Smøretips Holmenkollen Skimaraton 2012

Her kommer våre smøretips før Oslos store turrenn. Vi tester kontinuerlig og kommer med endelig tips fredag klokken 14. Morten er i løypa hver dag for å gi deg de siste tipsene!
Smøretips til Holmenkollen skimaraton 2012

En liten prat med Morten om helgens renn

Per fredag 10. februar 2012
. Dette er vårt endelige tips. Husk også å bruke dine egne erfaringer i forhold til skiparet ditt. Du kjenner dine ski best selv.

Start: Sørkedalen -10°C
Mål: Frognerseteren -8°C
Stabilt mellom -8 og -10 I marka.

Tørr snø

Glider:

I dag har vi testet mange forskjellige blandinger og når det gjelder glider er vi klare på en ting. Du bør legge noe hardt som glider. Følgende produkter ble testet:


Den beste glideren var Vauhti LF grønn. Tett fulgt av Swix HF4 og LF 4. Det lønner seg å legge harde glidere på denne snøen og ved denne temperaturen. Gliden var bra både på natursnø og kunstsnøen rundt Holmenkollen. 


Pulver:


Pulver gir et markant løft på gliden og det anbefales absolutt å legge pulver.


Følgende produkter ble testet:

Den beste av disse var Rex TK-820 tett fulgt av Vauhti hfC 21. Det var god glid i de andre pulverne også, men disse to utmerket seg. Både FC7 og FC8X var bra med noe bedre glid i FC7.


Feste:

Grunn:


Topplag:


Alt 1:

Alt 2:

Alt 3:
Feste er viktig og disse alternativene står seg. Alle var meget bra og ga trygt feste. Det er veldig viktig å legge en mykere voks i tråkket ettersom det er viktig med godt feste også de siste 10 kilometerne.
For de som starter en del seinere og er redd for ikke å ha feste kan man legge et syltynt lag Guruwax Extreme 39 hard blandet med Extreme Hallgeir i tråkket. Alternativt funker det også med KB 20 baseklisterspray syltynt i tråkket. Men for de aller fleste vil tørrvoksalternativene være de klart beste.



LYKKE TIL ALLE SAMMEN. Det er bare å glede seg til en fantastisk skitur i verdens beste skiterreng!

*Med "tråkket" menes området fra ca 5 cm bak innfestningen i bindingen til ca 10-15 cm foran innfestingen. Det er her det er størst trykk mot underlaget ved fraspark.





Tags: smøretips, holmenkollenskimaraton, langrenn, langløp, turrenn
| Kommentarer [62]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Olav, 11.02.2012 15:00:11
Gikk på HF 6 og FC8x med 1mm svakt rill på forski og litt større trykk på bakski med os35 slip. Hadde forholdsvis trå å dårlige gli første halvdel, men andre halvdel var gliden suveren =) Gikk på alt 2 av fest her og hadde knall feste også opp helner bakken! Takk for gode smøretips.

Skrevet av OsloSportslager, 11.02.2012 17:10:20     
Gratulerer med vel overstått renn. Er vanskelig å ha perfekte ski hele veien i en så lang og kupert løype. Men bra du fikk gode ski etterhvert. Takk for hyggelig tilbakemelding :)
Skrevet av andre, 10.02.2012 18:39:35
med eller uten FC8X på LF4?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 19:09:17     
Med pulver. Føles kanskje litt trått ut i starten, men du har utbytte av det senere i løpet.
Skrevet av andre, 10.02.2012 18:36:03
Takk, så svaret litt sent.

Skrevet av andre, 10.02.2012 18:34:46
Litt mye rødvin! mente: HF 6 med FC8X eller LF4 med FC8X (Har kun dette pulveret), hva anbefales?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 19:07:58     
Fin oppladning! Maurilio de Zolt ville vært stolt :) lf4 med 8x blir nok bra.
Skrevet av andre, 10.02.2012 18:31:26
Hei, har to muligheter, hva nabefaler dere? 1. HF 6 med FC8X 2 LF 4 med FC 8X

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 18:34:41     
Lf4
Skrevet av knut, 10.02.2012 18:10:14
Når kommer konklusjonen ? kl er nå 18 10/2

Skrevet av ola, 10.02.2012 15:42:05
Hvor stor effekt av HF 6 istedenfor LF 6? Hvor mange minutter vil jeg anslagsvis spare på min antatte 3.45-sluttid fra pulje 4 hvis jeg investerer i FC7-pulver til koko-pris?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 17:15:50     
Hvor mange minutter er selvfølgelig umulig å svare på. Om du skal bruke glider uten pulver så bruk hf6. Om du legger pulver blir forskjellen på lf og hf mindre.
Skrevet av Vegard, 10.02.2012 15:24:01
Hei. Litt på siden.. Av en eller annen grunn skal det plutselig bli plussgrader i vestfold på søndag under Vindfjelløpet. Snøen er vel fortsatt fin og kald, men noen generelle festeråd ved slike vær/temp-omslag? En godvoks som stort sett fungerer på +1 - -1 føret? (lite vind og lav luftfuktighet, kaldt natta før, ingen nedbør siste uke)

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 17:13:26     
Ja, dette var litt på siden. Vanskelig når vi ikke kjenner føret der. Et alternativ kan være rød Ski'Go HF :)
Skrevet av Leif, 10.02.2012 15:15:37
Holder det å legge festesmørning manuelt, dvs. uten innvarmet grunnvoks, men heller legge en del tynne lag m feks. vr40 og blå ekstra? Starter i pulje 8.

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 17:12:03     
Det er en klar anbefaling å varme inn grunnvoksen på et langløp. Smøringa blir mye mer slitesterk.
Skrevet av T, 10.02.2012 14:58:58
Trodde top blue/lilla alltid ga bedre feste/slipp?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 17:10:43     
Som regel gjør de det. Men uansett var de andre tryggere å gå på.
Skrevet av T, 10.02.2012 14:52:51
Testet dere star top blue?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:53:38     
Ja, men alternativene overnfor ga tryggere feste.
Skrevet av Thomas, 10.02.2012 14:44:46
Jeg har VG35 liggende i smøreveska mi, er det nødvendig å investerer den nye basevoksen VG30 eller vil VG35 holde til imorgen? Er det noen stor forskjell på de?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:46:09     
VG 35 er litt mykere og gir deg en god base for voksen over. Har du ikke VG30 så bruk gjerne VG35. Den må imidlertid dekkes ganske bra slik at den ikke svetter gjennom og skaper sug.
Skrevet av A, 10.02.2012 14:42:16
Når i dag ble dette testet? På Skansebakken kl 11 var det mye varmere enn meldt. Anbefalt feste ble for glatt. Blir det mye tørrere lengere opp?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:44:11     
Det er tørrere lenger inn og feste har blitt testet fra klokken 8 til 12.30 på forskjellige steder i løypa. Skansebakken, Heggeli, Frognerseteren og Tryvann.
Skrevet av Aleksander, 10.02.2012 14:29:37
Hei, ingen tester med Gallium på glid, har dere ikke trua?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:39:07     
Vi selger ikke Gallium. Dermed er den heller ikke testet.
Skrevet av Jon, 10.02.2012 14:25:59
Takk for gode tips. Jeg tenkte å følge dem fult ut! Spørsmål: Er det OK å legge alt av festesmurning kvelden før? Blir festesmurningen dårligere ved at det står på så lenge på forhold?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:38:35     
Ja, det ser såpass stabilt ut at du egentlig kan gjøre all jobben kvelden før. For ekstra slitestyrke kan du legge grunnvoks og blå for så å la skiene stå kaldt (gjerne ute) over natta. De siste lagene inkludert lagene i tråkket kan da legges på på morgenen. Dette tar ganske kort tid og gir deg ekstra slitestyrke.
Skrevet av Tøyen Golfklubb, 10.02.2012 14:18:42
Hei, takk for grundig info. To kjappe spørsmål: går det greit å legge FC8X rett på Vauhti LF 244 grønn, eller burde jeg ha en HF av en eller annen type mellom. Bare for å oppklare, hvordan funker egentlig temp. henvisningene på pulver, FC8X er fra -4 til +4. Jeg hadde aldri tenkt på å bruke det, hvis ikke dere hadde anbefalt det?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:36:57     
Hei. Det er bare å legge pulver rett på den grønne Vauhtien. Pulver er viktig ettersom det er ganske skitten snø. Det er også mange som går så da vil den smussavstøtende effekten pulveret har komme til sin rett. 8X går også på kaldere fører enn det som står på boksen, men FC7 er enda bedre.
Skrevet av fcb, 10.02.2012 14:12:06
Hvordan gjorde HF 6 det på glidertestingen i dag? står at de kaldere gjorde det bedre, men har ikke noe kaldere enn LF6 og HF6. Tror dere det vil fungere greit med disse og så FC8X til slutt?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:35:04     
HF6 var bra den også, men som nevnt var 4'erne bedre. Men det funker nok greit med HF6 og FC8X også selv om det ikke er 100% optimalt.
Skrevet av jens, 10.02.2012 14:09:04
Hei, jeg har en medium struktur i skiene som er over et år gammelt. Vil dere anbefale en rill, eller er det like greit å droppe rillingen?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:34:15     
Vanskelig å si, men en svak rill på bakskia vil i hvert fall ikke gjøre gliden noe dårligere.
Skrevet av tc, 10.02.2012 13:58:13
Ser at dere bl. annet anbefaler Blå Rode Super Extra. Når buker man Blå Rode Super Extra vs. Blå Rode Super?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 14:33:43     
Super Extra er fin til nysnø og finkornet snø derfor er den anbefalt for i morgen.
Skrevet av Bjorn, 10.02.2012 13:37:00
Takk for en detaljert og bra smørerapport! Opplegget med å si hva dere har testet er jo genialt. Testet dere morot i dag?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 13:39:43     
Så bra du er fornøyd:) Vi testet moroten, men det ga ikke like trygt feste som de andre alternativene.
Skrevet av bwa, 10.02.2012 12:55:30
Oj, oj for en fin service med denne bloggen. kan man stille noen generelle spørsmål her eller er det en egen blogg for det ?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 13:47:23     
Hei. Vi holder oss til Holmenkollen Skimaraton her så ting blir så konkret som mulig. For andre spørsmål send oss en mail eller bruk Facebook.
Skrevet av Treg, 10.02.2012 12:23:06
Hvordan vil det bli å legge guruwax klister+hallgeir i tråkket og VG30 i resten av festesonen som base for de som starter i pulje 15?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 12:28:11     
Hei. Jo, om du er redd for at festet ikke skal holde kan du det. Men det er ekstremt viktig å legge klisteret syyyyltynt så det ikke bremser eller iser. Og det er ekstremt viktig å dekke klisteret skikkelig.
Skrevet av J. Mühlegg, 10.02.2012 12:02:47
Humid: Ja, du sier noe. Jeg er som sagt usikker..

Skrevet av Polly, 10.02.2012 11:39:41
er det noe poeng gulroten/morat i morgen fra start kl. 11.30 og evt star top blue eller violet på toppen?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 12:04:48     
Morot fungerer nok bra.Den blir testet i dag :)
Skrevet av Humid, 10.02.2012 11:35:43
Til Johan Mühlegg: Vauhti LF grønn går vel best på kaldt og lav luftfuktighet. Det er meldt høy luftfuktighet i morgen. Kan bli vel mye brems?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 12:04:23     
Så lenge det blir lagt pulver over funker denne glideren også ved høyere luftfuktighet :)
Skrevet av J. Mühlegg, 10.02.2012 11:18:38
Fikk tips om å kun legge Vauhti grønn LF, og at det var like godt alternativ som å gå på med hf og pulver. Har visstnok blitt brukt mye på kaldt føre med gode resultater. Hva tror dere, er litt i tvil på hva jeg skal velge, men heller mot kun LF... Til Boit: Legg flere lag.

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 12:03:52     
Hei. Ja, Vauhti grønn er et godt alternativ på denne snøen. Vi tester den i dag og kommer tilbake til hvordan den funker. Vi har brukt denne glideren på tilsvarende fører før med stor suksess. Tror nok uansett at du må legge pulver over for optimal glid.
Skrevet av Philip Boit, 10.02.2012 11:08:49
Hei, Hvis man har ski der man ofte opplever litt sviktende feste (trolig pga spenn), vil dere anbefale flere lag eller å legge varmere festesmurning?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 12:02:22     
Legge flere lag er nok den eneste løsningen. Den aller beste vil kanskje være å heller bruke disse skiene til 0-føre eller klister og heller kjøpe et par nye tørrvoksski. Kom gjerne innom så måler vi de opp for deg. Har du NIS-binding kan du også prøve å flytte bindingen et knepp eller to framover :)
Skrevet av O. Hjelmeset, 10.02.2012 10:20:57
Ved et uhell så endte jeg opp med å påføre store deler av den ene framskien en stor dose tine smør ifm at jeg skulle kaste matpakka før birken i fjor. Fikk ikke tørket det av, så det endte som et lag topping. Oppdaget til min store forundring at denne skien hadde bedre slipp eller glid i lav hastighet enn den andre skien. Tror dere fettsyrene i smøret ha en god effekt på gliden også på kaldere fører enn det var på birken i fjor? Har ikke fått testet smørtrikset på kaldføre i år grunnet smørkris

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 12:01:00     
Vi får vel teste Bremykt mot Brelett i dag...
Skrevet av Teichmann, 10.02.2012 09:26:43
Hei. Har steinslipen OS 035 på mine fantastiske madshus ski. Har også red creek sine rillejern (pakken med 3 stk), kjøpt hos dere. Hvilke rillejern bør jeg bruke til rennet i morgen? hvilke trykk? fremme og/eller bak? Gleder meg til å høre fra dere.

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 12:00:20     
Hei. bra du er fornøyd med skiene. 035 kommer til å gå bra i morgen også uten rill. En svar 1 mm på bakskia kan allikevel gi en liten glidforbedring. Lett trykk på jernet så du så vidt ser rillen.
Skrevet av Rolf, 10.02.2012 09:03:43
Hva med Rex TK-28 - er det et pulver som kan funke

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 11:59:14     
Ja, TK-28 kan fungere bra. Allikevel vil nok et kaldere pulver være bedre for morgendagens føre. Men har du ikke noe annet er det bare å legge under TK-28
Skrevet av T, 10.02.2012 07:57:03
Er det noe poeng med star top blue/violet på morgendagens føre?

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 11:58:00     
Det blir testet i dag.
Skrevet av M, 10.02.2012 00:23:24
Har akkurat glida skiene før lørdag, men er litt redd jeg har brent de. Hvordan ser man om de er brent, og hvor ille er det før rennet (mosjonist uten ambisjoner om å vinne...)

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 00:44:37     
Heia! Om de er brent finner vi fort ut av om du tar skiene med en tur til oss. Generelt er det ikke akkurat noe sjakktrekk med brente ski. Om de er brent tar de ikke imot glider og såla er egentlig ødelagt der den er brent. Men ta de med innom så lager vi raskt en konklusjon :)
Skrevet av Kim, 09.02.2012 22:33:42
Når man varme inn grunnvoks, hvor varmt skal det være? Takk!

Skrevet av OsloSportslager, 10.02.2012 00:19:34     
Hei. Ikke så viktig som ved pulver eller Hf. Men 120-130 grader er greit nok til grunnvoksen.
Skrevet av Lars, 09.02.2012 19:57:51
Hva med morot på lørdag? Blir den for mild?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 20:20:06     
Nieda, Morot kan fungere bra den. Vi tester'n i morgen og kommer tilbake. Men den satt bra i dag og hadde bra slipp :)
Skrevet av Jon, 09.02.2012 16:58:36
Har lagt på ett lag SkiGo Grafitt. Bør jeg legge på LF6 før jeg topper med HF6?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 17:02:03     
Hei. Jepp, vi pleier å legge LF først om du skal ha det helt tipp topp og om du har tid til det :)
Skrevet av karsten, 09.02.2012 15:45:46
Hei, har FC78 pulver og FC8X pulver. Kan en av disse fungere bra på lørdag, og i så tilfelle hvilken? Vil jeg ha stort utbytte av å skaffe FC7 i steden?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 15:48:10     
Hei. Vi har foreløpig mest tro på FC7 med dagens værmelding. Dette kan jo selvfølgelig forandre seg FC8X vil sannsynligvis også være et godt alternativ. Ville heller brukt FC7 eller 8X framfor 78.
Skrevet av KJS, 09.02.2012 15:43:19
Hei. Jeg har lagt vauhti LF Green og Swix HF 6. Jeg tenker nå å toppe det med deres eget Alfa 11-0 fluorpulver. Bør jeg heller velge Swix FC7?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 15:45:14     
Vi tester begge to i morgen. Men du bommer garantert ikke med Alfa 11-0. Det kan være noen smånyanser i den ene eller andres favør, men begge vil gå bra :)
Skrevet av DFI, 09.02.2012 15:32:00
Ang rill og struktur. Jeg har Fischer Carbolite cold med orginalslip. Er den kategoriert som fin eller medium. Er det et poeng å sette rill i den?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 15:35:00     
Den er det en medium-fin struktur på. Kan nok lønne seg uansett å sette en svak rill på bakskia Spesielt dersom det blir blankt (og det kommer det etterhvert til å bli) er det greit å få noe luft mellom skia og snøen.
Skrevet av Skrei, 09.02.2012 14:51:34
Takk for raskt svar. Ett spørsmål til om samme tema: Bør 0-rode legges som første lag etter man varmer inn V30? Og så Super Ekstra oppå det igjen? Eller bør man ha noen lag med Super Ekstra i bunn først.

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 14:52:53     
Hei igjen. Legg et par lag Super Extra først, så 0-Rode og så Super Extra igjen.
Skrevet av Skrei., 09.02.2012 14:31:21
Hei. Spørsmål i forhold til tipset med Rode: Hvor mange lag med Super Ekstra bør legges over 0-Rode?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 14:42:39     
Hei. 2-3 lag over den fiolette bør holde.
Skrevet av Knutta, 09.02.2012 14:14:33
Hvilke rillejern anbefaler dere? Eller er det i det hele tatt noen vits på så kaldt føre? Har Red Creek jern.

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 14:17:41     
Det kommer helt an på hva slags grunnstruktur du har. Har du en fin slip kan man legge en lett rill på bakski. Har du en medium struktur vil ikke rillen ha samme effekt. Vi kommer tilbake til strukturvalg i morgen,
Skrevet av Bolt, 09.02.2012 14:13:51
Hei Ser dere anbefaler HF4. Ut i fra temperatur melding ser det jo ut som HF 6 er et sikrere valg. Hva er grunnen til at dere anbefaler HF4? Bør man legge LF glider først, før man legger HF?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 14:16:54     
Ja, HF6 er et sikrere valg og det vil komme oppdaterte varsler etter hvert som rennet nærmer seg. Legg alltid en litt hard LF før du legger HF.
Skrevet av GB, 09.02.2012 14:13:20
Hva tror dere er best av LF6 i bonn, så HF7 og toppe med Cera FC8X eller kun LF6 i bonn og så legge FC8X på toppen (uten HF7)? Og hvorfor anbefales HF6 og ikke HF7? Slites HF7 av raskere slik at effekten forsvinner etterhvert i lange renn?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 14:15:56     
På lange renn velger vi vanligvis en hardere glider enn på kortere renn. Hardere glidere tar opp mindre smuss enn de som er mykere. Spesielt gjelder dett for de som kummer litt bak og har mer skitne løyper. Slik det ser ut nå ville jeg lagt LF6 med pulver oppå med det utvalget du skisserer.
Skrevet av MT, 09.02.2012 13:59:10
Hva er dine erfringer med SuperXtra kontra Multigrade? Hvor kaldt bør det vært for at du skal velger SuperXtra fremfor Multigrade?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 14:03:19     
Om du tenker violet multigrade funker Super Extra bedre nr det er nysnø eller finkornet snø. Den kalde multigraden bruker vi ikke så ofte.
Skrevet av Jørn, 09.02.2012 13:58:28
Hvis man velger bort pulver, er HF7 anbefalt glider?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 14:01:21     
Vi bruker generelt lite HF7, men heller HF6 på slike lange renn. Den er hardere og mer slitesterk. Men om du kun har HF7 så må du gjerne bruke det. Vi kommer tilbake med glideranbefaling i morgen :)
Skrevet av kristian, 09.02.2012 13:39:04
Har kun FC8x av pulver. Bør jeg legge det på eller kun holde meg til HF glider?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 13:41:23     
Bruk FC8X, om det er det du har. Ser ut til at det blir føre for det. Du vil uansett få en forbedring i forhold til bare HF
Skrevet av Patrice, 09.02.2012 13:22:21
Hi, jeg skal gå den 23km løpe. Hva med bruke HF7 på top av LF6, eller bare LF6? for feste, er det stor forkjell å brukke blå extra isteden VR40 ? har ikke prøved VR før.

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 13:25:44     
Hei. Sånn det ser ut nå så legg HF7, men legg først et lag LF6. Du starter noe senere enn de som skal gå langløypa. Om du ikke har VR40 så bare bruk V40 Blå Extra. Det er like godt feste i den :)
Skrevet av Tormod, 09.02.2012 12:21:05
Jeg går for C105-pulver. Er det nok med én innvarming, eller bør jeg børste opp og gi det et ekstra drag med jernet?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 12:38:50     
Hei. På et så langt løp så varm det inn to ganger med en god pause imellom. da blir pulveret jevnere fordelt og du er sikker på at det har heftet seg.
Skrevet av A, 09.02.2012 12:17:23
Det blir kanskje aktuelt med violett i tråkket, dekket med blått. Vil det da være fare for ising ved bruk av v45 hvis det blir kaldt?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 12:38:10     
Nei, så lenge du dekker det godt med en blå variant er jeg ikke noe redd for ising. Det er heller ikke lenger meldt så fryktelig kaldt.
Skrevet av Fredrik, 09.02.2012 12:04:39
Hva med HFBW? Er det å foretrekke fremfor HF?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 12:37:35     
Tror ikke det vil være store forskjeller mellom BW og vanlig HF. Dette tester vi i morgen tidlig.
Skrevet av Arne, 09.02.2012 11:58:48
Har SkiGo C105 pulver hjemme. Er det beste valget lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 12:36:30     
Ja, av Ski'Go sine varianter er dette nok det beste. 105 er veldig universell og funker kjempebra på føret som kommer. Bruk 105, du får gode ski med den :)
Skrevet av Nicolai, 09.02.2012 11:40:19
Hei. Blir det feil å legge et lag grunnklister spray (Swix KB20) nederst i stedet for grunnvoks? Tenker mange lag lilla HF Ski-Go over denne.

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 12:35:47     
Hei. KB20 er nok ikke noe problem å legge. Mange lag Lilla HF over er lurt slik det ser ut. Starter du litt senere så legg en VR45 eller HF rød i tråkket
Skrevet av Kristin, 09.02.2012 11:22:49
Jeg har ikke erfaring med å legge pulver. Om man bare skal gå på hard glider. Hva vil dere tro at er best da? LF 4 i bunn, med HF 6 eller LF 6 p på toppen? Har det så mye å si mef HF eller LF når det er meldt så kaldt?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 11:25:35     
Hei. Om du legger pulver eller ikke er det viktig med en har glider i bunnen før du legger dagens glider. Om du skal legge HF6 så legg først en 4-variant. Bruk gjerne LF4 for å gjøre det litt billigere, er uansett ikke så farlig når du legger HF over. Vi anbefaler helt klart HF på et så langt renn. Det er heller ikke meldt så fryktelig kaldt lenger. HF6 kommer til å gå kjempebra.
Skrevet av Joppe, 09.02.2012 11:15:50
Litt utenfor gjeldende tema men prøver likevel. Til Skardilten på lørdag er det meldt +1/ + 3, regn/sludd/snø. For oss som ikke har rubb i skiparken, kan Rex universaltape være et alternativ? Eventuelt med et innslag Hydrex på toppen? Eller er det noe annet som kan duge for en mosjonist..

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 11:21:28     
Hei. Tja... Dette er litt vanskelig i og med at jeg verken kjenner løypa eller rennet. Men uansett, ser ut som skikkelig rubbføre og rubbski vil nok være en god del bedre enn alternativene. Rex Universaltape funker greit, men det er veldig viktig å legge hydrex eller annen flytende fluor over.
Skrevet av Fredrik, 09.02.2012 10:47:59
Jeg må smøre skiene i kveld, 2 dager før rennstart. Går det fint å smelte,sikle,børste HF4 da? Eller vil fluoren tørke ut sålen før rennstart? Hva med pulver, går det fint å smelte inn og børste det 2 dager før? Av VR har jeg kun VR30. Vil dere anbefale den fremfor V40? Eller skal jeg da gå for gode gamle blå extra pga. temperatur?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 11:06:57     
Hei. Ikke noe problem å gjøre klar gliden i dag. Gjør ferdig alt med glider og pulver i kveld. Varm inn pulveret to ganger, men vent med å børste det bort til i morgen kveld eller lørdag morgen. VR30 blir nok i hardeste laget og vil ikke gi nok feste slik værprognosene er. Det skal bli noe mildere. Gode, gamle Blå Extra er et trygt valg slik det ser ut nå. Legg gjerne en fiolett variant i tråkket og dekk dette med Blå Extra igjen. Lykke til :)
Skrevet av R, 09.02.2012 10:32:45
Hva tror dere om grønn lf-vauhti som glider? Starter i pulje 3.

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 10:35:29     
LF grønn som glider ser ut til å bli veldig bra. Men ville helt klart lagt pulver over. Det kommer flere tips utover dagen og morgendagen :)
Skrevet av Stein, 09.02.2012 08:47:53
Har FG10 og LF6 på boden i tillegg til rester av FC7 og FC78 (nok til eit par om eg blandar). Kva bør eg legge på for best glid? Har de testa medium og kald slip?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 09:55:50     
Vi kommer tilbake med slipanbefaling i morgen, men det er fine sliper som har vært best hittil. LF6 med FC7 vil være et veldig trygt valg. FC78 bommer du heller ikke med, men FC7 er nok å foretrekke slik det ser ut til å bli.
Skrevet av Per, 09.02.2012 08:38:47
Hvordan vil Guruwax extreme 39 hard, og Guruwax hallgeir i bunn bli for oss som starter useedet?

Skrevet av OsloSportslager, 09.02.2012 09:54:19     
Hei. Vi kommer tilbake til dette. Men om det skal bli aktuelt må klisteret dekkes veldig godt så det ikke slår igjennom og iser.
Skrevet av Olav, 08.02.2012 17:41:39
Hei. Av pulver har jeg bare FC8x. Slik det er spådd nå vil det være like bra/bedre å bare gå med LF6/hf 6 og droppe pulver siden jeg ikke har FC7?

Skrevet av OsloSportslager, 08.02.2012 18:08:25     
Heisann. Vi tester FC8X også i morgen. Slik det ser ut nå med kald snø og kaldt vær vil du nok ikke få fullt utbytte av pulveret, men sannsynligvis vil det allikevel gi en forbedring. Spesielt ettersom det blir en del dritt i løypa på drikkestasjoner osv. Men vi tester og kommer tilbake med mer utfyllende info :)
Skrevet av Ole, 08.02.2012 16:21:25
Er det noe særlig forskjell på blå extra og vr40?

Skrevet av OsloSportslager, 08.02.2012 16:23:20     
Det er samme temeraturområde og egentlig samme voks. VR40 har fluor i seg noe som gir en bedre smussavstøtende effekt. Det er ingen forskjell i feste på disse to, men en liten forskjell i glid.
Skrevet av Fredrik, 08.02.2012 14:24:38
Hei. Ang. Alt 2, hvilken Rode-smøring bruker dere i tråkket her?

Skrevet av OsloSportslager, 08.02.2012 14:27:00     
0-Rode :) Skal linke opp alle produktene så det blir litt enklere.
Skrevet av Balcke, 08.02.2012 14:06:33
Hei. Kan dere lage smøretips i henhold til tidlig og sen start?

Skrevet av OsloSportslager, 08.02.2012 14:15:13     
Hei. Ja, det kommer forskjellige tips når de endelige smøretipsene blir lagt ut :)