Smøretips Holmenkollmarsjen 2014

Holmenkollmarsjen nærmer seg og været ser smålugubert ut for å si det mildt. Etter en periode med mildvær den siste tiden er mye av den lette, nydelige snøen blitt våt og kompakt. Selv om det er fine forhold i marka akkurat nå ser det ut til at det kan bli en morsom utfordring å smøre ski til helga. På denne siden kommer våre smøretips.

YO! Disse fantastiske skiløperne gir deg tipsene før marsjen!

En liten rapport fra fredag kl. 08.00. Smøretips blir lagt ut i ettermiddag etter en sannsynligvis heftig intern diskusjon :)




Smøretips for Holmenkollmarsjen 8. februar 2014

Vi har i dag testet mange forskjellige varianter. Noen fungerte, andre fungerte ikke. Om man skal stole på værmeldingen (og det må man nesten) er testene i dag lite relevante for føret som kommer i morgen. Vi har gått gjennom hele løypa og det er store temperaturforskjeller. Du vil ikke ha gode ski hele veien. Til det er det for store forskjeller både på snøen og temperaturen. All nedbør som har kommet som regn i byen har kommet som snø i høyden. Det er altså våt nysnø i hele løypa i dag. Dette skal fryse i løpet av natta og det skal komme noe kaldere nysnø i løpet av nattetimene. Derfor er vårt råd tørrvoks. Det er flere tørrvokser som kommer til å fungere. Vi setter opp noen alternativer. Når det gjelder rubb var dette bra i dag og det var det eneste som ga stabilt godt feste hele veien. Men med morgendagens værmelding tatt i betrakning tør vi ikke å anbefale dette klart. For de litt senere startende kan et tynt lag klister i bunnen være smart. Også for de som starter tidlig og som vil ha noe tryggere feste KAN et syltynt klisterlag være tingen. Når det gjelder skivalg er det som alltid på marsjen viktig å velge et par man vet man lett får feste på. Det blir en lang tur dersom skiene er for stive. Feste er tross alt det viktigste. Vi gjør oppmerksom på at kun en test i morgen tidlig kan gi et nøyaktig svar på hvordan skiene vil fungere og det er vanskelig å gi et helt sikkert tips. Husk å ta med smøring til start!

Alternativ 1, Tørrvoks:

- Grønn Toko varmes inn

- Bygg opp med 2 lag Swix V30

- Bygg videre med 0-Rode (Rode Violet 0)

- Toppes med Rode Violet Extra eller Ski'Go HF Red. Legg gjerne et ekstra lag i tråkket

- Ha med mykere vokser til start og for justering underveis.

Alternativ 2, Klister med dekning
Det er viktig at klisteret blir dekket godt! Legg helst klister i kveld og la det herde.

- Guruwax Extreme 39 Hard, syltynt lag

- Varmes inn sammen med Swix V30 Blå

- Bygg opp med Swix V40 Blå Extra

- Bygg videre med 0-Rode (Rode Violet 0)

- Toppes eventuelt med Rode Violet Extra

Om du har glatte ski i starten, ikke vær redd. Det er MYE tørrere i høyden. Vårt førstevalg er helt klart voksalternativet. Om du velger klister så sørg for å dekke dette godt! Bruk hodet og følg med på temepraturen. Igjen, husk å ta med flere vokser til start for justering!

Vokser som kan taes med til start: Rode VXPS, Swix VR62, Swix VR65, Rode Multigrade Violet. Ta gjerne med en enda mykere voks for justering underveis om du skal bruke litt tid.


LYKKE TIL OG GOD TUR!


Karl Martin og Hanse tester ski og går hele løypa tidlig fredag morgen. Siden været ser ut til å forandre seg vil det ikke komme noen smøretips før fredag ettermiddag når det gjelder feste. Når det gjelder glid derimot er det flere ting du kan gjøre klart tidlig.

Velg en medium struktur. Det er ganske trygt med tanke på snøen som blir. Rill gjerne en rett 1mm på bakski. Det vil du ha godt utbytte av under rennet.

Glidtips:

- Ha en godt bearbeidet (mettet) såle

- Legg grafitt. 3 innvarminger med enten Star Map Black eller Ski'Go LF grafitt

- Legg en hardere glider enn temperaturen tilsier. Vi anbefaler HF6 eller Toko HF White

- Legg et bredt pulver som tåler nysnø. Alfa 11-0, Swix FC8X eller Ski'Go C105 er pulvere du vil få gode ski med

Festebiten kommer vi tilbake til etter test. Vi kommer til å teste alt denne gangen. Ulike klisterblandinger, voks og rubb. Slik det ser ut nå er det bare å gjøre klar rubbeskiene :)

Stor langrennshilsen fra Hanse, Karl Martin og hele Oslo Sportslager!





Tags: langrenn, holmenkollmarsjen, holmenkollen, skansebakken, nordmarka
| Kommentarer [38]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Ove, 07.02.2014 18:38:19
Siden dere anbefaler topping med Rode Violet Extra, og at man tar med bl a Swix VR62. Er det slik å fostå at Swix VR62 er en mer agressiv smørning enn Rode Violet Extra? (Greit å vite hva man skl gjøre om man ikke har feste)

Skrevet av nilsen, 07.02.2014 18:35:52
For guruwax, da skriver dere at en skal bruke V30 som varmes inn med Guruwax Extreme 39 Hard. Betyr da at en skal kutte ut den Extreme Hallgeir grunnvoks og bruke V30 istedenfor?

Skrevet av John, 07.02.2014 18:30:46
Takk for gode tips! Jeg starter i pulje 3. Basert på deres råd dropper jeg rubbskiene. Tror jeg legger syltynn guru i bunn og venter med resten til jeg er på start. Eller?

Skrevet av jon, 07.02.2014 18:17:08
takk for fantastisk tjeneste og tips. Kommer dere til å legge noe mer ut, for eksempel i morgen tidlig?

Skrevet av Per, 07.02.2014 15:28:39
Hei. Dere anbefaler Grønn Toko og Swix V30 i bunn. Skal V30 varmes inn? Ser Bull anbefaler å varme inn Grønn Toko og V40. Vil det være noen som helst forskjell på disse to valgene?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 15:56:25     
Nei. Dette vil ha samme effekt.
Skrevet av Rune, 07.02.2014 15:22:27
Hva tror dere om å bruke Guruwax gul festevoks ??

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 15:56:05     
Gule vokser kan lett ise dessverre.
Skrevet av Geir, 07.02.2014 15:08:53
Hei. Kan man ta med både rubbeski og tørrvoks ski, og sende meg paret som ikke skal brukes i bagasje transporten til holmenkollen?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 15:55:54     
Nei, det tviler jeg på. Hør eventuelt med Skiforeningen.
Skrevet av Bjarte, 07.02.2014 14:00:33
I bladet kondis blir Star racing red omtalt av dere som en av de beste smøringene på problemføre rundt 0. Er ikke den aktuell i morgen, og evt. hvorfor ikke?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 14:08:49     
Den kunne vært aktuell den, men akkurat nå ser det ikke ut som om det blir nullføre. Vi skulle gjerne ha testet i morgen tidlig for å være helt sikre på føret, men slik det er nå må vi nesten ta hensyn til værmeldingen.
Skrevet av Adrian, 07.02.2014 13:58:50
Hva tenker dere om Toko Grip Spray (multiviola) i bunn dekket med voks? Har hatt god erfaring med den før!

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 14:00:18     
Om du har hatt god erfaring med denne på dette føret så hvorfor ikke prøve igjen? :)
Skrevet av Kari, 07.02.2014 13:47:08
For en som skal gå 25 km og starter kl 11: Vil det kunne være et alternativ å legge klisterlag som dekkes med noen lag voks? Ser for meg at snøen nå fort blir grovkornet og sporene blanke etter mange løpere, evt fuktighet som slår gjennom etter løypekjøring.

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:48:38     
Ja. sannsynligvis er det mange som kan ha godt utbytte av et klisterlag i bunnen. Guruwax Extreme 39 er et eksempel som kan funke bra. Må dekkes med voks, men her får du sannsynligvis gode ski.
Skrevet av Hermod, 07.02.2014 13:12:00
Har dere noen tanker om Star Top Violet for føret som er meldt?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:34:32     
Godt mulig den vil være fin som topplag.
Skrevet av try, 07.02.2014 12:56:49
Er Rex feste tape ett godt alternativ?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:34:13     
I dag var tape elendig. Men i morgen kan det hende det sitter.
Skrevet av rosendal, 07.02.2014 12:49:28
Jeg har nye ficher rubbeski som jeg kjøpte i fjor. Noen har sagt at de kommer ferdig rubbet fra frabrikken. Behøver jeg altså ikke å benytte sandpapir på rubben? F.eks 60/80/100 eller 120 papir?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:33:44     
Det er alltid lurt å friske opp rubbsoneni ny og ne. #60/#100/#120 i den rekkefølgen.
Skrevet av Sag, 07.02.2014 10:04:51
Kan jeg bruke Fischer sine plusski eller er cold bedre i morgen? Kan jeg få problemer med feste på disse? Relativt lik smøresone begge parene - fabrikkslip på begge der jeg tenkte å rille 1,0 mm på bakski.

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:33:06     
Bruk paret du føler deg tryggest på når det gjelder feste, Feste er tross alt det viktigste i dette rennet. Bare å sette en 1mm rill.
Skrevet av olson, 07.02.2014 08:49:06
Var en tur på tirsdag kveld fra skansebakken til nordre heggelivann. Gikk på rubbeski. Greit nok feste nederst selv om veldig glaserte spor, og kram snø. Ca ved brua før heggeligvann ble det veldig glatt. Mer tørr snø her. Så spørsmålet mitt: under et renn når rubbeski ikke sitter kan jeg ha med litt sandpapir og pusse fort opp for å få bedre feste.

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:32:21     
Nja. Det spørs på føret. Grovt sandpapir i tråkket vil gi bedre feste vel å merke om det er Zero-føre. Om det ikke er det kan du rubbe deg grønn og allikevel ha bakglatte ski.
Skrevet av Kristoffer, 07.02.2014 08:14:29
Hei! Har kun Marathon rød. Vil denne gli dårligere enn Marathon hvit dersom snøen ikke er skitten?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:31:20     
Marginalt i så fall.
Skrevet av Arne, 07.02.2014 08:12:33
For rubbeski: Jeg har N6 den billige for Zero ski og FC8X pulveret. Hva er best å bruke å brukte for i hindre ising? Eller begge? Jeg så dere på TV i går og da la dere noen pulver på rubber.

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:31:10     
Vi bruker som regel pulver, men sprayene fungerer fint de også. Nå er det ikke sikkert det blir rubb allikevel. I dag var det ikke tendens til ising selv uten noe pulver eller flytende i festesonen.
Skrevet av GØ, 06.02.2014 16:30:03
Hva tror dere om Atomic Skintech på lørdagens Hkmarsj?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:30:11     
Skintec funker alltid.
Skrevet av Mike Bakglatt, 06.02.2014 14:51:24
Kan dere anbefale Swix Marathon White til Hkmarsjen? Med FC8X ?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:29:56     
Jada. Både pulveret og glideren vil fungere bra.
Skrevet av Tyskern, 06.02.2014 14:44:41
Hei. Har dere tips til dummies med kun et par (4-5 år gamle) ski? Mye av det jeg leser her er dessverre gresk for meg... Takker på forhånd!

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:29:39     
Smøretips kommer i ettermiddag.
Skrevet av KA, 06.02.2014 14:38:33
Hei. Kald eller varmski på lørdag? Har et par med OS 035 steinslip og et ganske uprøvd fabrikkslipt Madshus Nanosonic Classic Plus som etter sigende glir best på 0+ føre. Altså ingen midt i blink, så hvem har størst mulighet til god glid på lørdagens føre?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:29:27     
035 vil også gå bra med rill. Spørs om det blir klister eller tørt. Men igjen, bruk skiene du føler deg tryggest på når det gjelder feste.
Skrevet av Sepp, 06.02.2014 14:04:30
Hei. Hva har kontaktflaten på ski å si under slike forhold? Er det våt eller tørt i snøen? Tørrsnø ski med lang kontaktflate, eller klisterski med mindre kontaktflate.

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:28:47     
Snøen er kliss våt i dag. I morgen blir det tørrere. Bruk skiene du stoler mest på mtp feste.
Skrevet av Jan, 06.02.2014 12:42:20
For oss som starter bakerst, er det et sjansespill å gå med zero-ski fra bakre pulje pga x tusen løpere foran i sporet, gitt at vær og føre ellers tilsier zero?

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:28:17     
Hadde rennet vært i dag hadde det ikke vært noe problem med Zero-ski hele veien. I morgen derimot ser det ikke ut som om Zero vil fungere like bra.
Skrevet av Petter, 06.02.2014 11:47:14
Hei. Kan dere gi trinsetips også? Er det noen forskjell på små og store trinser lørdag? I fjor var det vanskelig å stake på vannene med små trinser for oss som ikke gikk først. Ellers gikk det bra. Men i år går jo ikke løypa over vann

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:27:38     
Bruk store trinser.
Skrevet av Jo, 06.02.2014 11:10:47
Dere snakker mye om rilling. Gjelder da god gammelsdags rill som preger skia permanent, eller manuell struktur? Hva anbefaler dere av manuellstruktur (rulle) på en fischer kaldski (fabrikkslip) hvis det nå blir nysnø og minus 1-2 grader.

Skrevet av OsloSportslager, 07.02.2014 13:27:23     
Om du setter struktur med Swix Superriller eller en valse spiller ikke så stor rolle. Bruk gjerne den "gammeldagse".
Skrevet av Amatør, 06.02.2014 10:53:54
For oss som skal gå 25 km, og kun for morroa. Tips til enkle smøretriks?

Skrevet av OsloSportslager, 06.02.2014 10:56:20     
Hei. LF6 eller lignende. Muligens tape :) Mer info i morgen formiddag.
Skrevet av Balle, 06.02.2014 10:41:56
Hei. Hva er grunnen til at HF6 anbefales foren feks hf8 selv om temperaturen tilsier hf8? Syns trenden de siste årene har gått mot at kaldere glidere som hf6 somregel anbefales uansett temperatur. Bruksområdet for glidere som hf8 virker snart å være borte.

Skrevet av OsloSportslager, 06.02.2014 10:47:53     
På lange løp anbefaler vi stort sett mye hardere vokser enn på korte løp. Grunnen er slitestyrke. Harde glidere er mer slitesterke og tar ikke opp så mye møkk. Du vil nok ha bedre ski med HF8 den første delen av løpet, men etterhvert vil en hard glider være bedre.
Skrevet av Pulje 4, 06.02.2014 10:39:52
Tak for super tjeneste. Ser at yr nå melder noen få minus og kanskje opphold så godt som hele løypa. Funker rubb best også på slikt føre?

Skrevet av OsloSportslager, 06.02.2014 10:46:38     
Rubb har et relativt stort temperaturomsåde og det kan fungere. Vi kommer tilbake med tips til feste etter vi har testet i morgen.
Skrevet av Pulje 12, 06.02.2014 10:36:50
Vil Swix HVC Warm fungere på lørdag?

Skrevet av OsloSportslager, 06.02.2014 10:38:58     
Ja, sannsynligvis. Men vi er aldri veldig glade i å legge flytende på lange løp. Vi kommer til å anbefale pulver alene. Men som sagt, det kan fungere.
Skrevet av Geirmund, 06.02.2014 10:01:14
Jeg kommer til å legge Alfa 11-0. Hva anbefaler dere av underlagsglider til dette? Har disse i kofferten: HF7, HF Marathon, HF8BW, HF8 og SkiGo HF Orange. Har allerede lagt grafitt + LF6...

Skrevet av OsloSportslager, 06.02.2014 10:23:06     
Alfa 11-0 kommer til å være superbra på lørdag. Velg en hardere glider enn temperaturen skulle tilsi. Du kan fint legge pulver rett på LF6. Om du har hvit maratonglider kan du også legge denne.
Skrevet av treski, 06.02.2014 09:06:09
Nå ser det ut som det er spådd litt kjølere vær natt til lørdag. Så forholdene kan kanskje bli levelige for oss uten rubbski likevel. Hva tror dere om Gurupute + Multigrade? Eller Skigo HF Rød + 0-Rode?

Skrevet av OsloSportslager, 06.02.2014 10:21:58     
Ja. Begge disse alternativene kan fungere. Vi ser an til vi har testet løypa i morgen og det kommer enda mer presise værmeldinger.
Skrevet av Pulje 2, 06.02.2014 07:55:22
Hei. Rossignol C3 klisterski (1,6/0,35) eller fischer rcs cold (0,9/0,25). C3 er ny slipt, medium slip. Er vel viktig med ok kammerhøyde om det bli klister med dekning, eller myke tørrvokser? Takk for super tjeneste

Skrevet av OsloSportslager, 06.02.2014 10:21:18     
Om det blir klister er det klart en fordel å ha plass til klisteret. Om det blir klister med dekning er det mulig å smøre klisteret såpass tynt at det også vil fungere med kaldskiene dine.
Skrevet av Kristian, 05.02.2014 17:00:59
Hei, ser at mange snakker om rubbeski til lørdag. Dette kan ikke være et godt råd til andre en 1 og muligens 2 pulje. Noen hundre løpere foran deg i sporet og det blir jaggu ikke lett å få feste med rubb.

Skrevet av Trond, 05.02.2014 14:54:14
Hei, Finnes det en oppskrift/video på hvordan man rubber/vedlikeholder rubbeski? med eller uten pussemaskin? 40, 60, 80, 120 sandpapir?

Skrevet av OsloSportslager, 05.02.2014 15:45:59     
Nei. Vi har ikke laget noen video på dette ennå, men det skal vi se om vi får til etter hvert. Pussemaskin er alltid best, men det funker for hånd også. Om det er en rubbeski fra Rossignol, Fischer eller Madshus kan du starte på #60. Er det Atomic, start på #40. Avslutt gjerne med #180 i endene av rubbsonen.
Skrevet av Erlend , 05.02.2014 14:50:05
Hei. Når det kommer til valg av vanlig ski hvor det skal rubbes, hva ville dere valgt. alt 1: Madshus Nanasonic Cold m/ litt slitt medium struktur alt 2: Madshus Nanasonic Pluss (klisterski) m relativ ny OS060 struktur Tenker da kombinasjonen av å få feste med rubb samt glid. Tenker kanskje det kan bli litt tungt etterhvert å få tråkket ned klisterskien nok for å få feste med rubb.?

Skrevet av OsloSportslager, 05.02.2014 15:44:20     
Hei. Det kommer an på skien din. Om klisterskia har et skikkelig sluttspenn klarer du ikke å tråkke ned denne. Så om du skal rubbe en vanlig ski kan det nok være bedre å bruke kaldskia. Om det blir rubbføre er det allikevel bedre med en rubbeski.
Skrevet av Martin, 05.02.2014 14:20:42
For oss som er trofaste til Swix produkter, hva er best å legge før HF8 laget og etter granitt. LF6 eller LF8? Rill brukes selvfølgelig etter cera?

Skrevet av OsloSportslager, 05.02.2014 15:42:54     
Hei. Legg alltid LF6 først om du skal bruke HF8. Rill alltid til slutt etterfulgt av børsting. Dersom man skal legge flytende kan man legge rillen før flytende.
Skrevet av luring, 05.02.2014 13:35:26
Hva tror dere om griptape hvis 1 pluss og lett regnvær?

Skrevet av OsloSportslager, 05.02.2014 13:56:42     
Tape kan også fungere. Vi tester det på fredag.
Skrevet av Lars, 05.02.2014 12:20:00
Hei! Kan man legge alt på glid i dag inkludert pulver i kveld eller vil det være for lenge å stå med pulver fra i kveld til lørdag morgen?

Skrevet av OsloSportslager, 05.02.2014 13:56:24     
Hei. Du kan godt legge pulver i dag og børste fredag kveld. Børst noen lag lørdag morgen og du er klar.