

 



Tags: gnagsår, fjellsko, taping, inngåing, sokker, innersokker, linersokker,
| Kommentarer [0]

Kommentarer

  •  


  •