Tips for å lykkes med terrengløping

Med supre forhold i Marka, og Birkebeinerløp i nær fremtid, er det mange som prøver seg på terrengløping i sommer. Her finner du noen enkle tips som gjør løping i terrenget morsommere og mer overkommelig!
 
 Bilde fra Asics

Mange erfarer at selvtilliten på løpsfronten får en knekk når de prøver seg på løping på sti. Både fart og distanse blir vanskelig å opprettholde, og kroppen verker dagen derpå. Heldigvis er det som oftest ikke formen det er noe galt med - det er faktisk terrengløping som er en krevende aktivitet. Med en liten dose tålmodighet og noen grunnleggende råd i bunn, kan selv den som sverger til tredemølle året rundt finne glede over løpeturer i skog og mark.

1. Velg rett utstyr
Løping på sti krever sko som gir godt grep, som er stabile, gir god kontakt med underlaget, og som tåler en støyt. Bruk løpesokker i teknisk materiale, som både hindrer gnagsår og holder deg tørr på føttene. Kle deg i funksjonelle plagg som gir god bevegelighet, og ta en titt på været før du legger i vei.

2. Start pent
Stier finnes i alle mulige kaliber, og det er ikke nødvendig å starte med de mest kuperte løypene. Start med brede, jevne stier, og forsøk deg gradvis på mer ujevne partier med steiner, røtter og utfordringer. Hold et tempo som gjør det mulig å stokke beina, og som tillater deg å oppdage hindringer før du snubler i dem.

 
 Bilde fra Asics

3. Se frem
Mange holder blikket stivt festet rett foran føttene for å unngå å tråkke feil. Da mister du fort oversikten! Se fremover mens du løper, slik at du vet hva som kommer. Når du venter en stubbe eller skrent, kan du heller sjekke føttene dine for å sikre at du klarerer greit.

4. Tenk teknikk
Særlig motbakker blir ekstra tunge på sti, og det gjelder å ha en god strategi for å takle disse. Hold god fart inn i bakken, ta korte og raske skritt, og bruk armene aktivt. Bevar farten ut av bakken også, selv om det er fristende å slappe av på toppen. Da er det lettere å falle inn i normal rytme igjen. Prøv å være lett på foten, og hold kroppens tyngdepunkt rett over foten du belaster. På den måten henter du deg lettere inn om du skulle tråkke feil.

5. Ikke tenk distanse
I krevende terreng kan løpshastigheten nesten halveres. Derfor er det lurt å tenke tid fremfor distanse! Bruk puls og tid som parametere på kroppens tilstand. Ofte er det vanskeligere å holde seg i rett treningssone i terrenget, fordi du må tilpasse deg naturens variasjon. Pass på at du ikke trener for hardt! Når du blir mer erfaren, kan du få mer utbytte av å vite hvor fort og -langt du har løpt i forhold til normalt.

 
 Bilde fra Asics

Lurer du på noe om terrengløping, eller har du flere gode tips? Send oss gjerne en e-post, eller ta en titt på disse artiklene:

Hva med å prøve terrengsko?
Terrengsko - årets testvinnere
Velg riktig løpesko

Tags:
| Kommentarer [0]

Kommentarer

  •  


  •