Tips til helgens ritt fra Carl Fredrik Hagen

Birkebeinerrittet, årets store høydepunkt for mange, nærmer seg. Kun noen få dager igjen før det braker løs mellom Rena og Lillehammer. Med trimmet kropp, sykkel og sekk ligger nå alt til rette for at dette blir en folkefest. Værmeldingen tyder på raske forhold og det er pr. dags dato større fare for støv i munnen enn gjørmebad. For meg passer det veldig bra, og jeg regner med at de fleste andre også synes det er helt ok.
Av Carl Fredrik Hagen, Team Oslo Sportslager



Trening

Det er nå for sent å ta igjen tapt trening for de aller fleste. De neste dagene handler om å finne god-følelsen og overskudd. Ikke legg ut på lange halvharde I2-turer. Ikke kjør en økt du aldri har kjørt før. Ikke dunk på med harde intervaller med lang dragtid. Nå er det tid for å fintrimme motoren. Korte turer med lett visping, gjerne en lett intervalløkt eller to, og en hviledag eller to. Tenk totalbelastning. Den korte intervalløkten kan f.eks. være 4x4min I3-I4. Kjør den i motbakke – progressivt med lange pauser. Onsdag synes jeg personlig er en fin dag å ha siste kvalitetsøkt når det er ritt lørdagen. Torsdag er en fin dag å hvile på.

Mat

Vær bevisst på hva du spiser gjennom uken. Unn deg gjerne litt ekstra karbohydragrik mat de siste dagene. Pass også på å drikke nok, samt holde saltbalansen i orden. Jeg liker å salte maten litt ekstra dagene før. Ikke prøv ut mat du aldri har prøvd ut før. Spis fornuftige mengder. Ikke overspis. Det fører bare til at du blir tung i kroppen og føler deg litt daff. De siste dagene, pass også på å spise jevlige måltider. Bedre å spise mindre måltider hver 3-4 time enn å gomle innpå 2-3 store måltider i løpet av dagen. Da holder du også blodsukkeret stabilt og kroppen får tatt opp karbohydrater på en effektiv måte. Det er begrenset hvor mye karbohydrater kroppen kan ta opp. Det er f.eks. lite poeng i å hive innpå 2kg pasta i ett måltid;)

Raceday er det viktig med en god frokost slik at du føler deg passe mett. Spis mat du er vant til. Hvis det er litt tid mellom frokost og start, kan det være greit å ha en energibar tilgjengelig som du spiser 1 time før start. For oss i eliten som starter kl 15 blir det som oftest også et måltid mellom frokost og start. Da spiser jeg et par brødskiver med syltetøy og brunost. Dette gjelder også dere som starter i puljer sent på dagen.

Når Birken er igang er det viktig å begynne å drikke tidlig. Hvis du først begynner å bli tørst er det for sent. Innta sportsdrikk først. Etterhvert kan du gå over på gel og barer hvis du blir sulten eller trenger mer energi. Jeg personlig bruker kun flytende føde. Det går i High5 sportsdrikk og High5 IsoGel (tyntflytende gel). Har med meg et par barer, men de blir sjeldent brukt.

Ikke innta produkter du ikke har testet på trening! Det kan skape ubehag i magen og du vet ikke hvordan kroppen din reagerer på det. Hold deg til produkter du har testet på trening og du vet funker. Jeg sliter veldig med magen underveis i ritt hvis jeg får i meg feil type produker. Så for min sensitive mage er High5 sine produker veldig bra. De er skånsomme mot magen.

Utstyr

Ha kontroll på at sykkelen fungerer som den skal i god tid før rittdagen. Veldig dumt å bruke fredagen (torsdagen for fredagsbirken) til å mekke sykkel og bytte deler. Det er stressende og du får ikke kjørt inn det som er byttet. Sjekk drivverk, bremser, kjede, krank, hjul, dekk og at alle skruer og muttere sitter fast. Ha gjerne sykkelen i 100% stand så tidlig som mulig. Må du skifte noe, er det lurt å kjøre inn det nye utstyret noen turer før selve rittet. Ikke test deler eller annet utstyr du aldri har brukt før og vet hvordan fungerer. Det du har syklet på i hele år fungerer også i Birken. Jeg kommer til å kjøre på SRAM XX1 med 38-drev foran. I hele år har jeg kjørt på følgende dekk: Maxxis Ikon 2.2. Det gjør jeg også i Birken. Ikke begynn å eksprimenter på dekk du aldri har brukt før i selve rittet. Hvis du ønsker å prøve noen nye dekk eller annet utstyr, så bytt nå og kjør det inn og bli kjent med det i god tid før rittet. Er du usikker, så kjør på det du vet funker!:)

Husk også at du skal ha en sekk med 3,5 kg på ryggen. Pakke denne i god tid og ta gjerne de siste turene før rittet med sekken på ryggen ferdig pakket. Da vender du ryggen til litt mer vekt enn det den vanligvis får på sykkelturer og ritt. Finn en sekk som passer ryggen din og som sitter bra og ikke “vingler” frem og tilbake.

Det er bare å glede seg. Dette blir en fest fra tidlig morgen. Husk å disponer kreftene godt. Rittet er langt og det er mye tid å gjøre det på. Det blir ikke avgjort de første kilometerne. Finn flyten så raskt som mulig og en god gruppe å ligge sammen med. Da kan dere samarbeide og hjelpe hverandre til gode tider.

Lykke til, enten du har som mål å gjennomføre rittet, ta merket, slå naboen/kollegaen eller kjempe helt om plasseringer i klassen! Dette blir morro:)



Tags: treningstips, birken, sykkelritt, sykkel, terrengsykkel, turritt, tips
| Kommentarer [0]

Kommentarer

  •  


  •  
  • Her finner du oss

    Oslo Sportslager

    Torggata 20
    0183 Oslo
    Telefon: 23 32 62 00
    Vis i kart
    Kontakt oss
    Informasjonskapsler

  • Populære kategorier

  • Nyhetsbrev

    Nyheter turtips og de beste tilbudene

  • Åpningstider

    • Mandag - Fredag 10 - 18
    • Torsdag 10 - 19
    • Lørdag10 - 17

    Åpningstider i Julen

    • Søndag 15/12: 14-17
    • Mandag  - Fredag 20/12: 10-20
    • Lørdag 21/12: 10-18
    • Søndag 22/12: 14-17
    • Mandag 23/12: 10-18
    • Julaften: Stengt
    • Fredag 27/12: 10-18
    • Lørdag 28/12: 10-17
    • Mandag 30/12: 10-18
    • Nyttårsaften: Stengt

    Følg oss på