Smøretips til Marcialonga 2020 -Våre eksperter svarer på spørsmålene dine!

Her vil det kommer smøretips og daglige oppdateringer fra løypa. Våre langrennseksperter er på plass i Italia fra onsdag 22. januar.

 

Nederst på denne siden kan du stille spørsmål om det du skulle lure på angående Marcialonga.

 

Følg oslangrenn på Instagram for tips frem mot rennet.

 


Smøretips Marcialonga 2020

 
Struktur:

OS6 eller OS7 slip

1mm rett rill på bakskien med forutsetning om at du bruker ovenstående sliper 

 

Racingtips glid:

 

Glider:

Skigo HF universal, Toko HF White eller Swix Hvit Marathon

To innvarminger med 150 grader på jernet

 

Pulver:

1. Maplus 841S

2. Swix FC8X

3. Vola FD 301

 

Det spiller liten rolle hvilket av disse pulverne du bruker, da det var svært må forskjeller både innerst i dalen og nederst mot målgang. 

Brenn pulveret på 180 grader med medium fart på jernet (5-6 sek per skilengde). 

 
Turtips glid:

Swix LF6 eller lignende alternativer fra andre leverandører

 

Feste:

 

For de som bruker under 5 timer anbefaler vi følgende:

 

Rubb opp festesonen med sandpapir (#100)

KB20 sprayklister (tynt lag, men pass på å dekke hele smøresonen)

2 lag Guruwax Extreme Hallgeir

Varmes inn med smørejern (100 grader)

La grunningen (sprayklister og grunnvoks) bli kaldt før du går videre til neste steg 

1 tynt lag Alfa Blå eller Swix V30

2-3 tynne lag med Swix VR55N

Ta med VR62 for justering ved start

 

For de som går på over 5 timer anbefaler vi følgende:

Rubb opp festesonen med sandpapir (#100)
KB20 sprayklister

1 lag Swix KN44 Nero klister 

 

Vi anbefaler store trinser!

 

Lykke til! 

 

 

 Fyr løs med spørsmål under så svarer vi så fort vi kan! 



Tags:
| Kommentarer [49]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av Toto, 25.01.2020 17:36:54
Hei og takk for gode råd! Jeg har ikke Swix KN44 Nero med meg. Tror dere Rode K3 eller KM3 er gode erstattere? Jeg har ikke seeding og starter langt bak.

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:41:02     
KM3 vil nok fungere bra.
Skrevet av Karo+Petter, 25.01.2020 13:54:29
Hvor mange minutter kan jeg tjene på å bruke rottefella movebindinger? Og når bør bindingene justeres? Starter i pulje 4 og går med dp sprint.

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:32:00     
Skiene blir kanskje litt lettere å stake oppover med hvis du flytter bindingen bakover, men vi har ingen tester som viser forskjell i tid.
Skrevet av Ivan, 25.01.2020 13:03:13
How much would you approximately lose (per kilometer) with kick wax versus only glide wax?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:39:06     
That is impossible to answer.
Skrevet av Anders, 25.01.2020 12:42:31
Hei, Dersom man mangler grunnvoks, hva er best å varme inn i bunn på søndag? Hvilken type festevoks/klister bør varmes inn, og hva bør legges oppå?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:34:22     
Ville valgt å brenne inn ett grunn/isklistet i bunnen. Se ellers smøretipset over.
Skrevet av Roger, 25.01.2020 12:19:41
Hei! Har lagt grunnfeste hjemme VG35+V30 som er varmet inn med jern. Er det Ok å legge klister oppå der. Eller må jeg bygge videre med voks?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:28:54     
Enten må du rense skiene og legge ny grunn, eller bygge videre med voks.
Skrevet av Marius , 25.01.2020 12:17:49
Hva er alternativet til Hallgeir extreme?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:27:41     
Alfa blå, eller en grønn hard voks
Skrevet av Terje, 25.01.2020 12:00:10
Noe tips for den som vil ha en ren klisterløsning?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:22:49     
Ville valgt å ha grunnklister i bunnen, deretter Swix KN44 neroklister på toppen.
Skrevet av Michal, 25.01.2020 09:32:53
Hi, what you think about skigo ldq 2.0 and N21 ?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:29:56     
LDQ 2.0 is good, N21 is out.
Skrevet av Roger, 25.01.2020 08:56:31
Har lagt Gurupute før jeg deo hjemmefra. Skal gå ut sent i løpet (6500). Hva bør jeg legge oppå guruputa?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:20:39     
Ville lagt ett tynt lag Swix kn 44 neroklister.
Skrevet av PS, 25.01.2020 08:06:55
Toko HB004?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:16:39     
Det var helt ut på test både i går og i dag.
Skrevet av Orz, 25.01.2020 07:00:59
Hvilke produkter anbefaler dere på gliding sidewall? Nevneverdige forskjeller her?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:16:05     
Det er ikke nevneverdige forskjeller.
Skrevet av Raymond, 25.01.2020 00:13:07
Hallo! Blir det klisterføre? Ser YR melder mange plussgrader.

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:14:56     
Den lokale værmeldingen viser at det skal være -7 i natt. Vi tror derfor ikke at det blir klisterføre. Klister kan evt være aktuelt for de sist startende.
Skrevet av Tore, 24.01.2020 23:19:16
Hei, har dere fått testet noe mer ift rill eller ikke på speedmax 902 m fabrikkslip?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:13:23     
Ville satt en lett 2 mm på bakskiene.
Skrevet av Harald, 24.01.2020 22:43:24
Har dere testet gurupute? Hva er grunnen til at dere heller anbefaler KB20 og 2lag Hallgeir Extreme?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:12:25     
Gurupute vil trolig være veldig bra, men det kan være litt tyngre å gå på i starten.
Skrevet av Ke, 24.01.2020 22:41:59
Kan skigo HF rød fungere i stedet for VR55N?

Skrevet av OsloSportslager, 25.01.2020 17:11:01     
Denne kan fungere bra men er trolig litt tyngre å føre.
Skrevet av PS, 24.01.2020 17:18:03
Skigo C105?

Skrevet av OsloSportslager, 24.01.2020 22:19:19     
Nei, det har ikke gått bra her nede.
Skrevet av PS, 24.01.2020 17:17:39
Skigo C1045

Skrevet av Hj, 23.01.2020 19:09:18
Hva slags festesmøring kliner man på i bunn av bakken? Står arrangør med klister ruller?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 19:54:45     
Hei, Toko står først med klisterruller som regel, deretter stor 4-6 mann fra oss og hjelper til med drikke og eventuell festesmurning. Vi tester litt for å se hva som sitter. Som regel en myk voks som klines på fort slik at man får litt feste oppover siste bakken.
Skrevet av Raymond, 23.01.2020 18:54:16
Hei! Takk for super tjeneste. Kan Black Magic-klister bli aktuelt på søndag, og kommer dere til å teste dette? Er snøen såpass skitten at det vil lønne seg å brenne pulver direkt?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 19:07:49     
Hei, er redd Black Magic klisteret blir litt for aggressivt. Da er Swix KN33 Nero et bedre alternativ som fungerer bra. Snøen er ikke så skitten per nå. Bedre med glider under.
Skrevet av HJ, 23.01.2020 16:53:10
Planen er å stake på DP ski, men er trolig avhengig av feste opp siste bakken. Vil jeg få til å ha på feste i bånn av bakken å få det til å funke på blanke ski som ikke er rubbet?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 18:45:20     
DP ski er jo stivere enn vanlig ski så du vil ikke kunne tråkke midten av skien like godt ned. Kliner man derimot på en del festesmøring i bunn av bakken og smører litt langt frem, tror jeg nok du vil få litt feste oppover bakken. Rubben gjør bare at festesmøringen sitter lenger og er ikke nødvendig i så måte når du bare skal opp bakken.
Skrevet av Erik, 23.01.2020 16:17:00
Hei, og takk for den gode jobben dere legger ned. I forhold til glid, kan kald flytende Stiegl fungere? Starter i pulje 3.

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 18:45:41     
Hei! Tja, hvorfor ikke?
Skrevet av John Campbell , 23.01.2020 14:03:36
Jeg har start Grip tape red. Kan det fungere

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 18:43:16     
Hei, det kan absolutt fungere. Da har du i tillegg muligheten til å legge litt festevoks oppå. Vi kommer ikke til å teste tape.
Skrevet av stakan, 23.01.2020 13:49:12
Noen sier fin kunstsnø, andre sier grov kunstsnø? Hva er tilfelle? er det gammel eller ny kunstsnø?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 18:42:38     
Hei, det er kunstsnø som er produsert gjennom vinteren her, men den er produsert når det er skikkelig kaldt så den er mer finkornet enn kunstsnø ofte er.
Skrevet av PM, 23.01.2020 12:33:17
Hei. Hvordan vurderer å stake på DP kontra skøyteski?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 18:40:36     
Hei, vanlige DP ski er som regel lettere å stake på oppover og mer stabile fordi du har mer kontakt med snøen og ligger lavere. Skøyteski er høyere og stivere og blir dermed mer ustabile over tid, men potensiale for fart er større.
Skrevet av Lars, 23.01.2020 10:52:03
Hei og takk for en veldig bra tjeneste! Tenker å stake på Fischer speedmax plus 902 (18/19 modell) med fabrikkslip. Hva tenker dere om evt rill på denne?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 10:58:10     
Hei, er ikke sikkert det vil lønne seg å rille denne, da strukturen i seg selv er relativt grov. Ser det er flere som har 902 med fabrikkslip så vi vil teste dette på fredag/lørdag.
Skrevet av Haldo, 23.01.2020 09:41:18
Kan man stake på en ski som ikke er slipt etter at den tidligere er brukt med festesmurning ? Glider man da evt hele skia som en stakeski eller blir dette bare kluss?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 10:24:20     
Det kan du. Ulempen er at festesonen er rubbet opp noe som potensielt kan bremse noe. Det beste er i så fall å slipe festesonen (der du har rubbet) med et veldig fint slipepapir for å få ned grovheten på rubben, for deretter og glide hele skien.
Skrevet av John Campbell , 23.01.2020 09:26:12
Har glidet med grafitt så swix svart Marathon før fc8x til slutt. Jeg skal gå med feste. Hva tror dere om å bruke rex rød tape?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 10:22:44     
Hei, rex rød tape er vi ikke bekjent med. Sikker på at det ikke er cold eller universal du har?
Skrevet av Øystein , 22.01.2020 22:28:58
Har fire par: dp med bsk 6, 902 plus med original slip, 812 med en blå/grønn slip og 902 med en hvit slip. Vurderinger?

Skrevet av Øystein , 22.01.2020 22:28:57
Har fire par: dp med bsk 6, 902 plus med original slip, 812 med en blå/grønn slip og 902 med en hvit slip. Vurderinger?

Skrevet av Øystein , 22.01.2020 22:28:56
Har fire par: dp med bsk 6, 902 plus med original slip, 812 med en blå/grønn slip og 902 med en hvit slip. Vurderinger?

Skrevet av OsloSportslager, 23.01.2020 10:20:54     
Hei, hvis deter et vanlig DP par du har vil det gå bra oppover i starten, men mest sannsynlig ha lavere fart nedover fra Canazei. 902 Plus med original slip kan gå bra her nede selv om strukturen er litt grov i hvertfall for skyggepartiene, blir nok litt tung å stake på. 812 med blå/grønn slip har nok litt lange kontaktflater for den høyeste farten nedover. 902 med hvit slip er slik jeg ser det det beste alternativet slik det ser ut nå.
Skrevet av J, 22.01.2020 21:58:45
Noen tanker om Rødt Maplus FP4 Med S pulver vil kunne fungere?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 22:07:56     
Hei, hadde Hot s pulver som nest beste pulver her nede i fjor og med s like bak under tilsvarende forhold. Så det vil fungere bra. Brennes på 180 grader.
Skrevet av Lars, 22.01.2020 21:58:11
Svart eller hvit marathon?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 22:06:03     
Hvit
Skrevet av JH, 22.01.2020 19:08:48
Fungerer SKIGO HF LDQ 157 istedetfor hvit marathon før pulver legges?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 22:05:41     
Absolutt! Har god erfaring med glidere fra Skigo her nede.
Skrevet av Trond , 22.01.2020 16:49:09
Hei. Om en ønsker å gå fluorfritt og en skal velge mellom ch5 og ch6, hva anbefaler dere? Fungerer ch5 bra på knirkeføre?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 22:04:25     
Hei, CH6
Skrevet av Tom morten Kristiansen, 22.01.2020 15:16:14
HEI 1 Stakeski eller Klisterski med myk tupp. str 1560. skal stake. Er 2mm lurt.

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 22:04:11     
Hei, kommer an på hvilken stakeski du har. Korte trykksoner er viktig. Du kan eventuelt sette skiene mot hverandre og klemme de inn for å sjekke hvilket par som spriker mest i tuppen og bakenden. 2mm kan være bra, men den må settes med lettere trykk enn f. eks 1mm.
Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 22:04:06     
Hei, kommer an på hvilken stakeski du har. Korte trykksoner er viktig. Du kan eventuelt sette skiene mot hverandre og klemme de inn for å sjekke hvilket par som spriker mest i tuppen og bakenden. 2mm kan være bra, men den må settes med lettere trykk enn f. eks 1mm.
Skrevet av Irgens, 22.01.2020 12:25:51
Kommer dere til å teste effekten av Gallium flytende fluor (-5>+10)? Kan dere eventuelt si noe om det kan være et passende produkt over HF glider? Eller tror dere det vil ha begrenset verdi. Tenker i utgangspunktet ikke å legge fluorpulver, bare kjøre Gallium rett på Marathon hvit/sort.

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 21:52:10     
Hei, vi har med gallium og vil teste dette med andre flytende alternativer fra fredag. Erfaringsmessig er det ikke løft med flytende fordi snøen er så kald. Men som sagt vil vi teste dette.
Skrevet av Erik, 22.01.2020 10:35:25
Fischer DP sprint med mediumslip / Fischer DP sprint med fin slip / Fischer speedmax klisterskida (riktigt korta kontaktzoner och högt spann, har gått bra i blötföre) med mediumslip? Vilket av paren är mest troligt rätt val för startgrupp 3? Eller måste jag ta med alla och testa? Toko HF white eller Swix vit marathon? Swix FC8X eller Toko jetstream röd?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 21:49:49     
Optimalt sett ville jeg tatt med alle og testet. Spørs litt hva slags erfaringer du har med parene. Fin slip går bra her nede på den kalde kunstsnøen. Alle 3 parene er aktuelle. Toko HF white. Liten knapp på FC8x
Skrevet av Daniel Hanstad, 22.01.2020 08:34:08
Hei, jeg tenker å gå med feste. Hva anbefales her? Klister?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 19:00:37     
Hei, I dag fungerer det best med et tynt lag klister med blå tørrvoks oppå. Ser ut til å bli noe ala dette på renndagen også. Selvfølgelig med noe mykere voks for de som starter litt lenger bak. Det er kjempekald, finkornet kunstsnø i løypa.
Skrevet av Johannes, 21.01.2020 23:03:03
Hva tenker dere om Fischer Speedmax Classic Plus 812 2017 opp mot DP 202?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 18:54:00     
Hei, kommer litt an på egenskapene til skiene. Men holder en knapp på 812 paret. Du vil nok få høyere fart på det nedover, men det vil være litt tyngre å stake på oppover.
Skrevet av Waldemar, 21.01.2020 22:54:16
Takk for super tjeneste. Kanskje litt på siden, men vet dere om det er en spesialforretning i Cavalese som selger preppeutstyr, f.eks rilleverktøy og fluor.

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 18:51:39     
Hei, Franco Nones har en fin sportsbutikk litt utenfor Cavalese. Der får du nok tak i det meste.
Skrevet av Ole, 21.01.2020 20:16:46
Hei, anbefaler dere å stake på 812 ski eller 902?

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 18:49:51     
Hei, anbefaler 902 pga kortere trykksoner. Du får høyere fart på de nedover dalen.
Skrevet av Daniel, 21.01.2020 20:11:27
Hei, og takk for super tjeneste. 1 par bli igjen hjemme, og 2 par blir med til Italia: 1: Fischer Dp Sprint (Os6). 2: Fischer Dp (Os7). 3: Fischer 812 (Os8). Hva hadde dere valgt? På forhånd takk 😀

Skrevet av OsloSportslager, 22.01.2020 18:49:16     
Hei! La Fischer DP med OS7 bli liggende hjemme. For lange kontaktflater for Marcialonga. Holder en knapp på FP sprint paret med OS6 og en rill for renndagen.
Skrevet av Hans, 21.01.2020 17:29:07
Hei. Hvilken type snø ligger i løypa. Er det kunstsnø eller natursnø? Har et par redline med grå såle som jeg vurderer å ta med ned dersom det blir klisterføre og det er kunstsnø. Kan det bli aktuelt?

Skrevet av OsloSportslager, 21.01.2020 19:40:12     
Hei, det er kunstsnø i løypa. Var i utgangspunktet meldt litt snø på lørdag, men det ser ut til å bli såpass lite at det ikke påvirker noe særlig. Jeg ville tatt det med😊
Skrevet av Pulver, 21.01.2020 15:15:23
Hei. Må legge glid i dag. Hva ville dere gått for av pulver ut i fra værmeldingen? Har Swix produkter

Skrevet av OsloSportslager, 21.01.2020 19:39:01     
Hei, FC78 er alltid høyt oppe på testene på kunstsnøen i Marcialonga. FC8x er et trygt alternativ.
Skrevet av Lars, 21.01.2020 15:10:18
Hei, har Fischer DP ski med Milsluker’n blå slip og et par Fischer speedmax plus 902 med fabrikkslip som har en del mer sprik og kortere trykksoner. Har staket renn på begge. Hva tror dere kan funke best?

Skrevet av OsloSportslager, 21.01.2020 19:38:16     
Hei, ville gått for 902 paret pga skiens konstruksjon. Får høyere fart på de mot slutten.
Skrevet av Simon, 21.01.2020 11:50:14
Hei. Har Madshus Propulsion Plus stakeski korte nok kontaktflater til at det er eit godt alternativ? Hvilken rill ville dere brukt i tilfelle? Skia ha OS7 slip.

Skrevet av OsloSportslager, 21.01.2020 19:37:30     
Hei, det er nok et bra alternativ. Hvis du riller med 1mm rett blir det ikke feil. Må teste for å gi eksakt svar.
Skrevet av Bosse, 21.01.2020 09:07:37
Hei. Slik det ser ut nå, vil dere anbefale Marathon hvit eller Marathon sort? Jeg starter et stykke bak (ca 4500) og erfaringsmessig funker ofte sort bedre enn hvit lengre bak i feltet. Kommentarer?

Skrevet av OsloSportslager, 21.01.2020 09:19:06     
Hei, ville valgt hvit hvis du må legge det nå. Vi starter å teste på torsdag og vil da teste disse gliderene.
Skrevet av trond, 17.01.2020 14:45:48
vil det være ett problem med fluor i glider for i år?

Skrevet av OsloSportslager, 21.01.2020 09:17:07     
Nei, det vil være fordelaktig med flour under skiene. Det er ikke flourforbud i Marcialonga.
Skrevet av Ole, 16.01.2020 17:35:01
Hei har dere noen grunnleggende tips om type ski og slip som vil være aktuelle å bruke?

Skrevet av OsloSportslager, 21.01.2020 09:15:37     
Hei, slik det ser ut nå vil det være fordelaktig med en ski med medium kontaktflater, altså en ski som spriker litt. Erfaringsmessig blir det høy fart ned fra canazei og det er der du kan tjene mye. Utover løpet blir det ofte mildere og våtere så selv om det er kaldt i starten vil man tjene på å ha en ski med kortere trykksoner. En fin/medium slip går som regel best på den kalde kunstsnøen, OS6/OS7 fra oss. Setter man en rill i den blir det god glid også helt på slutten.