Sykkelmagasinets test av Colnago World Cup Cyclocross

Bladet Sykkelmagasinet har denne høsten testet tre av neste års cyclocrossykler. Vår modell Colnago World Cup ble testet, og viste seg å skape stor begeistring blant testpersonellet. Her er testen fra Sykkelmagasinet nr. 9 2012 gjengitt i sin helhet.


Cyclocross-syklene er svært forenklet forklart en landeveissykkel med tynne knastedekk og mer solid ramme. Ramme og gaffel har ekstra klaring ved hjulene slik at gjørme ikke skal hope seg opp. Med økt volum i dekkene fungerer ikke lenger vanlige landeveisbremser, så da er det cantilever eller mekaniske skivebremser som gjelder. I Norge mener vi at skivebremser er det klart beste valget. Det funker rett og slett under alle forhold. Men ikke glem vedlikeholdet! Hydrauliske skivebremser er selvjusterende etter hvert som bremseklossene slites, men på mekaniske skivebremser må du justere etter hvert som slitasje gjør seg gjeldene. Det samme gjelder cantilever. Cantilever fungerer bra så lenge det er tørt, men du mister fort bremsekraft når felgveggene blir våte eller gjørmete. Løsningen kan være nye bremseklosser. Klossene som leveres på nye sykler er sjelden de beste. Ta gjerne å forhøre deg litt rundt for å finne bremseklosser som slites saktere og har bedre grep mot felgen. Cyclocross er et ypperlig treningsverktøy eller jobbsykkel. De er raske på grusvei, og kan forsere ulendt terreng. På vinteren kan du montere piggdekk. Da får du en langt raskere og lettere sykkel, kontra en terrengsykkel der du må holde ut med blytunge og tungtrullende piggdekk. Cyclocrossen er også langt raskere enn en terrengsykkel på asfalt. På sommeren kan du sette på racerdekk og hive deg med på turritt. Cyclocross er med andre ord en svært allsidig sykkeltype!

Colnago World Cup
Teori:
Colnagoen er med god margin den billigste sykkelen i denne testen. Først og fremst fordi den har aluminiumsramme. Men her finner vi også rimeligere hjulsett og 105-utstyr i stedet for Ultegra som de to andre syklene har. Ramma preges av å være svært solid med kraftige rør. Mellom topprør og underrør. Denne bøyen har kommet på etter ønske fra cyclocross-legenden Sven Nys, som ville ha mer komfort når han skulle bære sykkelen over hindre i cyclocross-løypa. Når det er sagt, er det ikke denne ramma Nys bruker når han skal knuse konkurrentene i World Cup. Han kjører toppmodellen i karbon. Rammas geometri er aggressiv og leken. Her er det kort kjedestag, kort akselavstand og lav front. Funksjonsmessig står ikke Shimano 105-utstyret noe tilbake for Ultegra, men det bidrar selvsagt til å øke vekta. Og nettopp vekta er det største ankepunktet her, for denne drar seg over 10 kilo uten pedaler. Stort pluss for skivebremser, det er noe vi mener man bør ha under norske forhold hvor det er konstant vått og gjørmete hele vinteren. At sykkelen har rimelige deler er egentlig en fordel. Dersom du sykler på vinteren er slitasjen stor, og da gir det ro i sjela å vite at delene ikke koster skjorta å bytte ut.

Praksis:
Her får vi en veldig kompakt, men behagelig sittestilling. Man er definitivt herre over sykkelen når det begynner å bli teknisk. Du merker geometrimessig at Colnagoen er mer cyclocross-sykkel enn landeveissykkel. De to andre syklene minner mer om langstrakte landeveissykler i geometrien, uten at dette utgjør en ulempe for Colnagoen sin del. Eneste ulempen med den kompakte
cyclocross-geometrien er at tærne overlapper forhjulet når du svinger veldig krapt i lav fart. Ellers føles Colnagoen velbalansert, stabil, solid og komfortabel. Vekta gjør seg dessverre litt gjeldende når man begynner å gi på. Det koster litt krefter å øke farten og holde den oppe. Her mener vi Cannondale og Merida har gjort en langt bedre jobb med lettere hjulsett og lav totalvekt på doningen. Fint at sykkelen leveres med to flaskeholderfester, dette er ikke en selvfølge i denne kategorien. Bremsene gjør en utmerket jobb, og er effektive selv under gjørmete og våte forhold.

Konklusjon:
Colnago World Cup er et rimelig alternativ for deg som ønsker en solid sliter av en cyclocross-sykkel. Den har en leken geometri og har deler som er rimelige å bytte når de slites ut. Helt perfekt for en typisk off-season treningssykkel eller en sykkel du skal bruke til jobben hele året. Kanskje den beste sykkelen hvis du er av de få som benytter cyclocrossen i mye knotete terreng.

Syklene som var med i testen var:
Colnago World Cup 2013, pris: 14999,-
Cannondale Super X Carbon Ultegra, pris: 22000,-
Merida Cyclocorss Carbon TEAM IS-MD, pris: 29999,-





Testen er hentet fra Sykkelmagasinet - Norges største sykkelmagasin


Tags:
| Kommentarer [1]

Kommentarer

  •  


  •  
Skrevet av D L, 09.03.2015 14:54:10
Sjekk denne!