Smøretips til Vasaloppet

Her kommer smøretips til årtes Vasalopp. 

Vi begynner å teste torsdag 1. mars.
Morten er i løypa hver dag for å gi deg de siste tipsene!


Her er siste melding fra Morten 3.Mars kl 14.00

Glid:

SkiGo grafitt LF x2
FC8x eller Alfa 11-0

Feste:

Hallgeir Guruwax Extreme x2
Swix V-30 x3

Manuell setting:

0,75 traktor eller svak 1mm rett

Det meldes om synkende luftfuktighet og fine forhold.


-----------

Her siste melding fra Morten, Mora . 2 mars kl 11.00

Fra +3 til +10 grader og sol, lett vind
Isete harde spor, superraskt føre!

Pulvertest:
1:
FC8X
2.
Alfa 11-0
3.
C22

Glider
HF8BW

Ny melding om feste kommer senere i dag.


-----------

Morten ringte fra Mora torsdag 1. mars kl 12.30 og kommer med følgende melding:


+ 10 garder, sol og blå himmel
Isete trikkeskinner, i solen er det bløte spor


Feste:
Vanlig universalklister
Isklister eller Guruklister i bunnen

Slip:
05OS med 1 mm

Pulver og glider kommer vi tilbake til i morgen.




Vasaloppuka

Tags: smøretips, vasaloppet, langrenn, langløp, turrenn, vasan
| Kommentarer [36]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av subb, 09.03.2012 10:11:48
Vasaloppet treffer dere ikke helt med smurningen til. De som evt gikk på to x guruwaxblanding hadde i så fall mye brems i skiene =)

Skrevet av OsloSportslager, 10.03.2012 19:37:25     
De vi smurte til var kjempefornøyde. Det holdt også til seier og rekord for Skofterud.....med Gurublanding.......
Skrevet av Lars, 04.03.2012 09:59:30
er vel mulig de treffer med samme leverandør gasnke ofte pga at denne levrandøren har jenvt over best produkter..

Skrevet av Jarle, 03.03.2012 21:54:40
Svar på kommentaren deres til meg, vi har en test serie på 4 par som vi nuller og kjører faktortest på, det hjelper ikke å bare nulle skiene, uansett testserie er det individuelle forskjeller som må legges i grunn for en test. De kan faktisk være ganske store til tider ifh til hvilket føre,snøtype,fuktighet osv....synes dere treffer ganske ofte med samme smøringsleverandør, kan det være med vilje?!?? Eller treffer dere med dårligste produkt på det beste skiparet i serien deres???

Skrevet av HC, 03.03.2012 16:55:00
Mener dere guru klister i bånn eller bare Hallgeir grunnvoks i bånn.

Skrevet av OsloSportslager, 05.03.2012 13:48:15     
Vi beklager at vi ikke klarte å svare på alle spørsmål denne gangen. Det vi endte opp med å bruke, var: Slip: OS 050s med 1 mm rett rill på bakski. Pulver: Alfa 11-0 Feste: Gurublanding (extrem 39 blandet med hallgeir voks) og blå voks på toppen. (noen fikk også ett lag med skigo violett HF på toppen)
Skrevet av Vasa, 03.03.2012 14:36:42
Feil med guru? Litt stress å fjerne det igjen

Skrevet av HC, 03.03.2012 14:24:34
Når kommer dere med endelige anbefalinger på feste til i morgen?

Skrevet av PK, 03.03.2012 13:41:57
På skitesten i dag funket skiene med BR2-3 slip best for meg (en eldre OS-slip med kanaler). Er det noe poeng å rille disse?

Skrevet av Ola, 03.03.2012 09:53:53
Ser dere korker guruputa etter herding for å få en matt overflate. Dersom klister legges over, korker dere dette også etter herding?

Skrevet av HC, 03.03.2012 09:01:25
Fungerer guruputa kun som grunnklister, eller holder det med guruputa med tørrvoks?

Skrevet av jonas, 02.03.2012 23:16:00
Butikken min hadde bare fc78. Har jeg allarede glidet meg bort eller har jeg fått ganske lik glid som de bruker den anbefalte glideren?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 23:29:27     
På dette føret er det marginale forskjeller på hvilke pulver du bruker.
Skrevet av Magne, 02.03.2012 22:19:47
Hei.. Hva slags lilla klister har dere testet og anbefaler, KR35-KR40?? Legger dere dette rett på guruputa?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 23:26:58     
Har ikke testet alt for mye feste i dag, da forholdene ikke var gode nok til dette.
Skrevet av Kristoffer, 02.03.2012 22:06:48
Kuzmin...?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 23:24:08     
Vi tester ikke lenger kuzmin, så det vil jeg ikke uttale meg om....
Skrevet av Ove, 02.03.2012 20:51:52
Hei. Har lagt gurupute. Ser nå at flere og flere anbefaler isklister og lilla klister under voksen. Har jeg gjort noe galt, eller blir det hipp som happ?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 23:22:55     
I dag var det bedre med isklister og lilla klister, men tror det blir annerledes når de får frest. Har du lagt guru og det blir likt som på dagens føre, legger du lilla klister på gurublandingen.
Skrevet av Frans, 02.03.2012 20:12:15
Kuriøst spørsmål muligens, men hva tenker dere om Atomic SkinTec? Virker som de gir spikerfeste på en del ulike underlag, og burde sånn sett være en spennende ski under krevende forhold...?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 23:20:38     
Kan være enig i at du får spikerfeste på dette føret, men tror ikke disse skiene henger med i stakepartiene.
Skrevet av Jarle, 02.03.2012 19:14:46
Testet C22 mot FC8 x i dag, kan ikke si jeg er enig med dere der, ganske stor forskjell, særlig etter noen kilometer....

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 23:19:23     
Hvis du har like ski som er nullstilt og med samme struktur, er dette rart....
Skrevet av Geir, 02.03.2012 18:13:03
Kan man legge gurublanding(klister og hallgeir) i bunn, varme inn f.eks kr 35 klister oppå, og til slutt dekke med dagens voks?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 23:17:39     
Ja
Skrevet av petter, 02.03.2012 16:57:01
Fc8 x före 22 pulver på +3-+10 ??? intressant !

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 17:02:47     
Enig, men snøen i dag holdt seg veldig kald, og det var isete spor uten solpåvirkning i hele løypa. Det blåste en del, slik at snøen faktisk tørket opp.
Skrevet av Jan, 02.03.2012 15:13:35
Jeg ser for meg et innvarmet baseklister, deretter lilla klister dekket med voks. Bør det lilla klisteret smeltes inn eller kun bearbeides med henda? Aner ikke hvorfor vi noen ganger gjør det ene, mens andre ganger det andre.. :) Jeg bruker forresten rode

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 16:23:48     
Det lilla klisteret bør du nok bruke litt varme på. Det blir letter å jobbe med da. Hvis du drar jernet raskt over, og lar det herde kaldt, får du en fin hinne på det som er lett å dekke med voks.
Skrevet av Tormod, 02.03.2012 14:53:15
Jeg har rester av både Alfa 11-0 og FC8X, men er ikke sikker på om det er nok til å dekke begge skiene med bare ett av pulverne. Hvordan er det å blande disse to? Har for så vidt også C105 og FC78 som jeg kan bruke til å tynne ut med. Hva kan egne seg? Skal ikke gå Vasan, men planlegger for Birken. Spør fordi lommeboka er tom, ikke fordi jeg ønsker å gjøre ting komplisert;-)

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 16:21:19     
Det går helt fint å blande. Blir det føre rundt det som er anbefalt for FC 8x, blander du det med Alfa. Hvis det blir litt kaldere, blander du Alfa med 105...
Skrevet av Pål, 02.03.2012 13:45:58
Har deres pulver Alfa 11-0, blir denne for kald?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 16:19:08     
Det blir helt perfekt. :)
Skrevet av Guro, 02.03.2012 12:18:12
Topping aktuelt? Jeg har hydrex og star top blue og lilla tilgjengelig. Er dette noe å anbefale på meldt føre?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 12:29:00     
Nei, tror ikke du får bedre ski ved å bruke festetopping på dette føret.
Skrevet av debutant, 02.03.2012 12:14:41
Kan sporene bli så harde at det kan gå med rent kister? lilla eller universal. Eller er snøen som løypemaskina freser opp så tørr at dette kan by på problemer?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 12:31:13     
I dag fungerte det bra med lilla klister, men hvis de nå freser dette, vil det bli sukkersnø. Da bør du nok dekke klisteret.
Skrevet av JON, 02.03.2012 12:12:39
Hei. Jeg har litt lite spenn i skiene (cold ski). Tenkte derfor å benytte spray isklisteret til swix pga får et tynt lag. Vil en få bedre holdbarhet om jeg vamere inn med jern dette spray-klisteret?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 16:18:32     
Det har jeg aldri prøvd. Sjekket det opp med racingsjefen i Swix. Du kan brenne det inn, men bruk ikke høyere varme en 80-90 grader på jernet. Pass på at du ikke brenner skiene dine.
Skrevet av J.Nilsen, 02.03.2012 12:01:27
1) hvor/når er de ulike universalklistrene best? Tenker da på Start Universal Wide (sølv), Swix K22, Swix K21 (sølf) og Rode Multigrade klister. 2) når det er varmt men isete/blanke spor, hva fungerer da. Har prøvd med KB22 + sølvklister (feks K21 eller Start), men får ikke nok feste. Er løsningen å øke smøresone og/eller ha litt rødt klister blandet i sølvet? (eller har dere andre tips. Har også prøvd gul skigo hf klistervoks med noe hell)

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 16:46:47     
1. Start universal og Swix K21 er ganske like. Det samme er K22 og Rode Multi. De to første er ikke fullt så argessive og tåler mere tørt. De er også lette å dekke med voks. K22 og Rode Multi, bruker du når du trenger litt mere feste, og det er stabilt litt varmere føre. 2. Regner med at du mener KB20? Du kan evt. prøve med multigrade eller K22. Hvis dette ikke sittervgodt nok, må du "dryppe" i litt rødklister.
Skrevet av Vegard, 02.03.2012 09:35:06
Hei. Jeg starter i elitepuljen på søndag. Har vært inne på tanken på å stake hele veien, men tror det blir litt tungt. Lurer derfor på om man vil få feste opp første bakken på en ren tørrvoksvariant? Bare positivt om feste holder lengre, men det viktigste for meg er helt klart glid da det blir mest staking.

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 16:56:52     
Slik forholdene var i dag, kunne du ikke fått feste opp bakken uten klister. Mulig at det går når det blir frest opp, men det kommer vi tilbake til i morgen.
Skrevet av Guru, 02.03.2012 09:31:16
Hei. Hvordan vurderer dere slitestyrken til guru mot feks rex isklister innvarmet? Jeg har forstått det slik at det bør varmes inn et grunnklister og så et legges et isklister (evt lilla) som dekkes med tørrvoks. Fanger guru opp dette klisterlaget under tørrvoksen, eller er guru kun grunning, slik at det også trengs et isklister over dette?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 16:52:20     
Hvis du trenger ett lilla klister før du dekker med voks, ville jeg lagt grunnklister i bunnen. Hvis du skal ha grunnklister i bunnen, for så å dekke, ville jeg valgt gurublandingen. Guru har bedre slitestyrke en blå rex, hvis du legger det riktig.
Skrevet av Vegard, 02.03.2012 08:26:12
Hei. Kan dere si litt om rill? Jeg ser at flere anbefaler dette på søndag, men jeg trodde rill var mest aktuelt ved varmegrader og bløtt føre pga drenering. Nå sier vel værvarselet kaldt vær og stålis i løypa...

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 08:55:38     
Vi bruker også rill på kaldere fører. Da ikke for drenering, men for å få litt luft under skiene. Hvilken rill du skal sette på søndag, avhenger litt av hvilken grunnstruktur du har på skiene dine. Du gjør sjelden noe feil om du setter 1mm rill på bakskiene dine.
Skrevet av Øystein, 02.03.2012 07:03:01
Hei! Har valget mellom HF 6 eller Skigo HF Violet under pulveret. Hvem anbefaler dere? Eller bør jeg heller gå til anskaffelse av en annen HF-glider?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 08:51:17     
HF 6 er et bra valg. Både med tanke på glid og slitestyrke.
Skrevet av Hans Christian, 01.03.2012 23:34:15
Hva vil dere anbefale av disse slipene. En OS 030 med manuell rill eller en OS 060? Rakk dessverre ikke å slipe om skiene til OS 050

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 08:50:13     
Jeg ville valgt 030 med manuell rill.
Skrevet av Bjørn, 01.03.2012 22:58:44
Kjenner godt guru, men hva mener du med 0,3 og 0,2?

Skrevet av OsloSportslager, 02.03.2012 08:49:17     
0,1, 0,2 og 0,3 høyden på smørelommen målt i millimeter. Dette er mål som sier hvor langt du skal smøre. Ofte smøres det til 0,1 på tørrvoksføre, til 0,2 med klistervokser og til 0,3 med klister.
Skrevet av PK, 01.03.2012 18:00:32
Legger dere gurupute i vanlig klisterområde eller som for tørrvoks? (0,3 eller 0,1)

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2012 18:16:09     
Vi legger Guru til 0,3 til de beste løperene, og 0,2 til de litt lenger bak. Her er det avgjørende om hvor trygt feste man trenger.
Skrevet av Svan, 01.03.2012 15:54:23
Flere av oss reiser over i morgen eller lørdag og trenger gjerne mer håndfaste råd før vi reiser over for Vasaloppet. Med nåværende prognose med overgang til kaldt på lørdag og trikkeskinner til søndag er det interessant å få vurderinger på gurupute vs. isklister/fiolett klister/tørrvoks (jf. skigo) eller sogar vs. grunnvalla/tørvoks. Vil dere tro at guruvax extreme hard (-5/+4) er det foretrukne fremfor guruvax extreme (-2/+7) i tilfelle gurupute velges? Tror dere arrangøren freser traseen natt

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2012 17:55:56     
Vi tror at Gurublanding (med 39 hard) vil være den beste løsningen slik prognosene ser ut nå. Løypene blir kjørt lørdag kveld, hvis prognosener er som nå.
Skrevet av Stig, 01.03.2012 15:54:10
Hvordan løser jeg problemet med strøm? Finns det strøm rundt stadion til smørejern?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2012 17:44:57     
Nei, det er ikke strøm på stadion. Du bør legge det som krever strøm hjemme, eller der du bor i Sälen.
Skrevet av Snove, 01.03.2012 15:10:32
Jeg drar Sälen i løpet av fredag. Det er vel slik at det overhode ikke er noen vits i å ta med zero-ski for å være på den sikre siden?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2012 17:42:59     
Har du plass i bilen, ta de med, men regner det for ganske usansynlig at det blir rubb føre.
Skrevet av Svein, 01.03.2012 13:08:47
Kan man legge gurupute som grunn, også for videre klistertopping med samme slitestyrke som rent isklister?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2012 17:41:32     
Det kan du... Men bruk da 39 Hard.
Skrevet av lars, 01.03.2012 12:49:43
hvis jeg legger guruklister i bunnen, bør jeg også legge Extreme Hallgeir grunnvoks før jeg velger dagens smørning?

Skrevet av OsloSportslager, 01.03.2012 17:36:51     
Ja, du bør også legge Hallgeir extreme. Dette for å dempe klisteret, samt at det blir mere slitesterkt når disse herder sammen.