Wattbasert trening.

Wattbasert trening er en form for trening med formål om å gi deg et bedre og mer presist treningsgrunnlag. Powertap wattmåler brukes av profesjonelle syklister for å definere styrker og svakheter, legge opp treningsprofiler og for å få nøyaktige data om sin egen prestasjon. Det er et verktøy for deg som ønsker å forbedre din egen form og nå dine mål på sykkelsetet. Vi vil gi deg en enkel innføring i hva wattbasert trening er og hva du trenger for å komme igang.
Wattbasert trening har eksistert noen år, men har vært forbeholdt de mest ivrige og profesjonelle syklister. Mange har nå fått opp øynene for denne treningsformen, og ser fordelene ved å benytte wattmåler som indikator på hvor formen ligger og hvordan du skal legge opp løpet videre.

Enkelt forklart er wattbasert trening at du utsetter kroppen for en gitt mengde watt over en gitt tid, denne treningsformen er presis og gir deg et bedre virkelighetsbilde på hvordan form du er i.  Du måler direkte og uten forsinkelser den faktiske belastningen du utsetter kroppen din for. Hvis man ser dette i forhold til å benytte pulsbasert trening, så er det en kjent sak at puls styres av andre faktorer enn kun intensisteten du kjører med på treningsøkten. Pulsen varierer fra dag til dag, har du f. eks hatt et høyt inntak av kaffe vil pulsen variere fra dagen tidligere hvor du hadde mindre inntak. Du kan føle at du trener hardt fordi du har høyere puls, mens sannheten er at du ikke gjør det. Pulsen er høy på grunn av koffeinen. Watt blir ikke påvirket av andre faktorer enn den intensiteten du gir.

Hvorfor wattbasert trening?
Innenfor utholdenhetsidrett er det flere viktige faktorer som er viktige å ta hensyn til. Gjennom måling av treningsgrunnlaget og konkurranser kan man sette en pekefinger på hvilke faktorer man skal jobbe mer med. Det er viktig å kunne planlegge og styre treningsintensiteten, måle og analysere fremgang i prestasjon. Man kan bruke dette til å se på langsiktige trender og sammenhenger mellom treningsmendge, restitusjon og formutvikling. Hvor mye hvile hadde du før du satte personlig rekord, hvilken wattintensistet kjørte jeg birken på i år, kontra i fjor? Wattbasert trening er som nevnt tidligere en helt presis treningsbelastning. Den forteller deg nøyaktig hvilken form du er i. En annen fordel er at det er mulig å sette konkrete mål, for eksempel i mai greier du å generere 300 watt over en periode på 20 min. I august har du som mål å genere 330 watt over en lik periode. Du kan da ha delmål i juni og juli, på henholdsvis 310 watt og 320 watt. Du kan også for eksempel gå inn og finanalysere ulike perioder i ritt. Eks. Du kan gå inn å se på hvilken wattintensitet du satt med 5 min før du slapp i en bratt bakke, hvor mange watt du genererte de siste 5 sek. i en spurt. Det er uendelige muligheter ved bruk av wattbasert trening, og det gir en mye mer nøyaktig måling av faktisk prestasjon.


Hva trengs for å måle watt?
Du trenger en wattmåler. Hos oss finner du Cycleops Powertap wattmåler som sitter i navet.  PowerTap systemet har god kvalitet og presisjon, og måler belastning med et nav som monteres i stedet for det vanlige navet i bakhjulet. PowerTap er også ANT+ kompatibelt
og kan brukes med Garmin GPS. Det finnes varianter både for landeveissykkel, og terrengsykkel med og uten skivebrems.
   
Wattbasert trening fungerer utmerket i samråd med en sykkelrulle, du kan gjøre grunntrening på sykkel i lavsesongen og ta med deg sykkelen ut i høysesongen uten å få avvik i treningsdata.

Tags:
| Kommentarer [0]

Kommentarer

  •  


  •